ZINA Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 Jeg har 6m stoff og har tenkt å sy gardiner til soverommet og sengeteppe. Lurer derfor på hva jeg trenger å ha på baksiden av stoffet for å få et sengeteppe. Hvor er det billig på nettet? Takker for tips!
Bex Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Hei Det finnes mange forskjellige fòr, noen er syntetiske andre i bomull. Jeg bruker alltid bomull når jeg quilter. Du tar forstykket, fòr og bakstykket, og syr det sammen, gjerne med en lukkekant. Også bør du kansje sy noen sømmer midt i teppet også, så det henger litt sammen. Enten i rette linjer, eller mønster. Mitt beste råd er å gå innom en quiltebutikk (bor du i Oslo-området anbefaler jeg Kathrines quiltestue på Frogner) og få dem til å forklare deg med eksempler de ha i butikken. Innser at denne forklaringen ble litt dårlig, men håper du får noe ut av den... Lykke til, hvertfall!
ZINA Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2009 Hei Det finnes mange forskjellige fòr, noen er syntetiske andre i bomull. Jeg bruker alltid bomull når jeg quilter. Du tar forstykket, fòr og bakstykket, og syr det sammen, gjerne med en lukkekant. Også bør du kansje sy noen sømmer midt i teppet også, så det henger litt sammen. Enten i rette linjer, eller mønster. Mitt beste råd er å gå innom en quiltebutikk (bor du i Oslo-området anbefaler jeg Kathrines quiltestue på Frogner) og få dem til å forklare deg med eksempler de ha i butikken. Innser at denne forklaringen ble litt dårlig, men håper du får noe ut av den... Lykke til, hvertfall! Tusen takk Bex for at du tok deg tid til å svare meg. Nå vet jeg ihvertfall hva jeg trenger. Skal søke på stoff&still for å se om de selger for i bomull. Vil være takknemlig om du vet og kan sende meg noen linker som viser hvordan jeg skal sy det sammen med lukkekant. Det blir mitt første prosjekt. Syr ofte gardiner men ikke sengetepper.
FireFairy Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Går det ikke an å legge ut linkene her da? Jeg pusler også med tanken på å lage et sengeteppe. Finner ingen sengetepper med fargen jeg skal ha, så derfor blir jeg å lage selv. Men er ingen kløpper på å sy, så trenger noen bilder som kan vise meg hvordan det gjøres
Bex Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har vært på ferie en uke, langt unna Internett, så har ikke sett innleggene her før nå... Har dessverre ikke noen link til lukkekant, lærte det da jeg gikk på kurs. Men kan prøve å forklare, og håpe at det er forståelig Når du har bestemt deg for hvilket stoff du vil kante med, skjærer du til strimler i ønsket bredde. Viktig å være nøyaktig, kan lønne seg å bruke skjærehjul og linjal og ikke saks. Ganske sikker på at Stoff og Stil har sånt utstyr også. Så må du sy sammen strimlene, så du får en lang nok til å gå hele veien rundt kanten, pluss ca 10 cm overlapp. Så legger du finsiden på strimlet kant i kant med finsiden på teppet og syr med maskin. Viktig å sy jevnt og fint, for dette er jo sømmen som blir synlig på forsiden. Begynn midt på en side, ikke i hjørne. Så stryker du ut sømmen, og snur teppet. Stryk ned sømmonnet på den siden av kanten du ikke har sydd ennå, også syr du på den for hånd, med så små, søte sting du gidder. Hjørner er litt tricky, og det er jeg ikke sikker på at jeg klarer å forklare. Men du må brette sånn at du ender opp med en fin vinkel på forsiden, sånn det er på de fleste quilteprosjekter du finner bilder av på blogger. Når du er hele veien rundt, bretter du enden inn, og lager så jevn avslutning som mulig. Fikk dere noe ut av dette, eller? Kan være lurt å vurdere et kurs, altså. Eller stikke innom en quiltebutikk. Lykke til, hvertfall Også finnes det jo mange bøker man kan låne på biblioteket. Lappeteppe er jo ganske basic, så vil tro det finnes i de fleste bøkene. Kanskje ta en kikk i Tilda-bøkene??
ZINA Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2009 Tusen takk Bex for beskrivelsen og forklaringen selv om den kom for sent. Jeg er nå ferdig med å sy sengeteppe. Godt resultat til å være første forsøk. Jeg skal følge din fremgangsmåte neste gang jeg syr et nytt teppe. Lurer på hvor du har tatt kurset. Takker igjen for svaret.
Bex Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Så bra at det ble bra, da. Skikkelig prosjekt med et sengeteppe! Har foreløpig holdt meg til småprosjekter, jeg Jeg gikk et nybegynner quiltekurs hos Kathrines Quiltestue. Kostet rundt 1000 for tre kvelder, tror jeg, og da lærte man de grunnleggende teknikkene man trenger for lappesøm. Nå har jeg laget noen løpere, et babyteppe, grytekluter og toalettmapper. En veldig koselig hobby, og tror et kurs kan være en god invetering. Da får du lære om skjære-, stryke- og sykteknikker og sånn. Men tror de fleste quiltebutikker har en form for kurs. Og kanskje friundervisningen har noe.
ZINA Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2009 Så bra at det ble bra, da. Skikkelig prosjekt med et sengeteppe! Har foreløpig holdt meg til småprosjekter, jeg Jeg gikk et nybegynner quiltekurs hos Kathrines Quiltestue. Kostet rundt 1000 for tre kvelder, tror jeg, og da lærte man de grunnleggende teknikkene man trenger for lappesøm. Nå har jeg laget noen løpere, et babyteppe, grytekluter og toalettmapper. En veldig koselig hobby, og tror et kurs kan være en god invetering. Da får du lære om skjære-, stryke- og sykteknikker og sånn. Men tror de fleste quiltebutikker har en form for kurs. Og kanskje friundervisningen har noe. Takk Bex. Skal undersøke på lillestrøm området. Jeg har hele tiden sydd mine gardiner, puter og bord dukk uten å ha gått på kurs. Selvlært. Prøver meg frem til jeg får det til, men det blir helt sikkert mye bedre og mer proffesjonelt når jeg går på kurs. Håper jeg finner noe på kveldstid, eller kanskje nettundervisning.
Bex Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Jeg har også sydd litt før, men da jeg skulle begynne med quilting bestemte jeg meg for at det var best å få inn riktige teknikker fra starten av. Men går helt sikkert an å finne informasjon på bibliotek og Internett også Lykke til, hvertfall! Jeg gleder meg til fridag i morgen, for da skal jeg sy litt på prosjektet mitt
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Jeg har også sydd litt før, men da jeg skulle begynne med quilting bestemte jeg meg for at det var best å få inn riktige teknikker fra starten av. Men går helt sikkert an å finne informasjon på bibliotek og Internett også Lykke til, hvertfall! Jeg gleder meg til fridag i morgen, for da skal jeg sy litt på prosjektet mitt Jeg hadde lest mye om temaet på nett og funnet quilte butikker eller quiltelager men jeg hadde holdt meg langt unna kathrines quiltestue, jo de har flotte stoffer men den kua som jeg møtte på der gjorde at jeg aldri kommer til å sette min fot der igjen, makan til uhøflig og utrivelig menneske har jeg aldri vært borti
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå