Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sofi_*
Skrevet

Noen som er i samme båt?

Jeg er blitt testa på alle hormoner og stoffskifte - ikke noe galt. Ikke har jeg pco heller. Et år siden jeg slutta på pilla, fått mensen på naturlig måte kun to ganger - en gang ganske fort etter pilleslutt, og en gang nå for en uke siden. I mellomtiden har jeg gått tre runder på provera (for å få blødning) og pergotime - uten noen effekt. Gubben har tatt sædprøve og snart skal vi fylle ut skjema for prøverør. Jeg bare føler meg litt alene om "diagnosen" - føler de aller fleste her inne har eggløsning, men at de ikke får klaff.. Hvordan blir det for meg å gå gjennom prøverør evt. Så lenge jeg ikke har noen syklus (9 mnd mellom "egen" mens) er det jo ikke noe å jobbe ut i fra.. Tar gjerne i mot råd dersom det er noen der ute med tilsvarende problemer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med prøverør så følger dem ikke din syklus.. Du får medisiner som overstyrer kroppen.. :)

Du skriver du har gått på provera og pergotime, uten effekt . Mener du at kroppen ikke reagerte på medisinene, eller at du ikke ble gravid ?

Gjest Divina
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg godt igjen i din situasjon, så du er ikke alene!

Jeg sluttet på pillene for over 1 år siden, og fikk mensen som normalt etter det. Var veldig glad for det! Men så mistet jeg den plutselig i høst, og har nå gått over 1/2 år uten. Jeg har heller ikke fått noen diagnose, har ikke pco, hormonprøvene mine var fine, og jeg feiler ingenting. Legen mente det var en ubalanse i systemet som følge av mange års p-pille bruk. Fikk pergotime, og venter nå spent på å se om det virker.

Jeg har lest om jenter som går 1 -2 år uten mens etter de slutter på pillen, så jeg tror det er ganske normalt at det tar litt tid før systemet kommer i gang igjen.

Håper det ordner seg for deg! :klemmer:

Gjest cona*
Skrevet

Jeg opplevde også at mensen kom relativt regelmessig først, så begynte det å ta lengere og lengere tid mellom hver gang. Gynekologen anbefalte pergotime, men jeg valgte og vente, og nå er mens regelmessig (32-35 dager). Skal begynne å teste etter eggløsning denne mnd.

Og ja, kan ta laang tid når man har gått på p-piller en stund... Gynekologen sa at man nesten kunne regne ett år som normalt for de uten hormon prevansjon, mens for de som har gått på p-piller kan man fint legge til 6-12 mnd for normaltid å bli gravid på!

Håper det ordner seg for alle! :)

ps. første gang jeg fikk barn ble jeg gravid på første forsøk, dvs 8 uker etter p-pilleslutt...

Gjest Gjest_Sofi_*
Skrevet

Merkelig at leger sier så mye ulikt, for min gynekolog sier at det ikke har noe med p-pillene jeg slutta med for et år siden at jeg ikke får mensen tilbake på ordentlig... Jeg hadde uregelmessig menstruasjon også før jeg begynte på p-piller, men ikke så sjeldent som nå...

Sunny, når jeg skrev ingen effekt, så betyr det at provera funket - jeg fikk blødning, men jeg hadde ingen effekt av pergo - altså ingen eggløsning..

Gjest Invicta
Skrevet

Hei, jeg har ingen diagnose heller... Slutta på pillen høsten 2006. Har hatt røntgen av livmor og eggledere, jeg har blitt testa for PCO, absolutt alle blodprøver er normale... Men jeg har sjelden EL. Har ennå ikke klart å teste positivt med EL-tester.

Har prøvd Pergo noen ganger nå, skulle gjort det denne syklusen også, men så kom plutselig mensen ti dager for tidlig, og da gikk det til pises.

Jeg har sykluser på mellom 20 og 35 dager... Mest ca 30 dager.

Håper det klaffer for deg TS, og for alle oss andre, snart :)

Gjest Divina
Skrevet

Jeg hadde i allefall veldig regelmessig mens før jeg begynte på p-piller, så for min del tror jeg det er p-pillene som har klusset det til. Det er jo snakk om 7 år med hormoner og dritt. Folk reagerer vel forskjellig på p -piller. Men jeg er jo ikke 100 % sikker på hva det skyldes. Jeg må nesten stole på gynekologen, han er tross alt overlege på et sykehus og har jobbet mye med barnløshet. I hvertfall i første omgang. Om pergo ikke har effekt, vil jeg gjerne ha flere undersøkelser.

Jeg tenker også at det kan også være stress relatert. Da jeg ikke fikk mensen som vanlig, ble jeg nok ganske stresset og fokuserte mye på det. Tenkte på det hele tiden, var hos legen flere ganger, gråt mye, var frustrert, ventet og ventet...Vi skulle begynnne å prøve i januar, men det gikk jo ikke, siden jeg ikke hadde mensen, så da ble jeg lei meg for det...og så begynte alle venninene mine å bli gravide, og da ble jeg ihvertfall stresset..

Det ordner seg sikkert for oss alle en eller annen gang, om det skjer på den naturlige måten, eller ved annen hjelp.

