Gå til innhold

Hvilke grunner finnes til å velge samboerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboere har mye løsere økonomiske bånd enn ektefeller, de kan holde sin økonomi hemmelig, de kan holde sine penger for seg selv, gjøre som de vil med alt de eier, har ikke ansvar for andre enn seg selv ..... Jeg skjønner derfor at "rikinger" velger samboerskap framfor ekteskap hvis de finner seg en partner med dårligere økonomi enn de selv har.

Finnes det andre grunner til å velge samboerskap framfor ekteskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med kjærligheten?

Hvis man trives så godt med en person så man er sammen 24 alikevel,hvorfor sitte med utgifter på en leilighet som ikke brukes?

Skrevet
Hva med kjærligheten?

Hvis man trives så godt med en person så man er sammen 24 alikevel,hvorfor sitte med utgifter på en leilighet som ikke brukes?

Hvis det er kjærlighet, så kan man vel gifte seg?

Skrevet

At man ikke ser poenget med ekteskap. Og at det kan være greit å bo sammen en stund før man gifter seg, så man slipper å ha like mange havarerte ekteskap som Elizabeth Taylor.

Skrevet

Det koster penger å gifte seg. Egentlig er det gratis, men det blir det sjelden uansett.

Gjest Grafica
Skrevet

For å slippe og arrangere bryllup. Eller for å "teste" forholdet før man får ring på fingeren.

Gjest Naria
Skrevet

Fordi man ikke har tro på ekteskapet som instutisjon?

Gjest Talula
Skrevet (endret)

Jeg tenker også at det kan ha med at man ikke ønsker å arve hverandre. Det kan jo tenkes i forhold der begge har barn fra tidligere forhold og ønsker at det de eier skal gå til barna, og ikke til den andre og indirekte dennes barn. Generelt mulighet til å ordne seg økonomisk som en ønsker uten innblanding fra lovverket som kommer inn i bildet om man er gift. Eller kanskje dette er nettopp en slik "gjerrigknark - grunn" som ts nevner...

Endret av Talula
Skrevet

Jeg ser ikke poenget i å gifte meg, jeg, siden absolutt alt av juridiske rettigheter som ektepar har kan sikres ved hjelp av testamente og andre skriftlige avtaler.

For meg er for øvrig ekteskapet kun et papir man skriver under.

Gjest Gjest
Skrevet
Samboere har mye løsere økonomiske bånd enn ektefeller, de kan holde sin økonomi hemmelig, de kan holde sine penger for seg selv, gjøre som de vil med alt de eier, har ikke ansvar for andre enn seg selv ..... Jeg skjønner derfor at "rikinger" velger samboerskap framfor ekteskap hvis de finner seg en partner med dårligere økonomi enn de selv har.

Du har ingen statistikk som viser samboere i større grad er rike enn gifte par?

Du vet at gifte par kan undertegne særeie, slik at det du tok med deg inn tar du med deg ut?

Jeg synes man skal gifte seg, eventuelt med særeie, for det er mest romantisk og elskverdig.

Skrevet

Fordi man sjelden slipper unna bryllup hvis man skal gifte seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har valgt å være samboere. Kanskje gifter vi oss en dag, kanskje ikke. Uansett så føler ikke vi noe behov for å forsvare vårt valg. Man kan like gjerne snu det og spørre hvorfor noen absolutt må gifte seg for å bevise sin kjærlighet. Er ikke kjærligheten sterk nok uten ring på fingeren og et underskrevet papir? ;)

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Var først samboere noen år. Det er først da man kjenner den andre personen, og vet at ekteskapet kommer til å vare. Som samboere hadde vi samboerkontrakt og gjensidig testamente, og hadde da tilnærmet de samme rettighetene som gifte.

Da vi var litt eldre og kjente hverandre ut og inn var ektesksapet naturlig for oss siden det er en etablert institusjon i samfunnet. På den måten fikk vi større rettigheter i forhold til hverandre.

Jeg ser de store fordelene med å være gift, særlig det at man juridisk er hverandres nærmeste familie. Men dersom alle hadde hoppet rett inn i ekteskapet uten samboerskap hadde skilsmissestatisistikken vært svært høy.

Gjest Gjest
Skrevet

Er mot ekteskapet som institusjon. Er i mot at ektefeller skal skifte etternavn. For mye juridisk snikk snakk om man ønsker å gå fra hverandre. Ønsker IKKE å feire bryllup. Ser altfor mange jenter/damer blir rett og slett kone og mor og glemmer å være seg sjøl.

Er 35 år kvinne. Ser ingen grunn til å gifte meg med mindre jeg skulle fått solstikk og ønske å leke prinsesse for en dag (måtte lynet slå ned i meg :P )

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet
Er mot ekteskapet som institusjon. Er i mot at ektefeller skal skifte etternavn. For mye juridisk snikk snakk om man ønsker å gå fra hverandre. Ønsker IKKE å feire bryllup. Ser altfor mange jenter/damer blir rett og slett kone og mor og glemmer å være seg sjøl.

Er 35 år kvinne. Ser ingen grunn til å gifte meg med mindre jeg skulle fått solstikk og ønske å leke prinsesse for en dag (måtte lynet slå ned i meg :P )

Jeg som skrev innlegget over deg. Vi er på samme alder, og trur vi har mange av de samme meningene, men er nok ikke helt enig i at dette er argumenter mot å bli gift.

- Jeg har ikke og kommer aldri til å skifte etternavn. Det blir for falskt for meg.

- Jeg er absolutt ikke kone og mor. Min mann tok halve pappapermen, og jeg jobber mer overtid og tjener mer enn han.

- Hadde ikke tradisjonelt bryllup, hater hvit kjole og tradisjonene i kirken.

Men siden jeg er gift har jeg i tillegg til det vi hadde som samboende følgende(siden ekteskapet har den stillingen den har i Norge);

- rett på arv etter min mann, i tillegg til testamentsarven.

- rett til å bestemme over min manns liv og behandling i det tilfelle han havner på sykehus eller i en uføresituasjon.

- større annerkjennelse for forholdet fra samfunnet, venner og familie.

Og dersom en av oss en dag bestemmer seg for å gå; Kan ikke se at det å være gift kompliserer dette. Det mest forpliktende du kan gjøre med tanke på å bryte ut av et forhold, er å få barn sammen.

Gjest gjest fra ovenfra
Skrevet

Er helt greit det :) Jeg har mine negative assosiasjoner, du har dine positive. For meg er friheten mye viktigere enn tilhørigheten, om du forstår meg. Det beste argumentet ditt, som jeg forøvrig ikke har tenkt så mye på er bestemmelses rett ved partner alvorlig syk. Jeg har dette avklart med min mor (men ikke med mine barn de er for små). Og det at jeg har barn fra før vil nok også være en viktig grunn for meg til å ikke gifte meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Og det at jeg har barn fra før vil nok også være en viktig grunn for meg til å ikke gifte meg.

Hvorfor er det en grunn til ikke å gifte seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...