Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Hei.. Vi skal bygge ny terasse.Har i dag vært å kjøpt terrassebord til å skru på.Siden vi har revet den gamle haster det å få opp den nye. Nå har vi jo fri 1 mai, har VELDIG lyst til å begynne å skru de på. MEN er uskikker på hva "reglene" er..Er det lov til å arbeide på rød dag?Det vil jo kanskje bråke litt eller bør man vente til lørdag.. Hva synes dere, hadde dere blitt irritert hvis nabon din hadde jobbet på 1 mai?
Queen B Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 (endret) Hei.. Vi skal bygge ny terasse.Har i dag vært å kjøpt terrassebord til å skru på.Siden vi har revet den gamle haster det å få opp den nye. Nå har vi jo fri 1 mai, har VELDIG lyst til å begynne å skru de på. MEN er uskikker på hva "reglene" er..Er det lov til å arbeide på rød dag?Det vil jo kanskje bråke litt eller bør man vente til lørdag.. Hva synes dere, hadde dere blitt irritert hvis nabon din hadde jobbet på 1 mai? Jeg bryr meg ikke en døyt om hva naboen gjør av "bråkete" aktiviteter på en offentlig fridag. Her i nabolaget mitt, skal det snekres, pusses, biler repareres osv på fredag! Fordi vi som er yrkesaktive har få (fri)dager i året der man kan gjøre seg ferdig med div utendørsprosjekter. Kjør på! Endret 30. april 2009 av Queen B
Pasha Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 så lenge du holder på midt på dagen (altså ikke begynner 8 om morran) hadde ikke jeg brydd meg. Hadde nok ikke drevet med bråkete aktivitet selv da, men hadde ikke brydd meg om naboen gjorde det
Rosalie Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 1. og 17. mai likestilles med søndager, ergo er det fy-fy.
Grønt blad Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 1. og 17. mai likestilles med søndager, ergo er det fy-fy. Enig. Bråkete arbeid bør man ikke gjøre 1. mai.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Man skal strengt tatt ikke bråke 1. mai. Men det hadde jeg gitt en god faen i. Så lenge det er en "vanlig" fridag, altså ikke 17 mai, julen, eller andre dager hvor folk gjerne har fint besøk, så ser jeg ikke hvorfor man ikke skal få lov til å jobbe litt ute. Jeg bor i Bergen, og det er typisk at den eneste dagen det er oppholdsvær og tørt nok til at man kan klippe plenen er en søndag Og da lar jeg helligdag være helligdag og herjer ivei med klipperen. Men venter selvsagt til utpå dagen. Og om noen har konfirmasjon, så er man selvsagt stille.
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 1. og 17. mai likestilles med søndager, ergo er det fy-fy. Nå blir jeg litt nysgjerrig. Er det fy-fy fordi du mener at det er det, fordi det er nedfelt i et regelverk eller på bakgrunn av ordinære retningslinjer og alminnelige oppfatninger? Dersom du mener det er fy-fy er det selvsagt greit, alle kan få mene hva de vil. Så vidt jeg vet er det ikke forbudt å gjøre bråkete utearbeid på helligdager, men snarere et utslag av normale grunnholdninger om å ta hensyn på røde dager i kalenderen. Selv tenker jeg som flere andre i denne tråden - at det i utgangspunktet er en slik dag hvor man tar litt ekstra hensyn, men at jeg ikke ville reagert dersom en nabo hadde svingt hammeren og laget lyd. Som det også er påpekt, er det mange som lever travle og yrkesaktive liv, og disse fridagene er etterlengtede hagearbeidsdager. (Jeg er også vokst opp et sted hvor det var utenkelig å gjøre andre ting enn hagearbeid på første mai, og hvor det var om å gjøre å ha det største bålet, men det er en helt annen sak. ) Poenget mitt er at dette er holdninger som endrer seg over tid, og det virker som folk mener det er greit å lage litt lyd, selv på første mai, dersom man tar ordinære hensyn. For eksempel at man ikke herjer i vei dersom naboen har konfirmasjon eller begynner å hamre klokken åtte om morgenen. Så, svaret mitt er at jeg aldri hadde reagert dersom naboen hadde satt i gang med litt bråkete arbeid, så sant jeg ikke ble vekket av det, men selv hadde jeg begrenset det til det minst bråkete.
Rosalie Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 I følge lov om helligdager og helligdagsfred, skal man ikke utføre bråkete arbeid mellom 00 og 24 på helligdag.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 I følge Lov om helligdagsfred er verken 1. eller 17. mai regnet som helligdager. I følge Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager, er 1. og 17. mai jamnstilte med søndager - men IKKE når det gjelder helligdagsfreden. Det er altså fullt lovlig å snekre og klippe plenen på 1. og 17. mai.
