Gå til innhold

Katt med mye floker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp overtatt en snart 1o år gammel katt. Han har fin lang pels, men desverre så har han så mye floker at det nesten ikke går an å klø han.

Så da lurte jeg på hva som er best for pus? Eneste jeg kommer på er å få dopa han ned å barbere han til skinnet... Han skal uansett være inne en periode nå. :)

Og litt sånn på slutten, hvor gammel er normalt at katter blir? Jeg trodde pus var gammel nå, men fikk høre at han var i sin beste alder dvs at han har minst 1o år til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger en tråd som omhandler omtrent det samme lenger ned på siden her.

Men ja, jeg ville ha barbert ham. Jeg pleier å gjøre det med min egen katt som har en helt forferdelig pels å stelle. Og det passer jo bra å gjøre det nå hvis du uansett skal holde ham inne en stund.

Hvor gamle katter blir er jeg egentlig ikke sikker på, innbiller meg at det er vanlig at de blir rundt 15. Men det varierer sikkert mye.

Skrevet

Det er ikke sikkert du må barbere. Med min katt tok jeg en saks og klippet hver floke slik at det var ca en halv cm pels igjen, og så kunne jeg børste ut denne. Hvis dette ikke går må du nok ta alt. hvis katten liker å bli stelt med, og du inngår å lugge kan du gjøre hjemme, men hvis det er skikkelig ille og den hater det kan det kanskje være greit å dope han ned.

Katter blir vanligvis 12-15 år, men kan også bli over tjue. Norges dokumentert eldste katt ble 30 år. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=515488

Skrevet

Takk for svar!

Problemet med pus er at han var villkatt før. Jeg fikk fanget han, gitt han mat og den gang dopa han ned for å klippe han. Ei venninne av meg fikk han som fjøskatt, men nå har ho fått et barn som desverre er blitt allergisk. Så nå er han tilbake igjen hos meg! :)

Men siden han er skeptisk og litt sky, så er det ett stort problem når det lugger så. Han er ok å greie når det ikke er floker.

Skrevet
Men siden han er skeptisk og litt sky, så er det ett stort problem når det lugger så. Han er ok å greie når det ikke er floker.

Siden han er ok å gre uten floker bør du kanskje dope han ned, bare for at han ikke skal få skrekken for det til senere. Å ha flokekatter som hater børsting er ikke moro.

Skrevet

Da var pus barbert! De pillene jeg fikk på dyreklinikken funka overhodet ikke, så det blei en kamp. Men han har ikke vært langsinna! hehe.

Mitt neste spørsmål er; hvor lenge må pus gå rundt å se skabbete ut..? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...