Gjest utlogget nå Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Jeg har en intekt på 21000 kr, en "faste utgifter" på 7700 kr og en "varienrende utgifter" (i følge sifo) på 9330 kr. Når jeg legger dette sammen får jeg over 4000 kr kun til sparing eller andre og annet bruk. I virkeligheten er det sånn at jeg sitter blakk med kanskje flere ubetalte regninger. Vi er en familie som består av mor og to småbarn. Jeg er lei av å være blakk og ikke kunne ha råd til ordentlig mat, vanlige fritidsaktiviteter osv!!! Hva er hemmeligheten til sparsommelighet og orden på økonomien??
Alison Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Hva er hemmeligheten til sparsommelighet og orden på økonomien?? Opprett en fast spareavtale med trekkdato den dagen du får inn lønning. Sett opp et budsjett og hold deg til det. Ta gjerne vare på alle kvitteringer slik at du får en oversikt over hva du faktisk bruker penger på. Handle matvarer en dag i uka. Skriv opp middagsforslag for en uke om gangen og handle inn alt du trenger til dette + det du trenger til de andre måltidene. Handler du flere ganger i uka blir det som regel en del ekstra som du strengt tatt ikke trenger.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Som alenemor får du sikkert penger inn på mange ulike datoer, og min erfaring er at dette er vanskelig for mange. De får aldri skikelig store summer inn, slik at de bruker etterhvert. Det som jeg ser ofte hjelper er at du i disse tilfellene velger å overføre alle inntektene dine til regningskontoen, og så overfører du til å begynne med en fast sum hver uke til samme dag til din brukskonto. Du må finne ut hvor mye du har råd til å sette over hver uke- eller sette over ca 2500 hver uke til bruk, det ser jeg ofte er ok, så får du regulere underveis. På denne måten har du penger til regningene dine, samtidig som du unngår å bli blakk, de fleste greier seg når de vet at de får penger overført hver uke. Lykke til.
Gjest utlogget nå Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Opprett en fast spareavtale med trekkdato den dagen du får inn lønning. Sett opp et budsjett og hold deg til det. Ta gjerne vare på alle kvitteringer slik at du får en oversikt over hva du faktisk bruker penger på. Handle matvarer en dag i uka. Skriv opp middagsforslag for en uke om gangen og handle inn alt du trenger til dette + det du trenger til de andre måltidene. Handler du flere ganger i uka blir det som regel en del ekstra som du strengt tatt ikke trenger. Jeg prøvde det. Jeg har tilgang til konoen og bare tømmer kontoen med en gang de setter inn penger. Jeg prøvde også å sette budsjett, men er mega vankelig holde seg til det! Men jeg skal defintivt prøve å handle kun en dag i uka, skrive middagsforslag til en hel uke og hanle til det + det jeg trenger til andre måltider! Takk!
Gjest Papirkurven Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 Jeg har funnet en ypperlig løsning. Kanskje litt annerledes når det gjelder familieliv, som du har, men... Jeg tar ut en fast sum med penger på mandag til "tulleting" og når det er tomt, så er det tomt. Skjer faktisk oftest at jeg har penger til overs, fordi jeg vet at det er alt jeg har å bruke. og så er det jo standardtipsene som : sett inn på sparekonto samme dag som pengene kommer inn Kjøp økonomipakker F.eks økonomipakke med kylling/kalkunfilet, del opp pakken i poser med fileter nok til ett måltid og frys. Vær litt i forkant, kjøp neste år vinterklær/sommerklær på salg i år
Gjest utlogget nå Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Som alenemor får du sikkert penger inn på mange ulike datoer, og min erfaring er at dette er vanskelig for mange. De får aldri skikelig store summer inn, slik at de bruker etterhvert. Det som jeg ser ofte hjelper er at du i disse tilfellene velger å overføre alle inntektene dine til regningskontoen, og så overfører du til å begynne med en fast sum hver uke til samme dag til din brukskonto. Du må finne ut hvor mye du har råd til å sette over hver uke- eller sette over ca 2500 hver uke til bruk, det ser jeg ofte er ok, så får du regulere underveis. På denne måten har du penger til regningene dine, samtidig som du unngår å bli blakk, de fleste greier seg når de vet at de får penger overført hver uke. Lykke til. Nettopp!! Men jeg skal å følge dette råde! Selv om det blir så vanskelig nå som alt er ut av kontroll! Slik er det pr i dag: Jeg skylder en venninne 2000 kr Jeg regninger på tilsammen 6000 kr (som forfaller fra 30. april-8. mai) Jeg har under 3000 kr i kontoen min Jeg får først penger den 7. mai (barnebidrag på ca 2500) Så den 15. mai ca 4000 kr i studielån Så den 20. mai ca 12000 kr fra NAV Jeg fikk magesår i morges rett og slett fordi jeg ikke hadde oversikt lenger! Jeg vet ikke hvordan jeg skal ordne oppi dette her og få til et bra budsjett!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Jeg lar alle utbetalinger angående lønn gå til en konto jeg ikke har kort til. En gang i uken har jeg et fast beløp jeg overfører til kort konto. Samme dag som lønnen kommer inn fordeles den til faste sparinger. En av de faste sparingene er en konto hvor jeg setter inn det beløpet jeg trenger for å dekke de regningene som ikke kommer hver måned og som som regel er svært store. Disse må jeg "spare til". Hva gjør du i den situasjonen du er nå? Ring alle dine kreditorer og del opp betalingene. Før du gjør dette, sett deg ned og regn ut hvor mye du kan betale til hver enkelt og når du kan betale dette. Ta høyde for at det kommer regninger neste måned også. Hold deg til nedbetalingsplanen. Det er bedre for kreditor å få 1/3 av beløpet nå, en ny 1/3 når du igjen får penger og den siste 1/3 i juni enn at du lar være å betale hele regningen nå uten å gi lyd fra deg. Snakk med venninnen din også. Hun bør prioriteres, men spør om du kan dele opp gjelden til henne også. Ikke lån av venninnen din igjen. Så var det budsjett - hvordan holde seg til det: Hvis du ikke greier å holde budsjettet er det enten fordi det er totalt urealistisk eller det ikke er grundig nok. Vet du f.eks. hvilke regninger du kan påregne neste måned? Vet du når strømregningen kommer, Tv-lisens, forsikring, etc? Dette må inn i budsjettet! Sparemuligheter: Har du et eller flere abonnement / medlemskap som du egentlig ikke har råd til? Si dem opp. Er strømregningen høy? Slå av lys i de rommene du ikke er. Kjøp rimelige timere til ovnene slik at temperaturen senkes om natten eller når dere ikke er der. Gå inn på Din Side og sjekk at mobilabonnementet, telefonabonnementet, bredbåndet, forsikringene, banktjenestene og strømmen du betaler er blant de billigste i landet. Du har tidligere fått råd om handling av matvarer en gang i uken. Følg det. Klær og frisør - dette må også inn i budsjettet slik at du vet hvor mye du har å rutte med til dette hver måned. Det er lettere å følge det når du vet hva du har. Her også - vær realistisk. Ikke sett av kr 100,- hver måned hvis du vet at du bruker 500 (et eksempel). Da er det noe annet du må kutte ned på. Et ueralistisk budsjett er vanskelig å leve med fordi det er for strengt. Det hjelper lite å sette opp at man skal klare seg med 1000/uke i mat hvis det ikke går an. Derfor samle kvitteringer en stund for å se hva du kjøper / bruker en måned og lag budsjett ut fra det. Vær obs på priser og tilbud - utrolig hva man kan spare hvis man f.eks. kjøper storpakninger og fryser ned. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 Jeg vil anbefale å føre regnskap. Om du overhodet ikke har oversikt over hva du har inn og ut av penger i dag, så er det vanskelig å sette opp et ordentlig budsjett. Lag deg et regneark, hvor du for hver måned har overskrifter som "mat", "klær og sko", "husholdning", "transport", "fritid" og "diverse utgifter", samt "inntekter". Og før opp ALT i dette regnearket. Hver minste lille ting. Da ser du nøyaktig hvor mye du har brukt, og hva det er du har brukt det på. Siden du ifølge sifo skal sitte igjen med penger hver måned, og du faktisk ikke gjør det, betyr det at du antageligvis bruker penger på unødvendige ting. Og planlegg måltidene. Du trenger ikke handle bare én gang i uken, men lag den en matplan for en uke av gangen, og når du handler, kjøp kun inn det du har skrevet på listen. Om du handler bare én gang i uken kan du risikere at varer blir dårlige, eller at plutselige endringer i planene gjør at du ikke får brukt ingrediensene du har kjøpt. Kjøp inn i store kvanta, og vær flink til å bruke opp det du har i skapet. Om du på mandag bruker en halv brokkoli, så planlegg et annet måltid senere i uken hvor du bruker resten av brokkolien. Aldri kast mat. Lag noe av restene.
Lovis Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Alene med to jeg og, og det er akkurat som å lese om meg selv. Kanskje dette er rette mnd til å rydde opp. ; I mai utbetaler nav pengene den 15., pga 17.mai. *Ta en prat med venninnen din og spør om du kan betale over to mnd, altså 1000 kr i mnd. Letter litt. *Ta en ringerunde til de du har regninger fra og spør om det er greit at du betaler den 15. i stedet. *Mens du venter på pengene, setter du deg ned og regner ut hvor mye du bruker på mat, transport, klær etc. Pleier du å betale med kort, står jo alt dette i nettbanken. Sett opp en sum i uka som skal dekke mat og transport. *Når pengene står på konto, overfør de med en gang til en budsjettkonto. Alt sammen! *Så overfører du hver mnd (kan sette opp fast trekk) til kortkontoen din det du skal bruke på mat. Skal du handle f.eks. klær overfør en sum du bestemmer deg for på forhånd, og ta det ut i kontanter. Dermed har du bedre kontroll. *Sørg for autogiro på faste regninger, og gjerne efaktura der det er mulig. Dermed blir det lettere å betale. Ha en fast dag i uka du sjekker nettbanken. Du må være streng med deg selv, men etter en liten stund blir det faktisk en vane. Og ingen ting er bedre enn å klare å sette av litt penger på en sparekonto, se at de blir stående der.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 Jeg har en intekt på 21000 kr, en "faste utgifter" på 7700 kr og en "varienrende utgifter" (i følge sifo) på 9330 kr. Når jeg legger dette sammen får jeg over 4000 kr kun til sparing eller andre og annet bruk. I virkeligheten er det sånn at jeg sitter blakk med kanskje flere ubetalte regninger. Vi er en familie som består av mor og to småbarn. Jeg er lei av å være blakk og ikke kunne ha råd til ordentlig mat, vanlige fritidsaktiviteter osv!!! Hva er hemmeligheten til sparsommelighet og orden på økonomien?? Har du søkt om bostøtte i kommunen? Det kan du ha krav på. Jeg syns ikke det er rart om du går blakk etter betalte regninger. Kr.4000;- til mat, klær, aktiviteter til 2 barn og litt hygge til deg selv!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Har du søkt om bostøtte i kommunen? Det kan du ha krav på. Jeg syns ikke det er rart om du går blakk etter betalte regninger. Kr.4000;- til mat, klær, aktiviteter til 2 barn og litt hygge til deg selv ER IKKE MYE! Glemte å legge til det da
Gjest utlogget nå Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Har du søkt om bostøtte i kommunen? Det kan du ha krav på. Jeg syns ikke det er rart om du går blakk etter betalte regninger. Kr.4000;- til mat, klær, aktiviteter til 2 barn og litt hygge til deg selv! Takk for all disse rådene, alle sammen! Dere ga meg mye å tenke på og sette i praksis! Så vil jeg bare si at jeg har kommunal bostøtte i tillegg til at jeg bor i en kommunal leilighet, så sånn sett er jeg ganske heldig der! Og ja, jeg synes mye penger som går til regninger! Men de 4000 kr skal egentlig være til overs (etter mat, klær, lege og fritid, altså etter sifos statistikk). Så det må være meg og måten jeg gjør det er noe galt med! Venninna har jeg lovet at jeg skulle betale tilbake 30., altså i dag blir det da. Da må jeg ha pengene tilgjengelig! Når hun får penegne sine har jeg bare 1000 igjen. Det er mulig jeg får 500 av en som skyldte meg det. Huff, det er så jævlig! Jeg skal prøve å inngå nedbetalings avtale med kreditorene (selv om det kan gå utover neste månedens budsjett?) Lovis: Jeg visste ikke at NAV utbetaler den 15. mai, :h.. 17. mai er jo en søndag og 20. en onsdag. Men uansett, det er jo bare bra! Der ER kanskje rette måneden å ryde opp i det ja! Det med å samle kvitteringer har jeg prøvd mange ganger, men jeg synes det blir alt for mye papierer og vankelig å ta vare på de! Men jeg bruker kortet oftest, så jeg kan følge med på nettbanken, ja.. ..... Til noe annet.. jeg fikk mail fra lånekassa i går om at de kommer til å sende en "mai regning", HVA? Jeg skal jo søke lån til høsten òg! Jeg skal begynne å gjøre klar regnearket for resten av året, I KVELD! Kan trenge deres hjelp underveies:) Tusen takk for gode tips alle sammen!