Lykke til alle sammen :klemmer:

Gjest Gjest_Sofi_*
Skrevet

TS her igjen.. En ting jeg lurer litt på - synes det virker så "alvorlig" med prøverør. Mitt tilfelle er jo at jeg ikke får eggløsning, verken av meg selv eller med pergo, men i forbindelse med prøverør har jeg forstått at man får sprøyter som fremkaller eggløsning. Kan man ikke bare få den type behandling, men at man gjennomfører samleie på vanlig måte - såsant sæden er i orden? Synes det virker så unødvendig å foreta befruktningen utenfor livmora hvis man ikke må.. Er dette en type behandling?? Noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Har selv hatt litt uregelmessige sykluser siden jeg var ung. Første gang jeg fikk mens var 13-14 år og etter det tok det nøyaktig 1 år før den dukket opp igjen:(

Etter det var det litt lange sykluser og ustabile, og ble ikke stabilt månedlig før jeg var 16-17 år. Så begynte jeg på pilla som 18, og på den i 3 år. Etter jeg sluttet så iløpet av et år fikk jeg sikkert mensen bare 2-3 ganger:/

Nå har jeg tempet meg og slikt og merket at syklusen var stabil på 36 dager, før jeg gikk på pilla igjen bare EN mnd. Og etter det har det bare vært ville tilstander av uregelmessighet. Så jeg vet ikke hva som kan gjøre den stabil? Har ikke PCO sier GYN. Kanskje man er svært sensitive til ulike miljøfaktorer? For da jeg slanket meg, så forsvant mensen også.... Og var ikke mye jeg slanket meg heller.

Gjest Gjest
Skrevet
TS her igjen.. En ting jeg lurer litt på - synes det virker så "alvorlig" med prøverør. Mitt tilfelle er jo at jeg ikke får eggløsning, verken av meg selv eller med pergo, men i forbindelse med prøverør har jeg forstått at man får sprøyter som fremkaller eggløsning. Kan man ikke bare få den type behandling, men at man gjennomfører samleie på vanlig måte - såsant sæden er i orden? Synes det virker så unødvendig å foreta befruktningen utenfor livmora hvis man ikke må.. Er dette en type behandling?? Noen som vet?

Ja det går ann, det heter FSH stimulering.

Det en sterkere enn Pergotime. Men ikke alle får skikkelig EL av FSH heller, fordi dosene er så lave for man ønsker ikke å modne frem mere enn ett egg.

Men det går jo ann å prøve.

Går ikke det så er jo AIH (inseminasjon) en mulighet, da går du også på hormoner får å stimulere fram EL og når du har det så sprøytes det sæd inn i livmoren din. Dette må gjøres på en fertillitetsklinikk og det må søkes om behandlingen, men det er ikke noe særlig ventetid på AIH.

Gjest Gjest_Sofi_*
Skrevet

Har fått bekreftet nå at det ikke er noe galt med sæden her i huset, så da er det tid for å fylle ut henvisningspapirer. Håper bare at sykehuset foreslår alternative behandlinger, for jeg synes det virker så pes med prøverør. Bare jeg får eggløsning så kan jo mye skje av seg selv.......

Gjest Gjest
Skrevet

Prøverør eller IVF som det egentlig heter kan være ganske så tøft fysisk og psyksik ja.

Men AIH er ikke så veldig langt unna, hormonmengden er mindre, men de samme typene. Det eneste man slipper er eggutaket. Å sette inn egget vil tilsvare det samme som å sprøyte inn sæden ved AIH.

Men når dere kommer til forsamtale ved klinikken dere søker til så forklar dem at du ønsker å prøve FSH eller AIH først. Spør om de synes det er greit.

Mange prøver noen runder med AIH først, og for mange holder det.

Gjest Gjest_Sofi_*
Skrevet

Men er det noe poeng med AIH når alt er fint med sæden, da er det vel bedre å prøve på vanlig måten først, så sant man får frem eggløsning da.. Tror nok jeg har lyst til å sjekke mulighetene for FSH stimulering først ja - det er sånn at man må få dette på sykehus og ikke hos legen??

Gjest Gjest
Skrevet

AIH gjøres kun hvis mannen har normal sædkvalitet.

FSH må gjøres i samarbeid med en gynekolog som har UL. Da man må sjekke hvor godt man responderer på hormonene.

AIH gir bedre resultater enn FSH, siden man hjelper sæden inn. Og IVF gir bedre resultater enn AIH siden man da befrukter egget.

Snakk med en gyn om å prøve FSH, kan jo hende du responderer bra på det. Er jo greit å begynne i det små.

Gjest Gjest_Sofi_*
Skrevet

Har vært hos gynekologen i dag og skjema er nå sendt videre til ivf. Legen sa at FSH kunne være et alternativ men det var de best rustet til å svare på på sykehuset. Hvis jeg ikke har misforstått får man FSH stimulering gjennom sprøyter og det måtte man uansett til sykehus for å få, så da er det bare å avvente hva ekspertene foreslår, FSH med samleie, AIH eller IVF......

Gjest Gjest
Skrevet

Det er riktig at FSH stimulering er med sprøyter, men du setter dem selv. Du får en resept, tar ut den svindyre medisinen og setter de på deg selv en gang om dagen. Den ser ut som en insulinpenn og er ikke vanskelig eller vond å sette.

Skrevet

Hadde samme problem når jeg sluttet på p-piller, fikk ikke mensen før det hadde gått 1 år og ingen el. Har nå bare litt lange sykluser på ca 35- 40 dager.

Gynokologen min sa at jeg hadde PCO og mannen min hadde kraftig redusert sædkvalitet :( Vi trodde på dette i 4 månder, før vi ble henvist til prøverør.

På forsamtalen leverte mannen min ny prøve. Den viste meget BRA sædkvalitet :) og jeg hadde ingen tegn på PCO :)

Føler at gynokologen ikke utredet oss bra nok, bare gitt oss en diagnose som ikke stemmer :kjefte:

Ferlitetsklinikken sytes det var rart og gå fra kraftig redusert sædkvalitet, til veldig bra sædkvalitet på 4 månder.

Har vel noe med at gynokologen ikkje sjekket bra nok, husker jeg reagerte på hvor rask han var!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...