Gjest gjst Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg har en deltidstilling, hvor jeg jobber ca 25 timer i uka. Har jobbet i bedriften siden august 2007. Jeg ønsker meg mest mulig timer og tenkte at jeg var heldig da sjefen min skal ta ut 5 uker ferie fra juni, så da blir det 48 timer på meg i uka, men i går sa han " du vet at du bare får feriepenger i juni?" det må være noe bullshit. dvs at jeg får 7500 i feriepenger isteden for 30000 i lønn! Da jeg sa at det tvilt jeg sterkt på sa han at han mente det var sånn, men at han skulle skjekke det. Sjefen min er bare 22år. Er det noen her inne som kan svare meg på om dette er tull eller? Blir helt nervøs!!!
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Jeg har en deltidstilling, hvor jeg jobber ca 25 timer i uka. Har jobbet i bedriften siden august 2007. Jeg ønsker meg mest mulig timer og tenkte at jeg var heldig da sjefen min skal ta ut 5 uker ferie fra juni, så da blir det 48 timer på meg i uka, men i går sa han " du vet at du bare får feriepenger i juni?" det må være noe bullshit. dvs at jeg får 7500 i feriepenger isteden for 30000 i lønn! Da jeg sa at det tvilt jeg sterkt på sa han at han mente det var sånn, men at han skulle skjekke det. Sjefen min er bare 22år. Er det noen her inne som kan svare meg på om dette er tull eller? Blir helt nervøs!!! Hvor mye du får i feriepenger er avhengig av hvor mye du tjente i fjor. Ca 10-12% er det vel. Du får lønn for timer du jobber uansett hvilken måned man er inne i.
Pingting Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Feriepenger er 10,2% av det du tjente i fjor. Disse kommer i tillegg til vanlig, opptjent lønn. Du skal få betalt for de timene du har jobbet uansett om du får feriepenger eller ikke, feriepengeordningen er jo der for at folk skal ha penger når de har ferie og derfor ikke jobber. Her står det mer om feriepenger. Vis det til sjefen din, du!
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Feriepenger er 10,2% av det du tjente i fjor. Disse kommer i tillegg til vanlig, opptjent lønn. Du skal få betalt for de timene du har jobbet uansett om du får feriepenger eller ikke, feriepengeordningen er jo der for at folk skal ha penger når de har ferie og derfor ikke jobber. Her står det mer om feriepenger. Vis det til sjefen din, du! Nei, feriepengene er 12 % av fjorårets lønn, og erstatter den faste månedslønnen den måneden feriepengene utbetales. Ekstra timer jobbet utenom det faste utbetales i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Nå mente vel sjefen din at i juni får du kun feriepenger,ikke fastlønnen din. Fastlønnen din får du derimot den mnd du tar ferie. Timer du jobber xtra mnd før får du utbetalt i juni
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Nei, feriepengene er 12 % av fjorårets lønn, og erstatter den faste månedslønnen den måneden feriepengene utbetales. Ekstra timer jobbet utenom det faste utbetales i tillegg. Om man har 12 eller 10,2% avhenger av om man har 4 eller 5 ukers ferie. Jeg vil også anta at TS har timelønn og ikke fastlønn i og med at hun oppgir et ca timeantall i steden for en stillingsprosent. Når man går på timebasis og leverer timer så har man ingen fast lønn, men leverer timer og får lønn ut fra det. Det innebærer at man får både lønn og feriepenger i juni (hvis hun altså skal jobbe hele juni. Eller egentlig mai. Leverer TS timelister så er det vel egentlig timene hun jobber i mai som utbetales i juni)
Rosalie Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Du skal naturligvis ha lønn for det du jobber. Men en ting: Du kan ikke jobbe overtid bare fordi du har lyst. Det må faktisk sjefen din beordre. Ellers får du ikke overtidsbetalt, og sjefen kan beordre deg til å avspasere de ekstra timene i stedetfor å utbetale lønn.
Lilleba Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Det er positivt feil, Wadjet! Sjefer kan ikke beordre noen til å avspasere overtid. Det kan man bare avtale skriftlig, dvs. at begge parter (arbeidsgiver og arbeidstaker) må være enig. Overtidstillegget (min. 40 % , hvis man ikke er organisert) skal likevel utbetales. Jf. § 10-6 punkt 12 i Arbeidsmiljøloven: (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt
hufsa! Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 He he han mente nok feripenger i juni og lønn i juli.Sånn er det der jeg jobber.Samme om jeg har 20 timer overtid i juni så får jeg kun feripengene men de 20 timene på juli lønninga ;-)
Rosalie Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Det er positivt feil, Wadjet! Sjefer kan ikke beordre noen til å avspasere overtid. Det kan man bare avtale skriftlig, dvs. at begge parter (arbeidsgiver og arbeidstaker) må være enig. Overtidstillegget (min. 40 % , hvis man ikke er organisert) skal likevel utbetales. Jf. § 10-6 punkt 12 i Arbeidsmiljøloven: (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt "Selvbestemt overtid" regnes som merarbeid, ikke overtid, og kan beordres uttatt i avspassering, jo.
Lilleba Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Fint om du kan gi meg hjemmelen for det du sier! Dette er rettspraksis: Furusethsaken (Rettstidende 1998 side 1357) : ”Utgangspunktet må være at en arbeidstaker ikke på eget initiativ kan arbeide overtid, uten å innhente arbeidsgivers aksept. På den annen side utløser en avtale med arbeidsgiver om å arbeide overtid krav på overtidsbetaling, selv om initiativet skulle komme fra arbeidstakeren. Det avgjørende er at arbeidsgiveren har samtykket i at det arbeides overtid”. I saken til trådstarter var det vel snakk om enighet mellom arb.giver og arb.taker om å jobbe mye?
Rosalie Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Fint om du kan gi meg hjemmelen for det du sier! Dette er rettspraksis: Furusethsaken (Rettstidende 1998 side 1357) : ”Utgangspunktet må være at en arbeidstaker ikke på eget initiativ kan arbeide overtid, uten å innhente arbeidsgivers aksept. På den annen side utløser en avtale med arbeidsgiver om å arbeide overtid krav på overtidsbetaling, selv om initiativet skulle komme fra arbeidstakeren. Det avgjørende er at arbeidsgiveren har samtykket i at det arbeides overtid”. I saken til trådstarter var det vel snakk om enighet mellom arb.giver og arb.taker om å jobbe mye? Jeg påpekte dette fordi det ikke kom fram klart at det var avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver i startinnlegget. Jeg leste det som "Jippi, sjefen er borte, så da jobber jeg ræven av meg uten at han kan nekte meg, og jeg får masse ekstra penger!". Og i rettspraktisk så er vel stikkordet "samtykke". Jeg har for eksempel fullmakt til å jobbe så mye overtid som jeg føler er nødvendig, uten at det må avklares med overordnede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå