Gå til innhold

Lønner det seg for oss å være gift eller samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en mann som eier sitt eget firma. Han har store verdier, i firma og eiendom. Han har lite gjeld.

Jeg har en trygg jobb, fast inntekt på 500 000 i året, kommer vel ikke til å tjene særlig mer ettersom jeg ikke er interessert i å jobbe mer (vi har små barn). Jeg har relativt mye gjeld.

Ville det lønnet seg for oss rent skattemessig å være gift? Eller tjener jeg skattemessig på å være samboer, siden jeg har gjeld og ikke formue...? Hvis vi lignes sammen som ektefolk, ville jeg kanskje blitt ansett som formuende ligningsmessig, siden samboer er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere blir ikke til 1 person selv om dere blir gift.

Hans formue er hans, og for å understreke det kan dere ha særeie. Dere skattes hver for dere...

Skrevet

Om man er gift vil man liknes sammen om det lønner seg. Det betyr ikke at du får formue, men at han får mindre formue pga din gjeld.

Skrevet
Om man er gift vil man liknes sammen om det lønner seg. Det betyr ikke at du får formue, men at han får mindre formue pga din gjeld.

Han får mindre formue pga min gjeld - men da får vel jeg mindre fradrag på min selvangivelse hvis han skal kunne trekke fra mine gjeldsrenter (som jeg har betalt, ikke han)?

TS

Skrevet
Han får mindre formue pga min gjeld - men da får vel jeg mindre fradrag på min selvangivelse hvis han skal kunne trekke fra mine gjeldsrenter (som jeg har betalt, ikke han)?

TS

Nei, han får ikke(automatisk) trekke fra dine renter (det kan dere bestemme selv når dere er gift), men han slipper unna med lavere formueskatt dersom det er aktuelt. Det påvirker ikke din likning utover det.

Skrevet

Det betyr at om du har mer gjeld enn du har formue, så få han låne all gjeld "du ikke trenger selv".

Altså, når din formue er nede i 0, så trekker man fra den resterende gjelda på hans formue.

GUnstig for han, ingen betydning for deg.

Skrevet

A-ha:) Skjønner:)

Det betyr at det lønner seg for han å være gift, men for meg har det trolig ingen betydning (annet enn evt ved arv om han skulle falle fra, men han har barn fra tidligere så heller ikke der vil det ha noen betydning for oss å være gift).

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...