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 (endret) I følge lov om helligdager og helligdagsfred, skal man ikke utføre bråkete arbeid mellom 00 og 24 på helligdag. Takk for opplysning, Wadjet, denne loven kjente jeg ikke innholdet i. Men jeg ser jo av linkene til gjest at 1. mai ikke regnes som helligdag når det gjelder helligdagsfreden, og at det står i §3 at På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm. så da blir det i bunn og grunn et spørsmål om hva som regens som "utilbørlig larm". Så vidt jeg kan se er dette et begrep som kan være gjenstand for tolkning, og det er for eksempel mulig at gressklipping ikke ville bli betegnet som utilbørlig larm. Endret 30. april 2009 av Elastica
Rosalie Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Jeg tror nok det går mye på sedvane, ja. For min del må folk gjerne borre i betongveggene 1. mai, for den dagen er jeg ikke hjemme uansett, annet enn for å skifte fra korpsuniform til festklær. Men i følge min oppdragelse, så tar man samme hensyn på 1. og 17. mai som på en vanlig søndag. Og man slutter bråkete arbeid dersom naboen ber deg om det. En liten anekdote i forbindelse med 1. mai: Jeg kommer fra en kommune som tradisjonelt er delt i to: bønder og arbeidere. Det er i den kaldere delen av landet, og tælen har ikke gått enda så tidlig. Men likefullt er bøndene ute og sprer møkk 1. mai, mens resten av bygda går i tog og er på 1. maiarrangement.
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Jeg tror nok det går mye på sedvane, ja. For min del må folk gjerne borre i betongveggene 1. mai, for den dagen er jeg ikke hjemme uansett, annet enn for å skifte fra korpsuniform til festklær. Men i følge min oppdragelse, så tar man samme hensyn på 1. og 17. mai som på en vanlig søndag. Og man slutter bråkete arbeid dersom naboen ber deg om det. Jeg er egentlig helt enig. Man tar hensyn, men så ser jeg at behovet for å gjøre ting ute også melder seg, så jeg har nok forandret meg noe. En liten anekdote i forbindelse med 1. mai: Jeg kommer fra en kommune som tradisjonelt er delt i to: bønder og arbeidere. Det er i den kaldere delen av landet, og tælen har ikke gått enda så tidlig. Men likefullt er bøndene ute og sprer møkk 1. mai, mens resten av bygda går i tog og er på 1. maiarrangement. Jeg bor på en plass hvor bøndene tidligere brukte 1. mai demonstrativt til å "hebda". Etter at eu-saken også tok bøndene er tilstanden imidlertid en annen. I flere år var bøndene veldig aktive under "Nei til EU"-parolene". Nå har det imidlertid roet seg, men jeg ser aldri den demonstrative spreiinga lenger.
juliane Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Jeg tenker at det er hyggelig gjort mot naboene hvis du venter til litt utpå dagen med å begynne, slik at de som har behov for å sove ut får gjort dette. Jeg vet jo med meg selv hvor utrolig irritert jeg blir hvis jeg blir vekket av bråk klokka 8 en dag jeg skal sove lenge. Men midt på dagen må det være helt greit.
toyses Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Du kan jo evt. spørre naboen om det er greit (hvis du ikke har maaange naboer da). Jeg ville ikke brydd meg noe særlig. På våren er det veldig mye som må gjøres hjemme. Og mange har bare fri på helligdagene, så for å få gjort noe så må man bare ty til disse dagene. Jeg mener, la naboen gjøre som han vil. Men ikke still deg vrang dersom naboen begynner å bråke en søndagg senere Men som sagt hvis du er i tvil, så kan du jo spørre naboen om det hadde vært greit
FoxyFish Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Jeg er enig med mange andre her, og ville absolutt ikke brydd med med mindre dere hadde startet veldig tidlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Takk for opplysning, Wadjet, denne loven kjente jeg ikke innholdet i. Men jeg ser jo av linkene til gjest at 1. mai ikke regnes som helligdag når det gjelder helligdagsfreden, og at det står i §3 at så da blir det i bunn og grunn et spørsmål om hva som regens som "utilbørlig larm". Så vidt jeg kan se er dette et begrep som kan være gjenstand for tolkning, og det er for eksempel mulig at gressklipping ikke ville bli betegnet som utilbørlig larm. Det er vel strengt tatt ikke et tolkningsspørsmål da det står i link nr. 2 at "1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden. "
Gjest Elastica Skrevet 30. april 2009 #17 Skrevet 30. april 2009 (endret) Det er vel strengt tatt ikke et tolkningsspørsmål da det står i link nr. 2 at "1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden. " Nei, jeg vet. Men "utilbørlig larm" kunne vært gjenstand for tolkning, dersom det ikke hadde vært unntak for helligdagsfredsbestemmelsene for 1. og 17. mai. Men det ble feil skrevet. Min skyld. Endret 30. april 2009 av Elastica
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #18 Skrevet 30. april 2009 Det kommer vel litt an på hva slags naboer du har... Nå har vi bare unge naboer rundt oss, og de er nok ikke så nøye på det alle, men jeg vet noen av dem synes det er helt greit å jobbe 1 mai så lenge det ikke bråker. Dvs raking og rydding i hage, o.l. Jeg er sammen med en som ikke er så nøye på sånne ting, litt dårlige antenner ang hva som er ok og ikke mtp folkeskikk, og han dro frem jordfreseren 1 mai for noen år siden... Jeg sa ifra at det ikke var noen god idè, og han så heller ikke pensjonisten som stod på verandaen og skulte stygt på ham... Så ta hensyn. For meg betyr den ikke noe mer enn en fridag, men den gjør det for andre.
Gjest karihøne Skrevet 30. april 2009 #19 Skrevet 30. april 2009 Jeg bor i et område med mye støy og ombygging til hverdags. Mitt største ønske for morgendagen er stillhet i mitt eget hjem. :søvn:
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #20 Skrevet 1. mai 2009 Men hadde dere ikke reagert om noen sto ute og snekret på huset 17. mai? Det er en dag man tar hensyn til at andre (de fleste) vil feire. Det samme vil jeg si om 1. mai, en dag man tar hensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå