Gå til innhold

fluoxetin (antidepressiva)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lider av depresjon og bulimi, og har fått anbefalt å begynne med fluoxetin. Noen med erfaringer i forhold til virkning, hvor lang tid det tar før virking kommer, og ev. om ubehagelige bivirkninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lider av depresjon og bulimi, og har fått anbefalt å begynne med fluoxetin. Noen med erfaringer i forhold til virkning, hvor lang tid det tar før virking kommer, og ev. om ubehagelige bivirkninger?

Hei,

jeg har brukt Fontex/Fluoxetin.

Disse var de pillene som hadde best effekt på min depresjon. Jeg fikk ingen bivirkninger i det hele tatt av dem, ikke som jeg la merke til iallefall.

Skrevet
Hei,

jeg har brukt Fontex/Fluoxetin.

Disse var de pillene som hadde best effekt på min depresjon. Jeg fikk ingen bivirkninger i det hele tatt av dem, ikke som jeg la merke til iallefall.

hvordan merket du virkningen?

Skrevet

Jeg brukte dette i en periode i høst og fikk sterke bivirkninger som kraftig øresus, hodepine og svetting. Jeg vil nesten ikke kalle det svetting for det bare rant av meg. Mest om natta. Måtte bare slutte med de da jeg holdt på å bli "gal" av disse plagene. For ikke å skremme så må jeg tilføye at jeg får lett bivirkninger av de fleste medisiner jeg tar.

Skrevet
hvordan merket du virkningen?

Jeg holdt meg mer på en rettere linje, jeg svinget ikke så fort eller langt hverken opp eller ned.

Men, jeg vil understreke at jeg ble ikke totalt likegyldilg til alt, absolutt ikke. De virket slik på meg at jeg forsvant ikke så lang ned i hullet igjen når det skjedde noe negativt, og det var egentlig ganske godt. Da klarte jeg å håndtere det mye lettere :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg begynt med fluoexetin. Gradvis opptrapping, andre dagen nå. Har ikke merket noe bivirkninger enda i allefall. Blir spennende å se om medisinen hjelper for min depresjon og bulimi....Synes det virker litt for godt til å være sant for å si det helt ærlig...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt denne med. i to perioder, trapper ned nå. Tar en halv tre dager i uka. Var opp i to tabl om dagen. God effekt av medisinen, har i perioder slitt med nattsvette, men det er helt greit i forhold til effekten av med som er veldig bra. Hadde da t-skjorter liggende ved siden av sengen, eller så brukte jeg en tynn ulltrøye.

Viktig å understreke at jeg ikke ble "flat og kald" i følelsene mine, jeg gråt og lo, og elsket barna/mannan min.

Skrevet
Jeg har brukt denne med. i to perioder, trapper ned nå. Tar en halv tre dager i uka. Var opp i to tabl om dagen. God effekt av medisinen, har i perioder slitt med nattsvette, men det er helt greit i forhold til effekten av med som er veldig bra. Hadde da t-skjorter liggende ved siden av sengen, eller så brukte jeg en tynn ulltrøye.

Viktig å understreke at jeg ikke ble "flat og kald" i følelsene mine, jeg gråt og lo, og elsket barna/mannan min.

Merket du bivirkningene FØR du var oppe i full dose, eller kom de med en gang? Har som sagt ikke merket bivirkninger enda, men er jo bare 2.dagen. Jeg tar 20 mg(1 tablett) t.o.m i morgen, så skal ta 40 mg (2 tbl) en uke, før jeg er oppe i full dose på 60 mg (3 tabl) 2.uken...

Godt å vite at man ikke blir "flat og kald", da ville jeg latt være å ta medisinen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var etter en stund på min maksdose 40 mg at jeg i perioder fikk nattsvette. Kunne ha det et par dager, så forsvant det et par uke for så å komme tilbake.

For meg har dette vært løsningen, har nå trappet meg ned til 10 mg fire dager i uka. Sakte og forsiktig, skal stå en periode på dagens dose før jeg trapper meg helt med. Lurt å være ferdig med trappet når det er sol og sommer. Kjenner jeg at det blir for tøft å slutte trapper jeg meg bare opp igjen til det jeg står på nå.

Skrevet

No er 3.dagen gått, og eg har fått sviende kløe på hendene. Det ligner litt vintereksem, rødprikkete. Er litt plagsomt, vil tru det er som en bivirkning. Klør litt i ansiktet også. Vet dere om bivirkninger bruker å gå over, eller er det vedvarende? Er ikke ekstremt plagsomt liksom, og noe bivirkninger må man vel regne med kanskje...så lenge virkningen kommer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...