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Huff, det er så jævlig! Jeg skal prøve å inngå nedbetalings avtale med kreditorene (selv om det kan gå utover neste månedens budsjett?) Ja det går ut over neste måneds budsjett. Eller for å si det på en annen måte: Neste måned vil du ha litt mindre å rutte med fordi du må betale ned noe av de regningene som er utestående denne måneden. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å få til flere mindre avdrag enn å betale alt når du får penger. Grunnen er nettopp at du ikke skal skrelle neste måneds budsjett også før du får begynt. Det med å samle kvitteringer har jeg prøvd mange ganger, men jeg synes det blir alt for mye papierer og vankelig å ta vare på de! Men jeg bruker kortet oftest, så jeg kan følge med på nettbanken, ja.. Det med å samle kvitteringer har jeg heller aldri fått til. Det jeg gjør/gjorde istedenfor er at all mat / husholdning / klær blir betalt med kort. Dermed kan jeg ut fra kontoutskriften lage budsjettet. Uttak av kontanter må du kanskje notere deg hva de gikk til, men hvis du tar vare på disse kvitteringene bare og skriver på "200 kr uttak, til Lises treningsavgift" eller "250 kr ut for å kjøpe busskort" så er det straks lettere å også plassere disse forholdsvis få utgiftene inn i budsjettet. Flere banker har ferdige budsjetter, men de er nokså kompliserte. Jeg ville begynt helt enkelt og laget en kolonne for hver måned og ført opp de betalingene du gjør (strøm, husleie, abonnement, telefon, etc) inn i rett måned så vet du når de kommer.
tingeling Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Noe som er utrolig viktig er å sette av en fast sum hver måned til "andre regninger", dvs regninger som ikke kommer hver mnd, slik at du ikke plutselig må ut med store summer. Bruk nettbanken og gå igjennom hver måned i et år tilbake for å se hvilke regninger du har hatt. Legg sammen summen og del på 12. Da får du summen du bør sette av hver mnd for å kunne klare deg uten store kriser.
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 (endret) Flere banker har ferdige budsjetter, men de er nokså kompliserte. Jeg ville begynt helt enkelt og laget en kolonne for hver måned og ført opp de betalingene du gjør (strøm, husleie, abonnement, telefon, etc) inn i rett måned så vet du når de kommer. Dette fra Sparebank1 SR bank er veldig enkelt og oversiktlig. Har brukt det mye selv. Endret 30. april 2009 av Mea Culpa
Gjest utlogget nå Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Takk folkens! Og takk Mea Kulpa, for linken! Den er veldig oversktlig og bra! Nå har jeg laget budsjett (basert på hva jeg tror blir mine intekter og utgifter. Det ser perfekt ut! Men det blir sikkert annerledes. Jeg har også laget regneark til å føre regnskap i mai. Håper bare det går bra!
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. april 2009 #17 Skrevet 30. april 2009 Takk folkens! Og takk Mea Kulpa, for linken! Den er veldig oversktlig og bra! Nå har jeg laget budsjett (basert på hva jeg tror blir mine intekter og utgifter. Det ser perfekt ut! Men det blir sikkert annerledes. Jeg har også laget regneark til å føre regnskap i mai. Håper bare det går bra! Bare hyggelig. Vaer litt streng med deg selv, og hold deg til det du har planlagt saa gaar det nok bra skal du se. Etterhvert larer man hvor mye penger man trenger til ditt og datt, og da blir det mye enklere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå