Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Spørsmål om utfylling av selvangivelse - har dårlig tid... 1. Lønn: er det noen vits å sjekke lønnsoppgave fra arb.giver? vet ikke hvor jeg har den. Pleier slikt å ligge på egen brukerside på intranett? (får elektroniske lønnsslipper og kommuniserer elektronisk med arb.giver). 2.Renter/innskudd: er det noen vits å sjekke dette med banken? Denne informasjonen ligger vel uansett i nettbanken, trenger ikke lete etter papirer? 3. Minstrefradrag: 67 000: dette er vel likt for alle og ikke noe å sjekke på.. 4. Foreldrefradrag: her sender barnehagen inn til ligningskontoret? Står i selvangiv. min at det er innberettet totalt 25 805, og max fradrag er 25 000 for 1 barn? Så det skulle være ok? 5. Premie til pensjonsordning: hvor sjekker jeg dette? 6. Årsoppgave fra lånekassa: pin kode til hjemmeside = det kodearket alle har fått i posten en gang...? 7. Jeg sparer opp egenkapital til å kjøpe bolig, har derfor ikke boliggjeld, og dermed ikke andre fradrag enn lånekasselånet. Jeg hadde 420 000 på konto ved utgangen av 2008, må jeg betale formueskatt da? (lånekassegjeld 270 000). 8. Man kan vel trekke fra fagfor.kontingent? Finner ikke rubrikken for dette i den selvangiv jeg fikk i posten, betyr det at jeg må fylle ut en ny selvangivelse på altinn? går det an å få nød-kode fra altinn om man ikke finner kodearket? Hva er fradraget for fagfor.kontingent? Håper inderlig noen lure hoder tar seg tid til å svare, frist å levere i 1.mai....
Pingting Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Hei! Jeg har ikke kunnskap om alt dette, men kan svare paa litt av det. 1. Lønn: er det noen vits å sjekke lønnsoppgave fra arb.giver? vet ikke hvor jeg har den. Pleier slikt å ligge på egen brukerside på intranett? (får elektroniske lønnsslipper og kommuniserer elektronisk med arb.giver). Ja, det er det vits i. Loennsoppgave skal sjekkes opp mot loenningsslippene, og mot selvangivelsen. Det er ditt ansvar aa sjekke at beloepet er riktig, ergo blir det ogsaa ditt ansvar om noe er feil. Jeg aner ikke hvor slikt kan ligge naar det er digitalt, jeg har alltid faatt mine i posten... Jeg fikk faktisk ikke loenns- og trekkoppgave i aar (mye rot med arbeidsplassen pga konkurs og diverse tull), men sjekket det opp mot siste loenningsslipp, hvor det stod summert opp for hele aaret. 2.Renter/innskudd: er det noen vits å sjekke dette med banken? Denne informasjonen ligger vel uansett i nettbanken, trenger ikke lete etter papirer? Har du faatt aarsoppgave fra banken? Tror nemlig ikke jeg faar den digitalt, men det kan jo hende det er annerledes med din bank! Det boer sjekkes ihvertfall. 6. Årsoppgave fra lånekassa: pin kode til hjemmeside = det kodearket alle har fått i posten en gang...? Du mener pinkoder for aa logge inn paa mine sider? Det er i tilfelle det arket med pin-koder ja! det gaar an aa bestille nytt, men tviler paa at du rekker aa faa dem i posten foer den 1... Ring dem, og hoer om de kan hjelpe deg paa andre maater. Det var det jeg kunne hjelpe med! Faar komme med den obligatoriske formaningen da: begynn tildigere neste aar! Haaper du finner ut av det!
Eve Luna Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 1. Lønn: er det noen vits å sjekke lønnsoppgave fra arb.giver? vet ikke hvor jeg har den. Pleier slikt å ligge på egen brukerside på intranett? (får elektroniske lønnsslipper og kommuniserer elektronisk med arb.giver). Ja, det er det. Det er uansett lurt å sjekke alle tall. Sånt ligger ikke elektronik. I januar/februar har du vel fått lønns- og trekksoppgave fra arbeidsgiveren hvor det står tall for hele året og i hvilken post de skal skrives i. Ellers så finner du sikkert akkumulert for året på desember lønnslippen. 2.Renter/innskudd: er det noen vits å sjekke dette med banken? Denne informasjonen ligger vel uansett i nettbanken, trenger ikke lete etter papirer? Mest sannsynligvis så kan du finne informasjonen via nettbanken. 3. Minstrefradrag: 67 000: dette er vel likt for alle og ikke noe å sjekke på.. Dette er ikke noe å sjekke. Det er det maksimale fradrag som "alle" får. 4. Foreldrefradrag: her sender barnehagen inn til ligningskontoret? Står i selvangiv. min at det er innberettet totalt 25 805, og max fradrag er 25 000 for 1 barn? Så det skulle være ok? Den er riktig. 5. Premie til pensjonsordning: hvor sjekker jeg dette? Se punkt 1. 6. Årsoppgave fra lånekassa: pin kode til hjemmeside = det kodearket alle har fått i posten en gang...? Ja, det er det kodearket. 7. Jeg sparer opp egenkapital til å kjøpe bolig, har derfor ikke boliggjeld, og dermed ikke andre fradrag enn lånekasselånet. Jeg hadde 420 000 på konto ved utgangen av 2008, må jeg betale formueskatt da? (lånekassegjeld 270 000). Samlet netto formue må overstige 350.000 for at det skal beskattes. Du har 150.000 i formue og derfor betaler ikek formueskatt. 8. Man kan vel trekke fra fagfor.kontingent? Finner ikke rubrikken for dette i den selvangiv jeg fikk i posten, betyr det at jeg må fylle ut en ny selvangivelse på altinn? går det an å få nød-kode fra altinn om man ikke finner kodearket? Hva er fradraget for fagfor.kontingent? Igjen, se punkt 1. Sånn ville stått i lønns- og trekksoppgaven. Du fyller ikke ny serlvangivelse, men korrigerer den du har fått. Ring skatteetaten. De har åpne linjer frem til kl 21 i dag og helt frem til kl 24 i morgen. De hjelper deg med koder til altinn. Håper inderlig noen lure hoder tar seg tid til å svare, frist å levere i 1.mai....
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Tusen takk:) Hva skulle jeg gjort uten kg..... TS
Gjest Miley Skrevet 29. april 2009 #5 Skrevet 29. april 2009 (endret) Kan noen utdype spørsmål åtte, dette var jeg ikke klar over? Altså svaret på spørsmål åtte Endret 29. april 2009 av Miley
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Finner du ikke kodearket, leverer du en papirugave til ligningskontoret. Den kan leveres personlig. Finner du ikke ut hvor du skal skrive det, skriver du det på side 2 under andre opplysninger. Eller legger ved et eget ark. Samme det. Bare få det med...
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Kan noen utdype spørsmål åtte, dette var jeg ikke klar over? Altså svaret på spørsmål åtte post 311 på lønns og trekkoppgaven kan trekkes fra på selvangivelsen i post 3.2.11 i selvangivelsen. Eventuelt hvis du betaler selv trekker du fra det beløpet som står på oppgaven fra fagforeningen. Det er et minstefradrag her og fyller du ut på Altinn regner de det ut for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå