Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Mistet en kortmappe med to bankkort for tre uker siden. Eller de kan ha blitt stjålet, faktum er at de var borte da jeg hadde kommet hjem fra butikken som er to minutter unna meg. Nå risikerer jeg å bli utsatt for identitetstyveri, fordi man av en eller annen grunn må ha personnummeret sitt på bankkortet. Ikke bare det, men det er umulig å få byttet personnummer. Hva faen skal jeg gjøre om noen misbruker identiteten min?
Gjest amu Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Så vidt jeg vet er det ikke noe du nå kan gjøre for å beskytte deg. Bare husk at du bør slette kontoene som er tilknyttet kortene slik at ingen kan bruke pengene dine. Forhåpentligvis går det fint, hvis ikke har du mye strev i vente. Det er visst ikke så lett å ordne opp i slike saker selv om du har bevis for at noen har stjålet din identitet. Synes ikke vi hører så mye om slike saker, så vet ikke hvor ofte det forekommer her.
Gjest Glør Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 Anmeld saken, og bytt kontonummerene. Og sørg for at du har lås på din egen postkasse. Så lenge du har anmeldt saken vil du uansett ikke bli belastet for det, dersom de feks tar opp lån i ditt navn, osv.
Gjest Wheee Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Mistet en kortmappe med to bankkort for tre uker siden. Eller de kan ha blitt stjålet, faktum er at de var borte da jeg hadde kommet hjem fra butikken som er to minutter unna meg. Nå risikerer jeg å bli utsatt for identitetstyveri, fordi man av en eller annen grunn må ha personnummeret sitt på bankkortet. Ikke bare det, men det er umulig å få byttet personnummer. Hva faen skal jeg gjøre om noen misbruker identiteten min? Personnummer er ikke definert som en sensitiv personopplysning i norsk lov. Vet at det ikke er noen særlig trøst, men...
Black Eyed Susan Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Du skulle ha meldt fra til banken med en gang. De sperrer kortet, og du får enkelt og greit et nytt. Gjør det med en gang, banken har sperrekorttjeneste.
flickan Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Jeg lurer litt på det samme på vegne av min søster som er frastjålet pass og bakkort i utlandet. Hun har anmeldt det i landet hun er i, og kontaktet UD for å få nytt pass, så de vet det er stjålet. Men bør hun i tillegg melde fra noe sted her i norge, for å sikre seg ved evt ID-tyveri?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Hvis du er redd for at personnummeret ditt skal misbrukes hadde jeg sperret pers.nr. for kredittsjekk. Hvis noen prøver å bestile mobilabonnement, kort eller lignende i ditt navn vil dette bli stoppet i og med at de ikke får kredittsjekken godkjent. Du kan selv både få lagt inn og senere slettet sperren på kredittsjekk ved å kontakte Dun&Bradstreet, Lindorf og andre selskap som driver med slikt.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #8 Skrevet 1. mai 2009 Dun&Bradstreet, Lindorff og Kredinor er de 3 selskapene som driver med kredittopplysning. Det er bare å sende dem et brev (hver) og så er man ikke kredittverdig. Det er ikke det samme som at man har betalingsanmerkninger, men når bedrifter foretar en kredittsjekk så vil de få samme eller liknende melding som om man hadde betalingsanmerkning. Så alt som krever godkjent kredittsjekk blir avslått (lån/kredittkort, mobilabonnement, konto i enkelte banker, bytte til noen strømlevrandører, osv.). Man får en kode slik at man kan låse opp denne kredittsperren. Eller man kan skrive et nytt brev når man vil ha det opphevet. Feks at man må ha mobilabonnement. Da spør man mobiloperatøren hvilken kredittopplysningsfirma de bruker (NetCom bruker Lindorff), opphever kredittopplysningssperren så de får kredittsjekket en og så stenger man igjen etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #9 Skrevet 1. mai 2009 Dun&Bradstreet, Lindorff og Kredinor er de 3 selskapene som driver med kredittopplysning. Det er bare å sende dem et brev (hver) og så er man ikke kredittverdig. Det er ikke det samme som at man har betalingsanmerkninger, men når bedrifter foretar en kredittsjekk så vil de få samme eller liknende melding som om man hadde betalingsanmerkning. Så alt som krever godkjent kredittsjekk blir avslått (lån/kredittkort, mobilabonnement, konto i enkelte banker, bytte til noen strømlevrandører, osv.). Man får en kode slik at man kan låse opp denne kredittsperren. Eller man kan skrive et nytt brev når man vil ha det opphevet. Feks at man må ha mobilabonnement. Da spør man mobiloperatøren hvilken kredittopplysningsfirma de bruker (NetCom bruker Lindorff), opphever kredittopplysningssperren så de får kredittsjekket en og så stenger man igjen etterpå. Men kan ikke ID-tyven enkelt oppheve denne sperren igjen da? Sett at ID-tyven sperrer først, for å få koden. Kan ikke vedkommende da oppheve sperren akkurat som han vil etterpå?
Gjest Kari Skrevet 1. mai 2009 #10 Skrevet 1. mai 2009 Man får ALLTID gjenpartsbrev når det blir foretatt en slik kredittundersøkelse, så man får gjerne fanget dette opp før det er store summer å snakke om.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #11 Skrevet 1. mai 2009 Dun&Bradstreet, Lindorff og Kredinor er de 3 selskapene som driver med kredittopplysning. Det er bare å sende dem et brev (hver) og så er man ikke kredittverdig. Det er ikke det samme som at man har betalingsanmerkninger, men når bedrifter foretar en kredittsjekk så vil de få samme eller liknende melding som om man hadde betalingsanmerkning. Så alt som krever godkjent kredittsjekk blir avslått (lån/kredittkort, mobilabonnement, konto i enkelte banker, bytte til noen strømlevrandører, osv.). Man får en kode slik at man kan låse opp denne kredittsperren. Eller man kan skrive et nytt brev når man vil ha det opphevet. Feks at man må ha mobilabonnement. Da spør man mobiloperatøren hvilken kredittopplysningsfirma de bruker (NetCom bruker Lindorff), opphever kredittopplysningssperren så de får kredittsjekket en og så stenger man igjen etterpå. Kredinor er et inkassobyrå og er IKKE et firma som har konsesjon for å drive med kredittopplysninger. Experian (tidligere Creditinform) er sammen med D&B og Lindorf byråene man skal legge inn kredittsperrre hos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå