Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #1 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg har det sånn at jeg tenker konstant. Og for å utdype litt mer hvordan jeg opplever dette, kan jeg fortelle at det er historier og samtaler for det meste. Jeg tenker stadig at jeg har samtaler med andre. Med en gang monologen starter er jeg i et scenario der det er en person jeg snakker til. Ellers tenker jeg historier der jeg er omtalt i 3. person som omhandler ting jeg er opptatt av eller ønsker meg. Jeg prøver å finne ut hva som feiler meg, og jeg er på venteliste til psykolog. men synes det er vanskelig å fortelle noen face to face om dette. Prøver å skaffe meg litt mer kjøtt på beinet før jeg kommer til psykologen. Jeg fungerer best når jeg har masse å gjøre, og føler at jeg kan bli "gal" hvis jeg er mye alene og det ikke skjer noe. Har tidligere lurt på om det er snakk om tvangstanker eller at jeg er manisk, men leser om tankekjør og adhd her inne og lurer på om det kan være noe der kanskje? Dere som opplever tankekjør, kan dere fortelle meg hvordan det arter seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #2 Del Skrevet 29. april 2009 Det er ikke bare folk med ADHD eller tvangstanker som har tankekjør i hodet! Jeg tror de aller fleste faktisk har tanker surrende i hodet nesten hele tiden, men noen har det selvsagt "ryddigere og roligere" enn andre. Tankekjør i seg selv er ikke et symptom som "må" peke mot slike diagnoser. Årsakene til at man har masse tanker i hodet er mange... men det er som sagt veldig menneskelig. I religiøse sammenhenger er det jo nettopp det å styre tankene over på én ting (Gud, den høyeste/reneste bevisstheten eller noe annet - for å komme forbi mengden av uklare og "uviktige" hverdagslige tanker) som er grunnleggende, og for det bruker man virkemidler som bønn, mantraer, ritualer osv. Hvis det bare var folk med diagnoser som trengte hjelp for å roe tankene ville ikke verdensreligionene sett ut som de gjør *det er vanlig at det blir verre og mer styrende (mye negative, gjentagende tanker) ved f eks depresjon, angst, stresslidelser *det er helt vanlig at man ikke har det stille og rolig i hodet, og at tankene går av seg selv, man assosierer videre hele tiden osv. *noe av tankegodset har man med seg som diverse mekanismer og mønstre fra man er liten. Det har vært hensiktsmessige strategier på et tidspunkt og er med å på å definere/begrense eller avgrense en som person, men kan bli forstyrrende dersom de etter hvert viser seg å være lite konstruktive. Jeg har lenge (alltid, i hvert fall i voksen alder, med mindre jeg er fysisk utslitt) hatt tankekjør i hodet om kvelden før jeg skal sove - noe som har gitt søvnproblemer, en tendens til å alltid gjøre noe (om enn bare lese, strikke e.l), og det har ofte vært slik at noen tanker slår andre i hjel, nesten ubevisst, eller det har vært bekymringer av ulik art. Og sånn at jeg dekonstruerer ideer og ønsker jeg har f eks, til jeg tror at det var dårlige ideer. De siste årene har det gått utover konsentrasjonsevnen - kanskje i kombinasjon med mye nettbruk og få rutiner, men tidligere var det aldri et problem - jeg gjorde det bra på skolen uten å slite og har alltid lest mye og konsentrert. Nå kan man med ADHD/ADD også være skoleflink (særlig jenter), men det krever ofte veldig stor innsats fordi man sliter sånn med å konsentrere seg. Klart dette er et problem! Det er det sikkert for deg også. Men man har ikke nødvendigvis diagnose eller behov for det. Jeg skal også gå til psykolog, men jeg har allerede (i løpet av et par måneder) på egenhånd klart å dempe tankekjøret i stor grad ved å meditere og gjøre avspenningsteknikker hvor hovedsaken er å fokusere NOK på noe annet enn tankene. Jeg gir tankene mindre oppmerksomhet, men ikke mindre plass, på en måte. Det er faktisk endel psykologer som bruker omtrent samme metoder i arbeidet med stress, nevroser og tankekjør. Når det er sagt er det selvsagt også en mulighet for at du _har_ ADHD eller liknende. Jeg bare prøver å si at det ikke nødvendigvis er noe du må patologisere. Men ta det opp med psykologen, dette er noe de er vant til å høre om og jobbe med, garantert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 29. april 2009 #3 Del Skrevet 29. april 2009 Det er ikke bare folk med ADHD eller tvangstanker som har tankekjør i hodet! Jeg tror de aller fleste faktisk har tanker surrende i hodet nesten hele tiden, men noen har det selvsagt "ryddigere og roligere" enn andre. Tankekjør i seg selv er ikke et symptom som "må" peke mot slike diagnoser. Enig der. Jeg har hatt slike 3. persontanker fra jeg var 4-5 år gammel, og det er visst bare slik jeg tenker. Det skjer oftere når jeg kjeder meg, og blir en slags privat underholding, eller når jeg gruer meg til noe så bruker jeg slike "rollespill" for å forberede meg på situasjonen. Dvs at jeg bruker det til noe nyttig, istedet for å se det som ett problem. Da jeg var liten trodde jeg at alle tenkte på samme måte, og ble egentlig litt overrasket da jeg fant ut at de ikke gjorde det. ADHD-lignende tankekjør er mere når man får en tvangstanke om at feks "tenk om alle tror at jeg har drept noen" elller "tenk om jeg er adoptert men ingen har sagt det til meg" osv, også spinner hodet videre med masse argumenter i timesvis og dagesvis for at det er slik, samme hvor sprø ting man finner på. Eller at hjernen bare spinner og spinner på det samme i timesvis, uten å komme noen vei. Eller at man har tusen tanker i hodet på engang, som om man zapper mellom hundre kalaner, og ikek får med seg noe som går der. Uansett, en diagnose er bare ett arbeidsverktøy, og for at det skal være nødvendig med en diagnose må dette være noe som hemmer deg i hverdagen. Hvis det ikke gjør det går det er det ikke noe poeng med en diagnose og man bør heller se det som en del av ens personlighetstype. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristiansand23 Skrevet 10. oktober 2016 #4 Del Skrevet 10. oktober 2016 Hei! ser dette er en veldig gammel tråd, men har det ganske likt som personen som har skrevet her i utgangspunktet! i ekstreme doser selvsalgt, fra morgen til kveld har fått ADD diagnose for et par år siden, og har jo hatt ptsd + generell angsdiagnose (nå i 10 år) er 23. Har bare aldri hørt noen beskrive det samme som meg før, så likt. Lurer på om du er der ute enda og kan prate! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå