Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabo ønsker å pusse opp badet og vil ha tilgang til min leilighet og bad for å kunne borre hull i taket og jobbe nedenfra og opp. Han sier taket vil settes i stand som det var, med det mener han sette inn gipspaten som tas ut, sparkle og male over. Jeg har jo ingen garanti for hvordan dette vil bli utført. I tillegg blir jeg da nødt til å gi fra meg nøklene mine til leiligheten til ukjente håndtverkere. Utover det medfører det selvfølgelig en ulempe for meg da arbeidet vil pågå i 3-4 dager. Når jeg sier jeg ikke ønsker dette, sier han han kan få dettegjennom uannsett da han har flerstall i sameiet. (selveierleiligheter) Er dette lovlig? Kan han pålegge meg å få tilgang til leiligheten min for å utføre dette arbeidet? Det finnes et alternativ men det vil medføre merarbeid for han. (Heve gulvet i sin leilighet.) Er det jeg som er urimelig som ikke ønsker dette eller han som truer med å tvinge dette gjennom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde han ikke fått lov hos meg, om han så kom med lensmann og prest på døra. Nei, du er ikke urimelig.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Hvordan da flertall? Eier han flere enn en seksjon?

Det er flere som kan skaffe seg flertall vet du ;)

Det er bare å forklare naboene hva han over prøver seg på og spørre dem om du kan få fullmakt til å stemme for dem på gen.fors. hvis de ikke kommer selv. Eventuelt alliere deg med styret.

Og nei jeg tror ikke jeg ville tillatt dette heller når det faktisk finnes et alternativ. Hadde det ikke vært et alternativ og oppussingen hadde vært påkrevd for å unngå fremtidige skader i mine vegger hadde saken stilt seg noe anderledes, men jeg hadde fremdeles vært meget skeptisk.

Skrevet

Kan ikke skjønne at han skal ha lov til dette.

Skrevet

See you in court, neighbour-ooo

Gjest håndverker
Skrevet

Hei,

Hørtes veldig spesielt ut. Lovverket (eierseksjonsloven) sier at sameiet kan kreve adgang for å føre felles ledninger etc (f eks elektriske ledninger, røropplegg, ventilasjon) gjennom en seksjon. Hvis dette er noe som har kun med hans seksjon å gjøre, så hadde jeg bedt han om å finne en annen løsning. Et ev flertall i sameiermøte kan ikke vedta noe utover loven.

Jeg er helt enig med deg ang din bekymring for resultatet i taket ditt!

Mvh

"Bolighai"

Skrevet

Litt avhengig av hvordan brannseksjoneringen er hos dere vil det faktisk være søknadspliktig til komunen for ham dersom han skulle gå via din leilighet (han bryter mest sannsynlig et brannskille). Har han gjort det?

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tillatt dette hos meg.

Skrevet

Jeg synes vel det er litt sært å nekte.

Det som er viktig er jo at du får skriftlig avtale på hva dette vil innebære for deg - hvor lenge de skal holde på - hva de skal gjøre , dvs. hvilken tilstand de skal 'etterlate' badet ditt i osv.

Det vil jo være i din interesse at badet over er i best mulig stand.

Soilrør går jo gjennom hele byggen og går over i hverandes etasjer - så skal naboen bytte sin andel av solirøret må man gjøre dette gjennom etasjen under.

Hvis det bare er av økonomiske og praktiske hensyn for naboen synes jeg vel allikevel du skal være grei. Hvis de virker å være sånn noenlunde tilltsfulle.

Men du kan jo sjekke med styret hva de anbefaler.

• Liker 2
Skrevet

Nei, naboen har ikke lov til dette. Synes jo han virker helt utrolig frekk. Har han ikke spurt en gang, bare argumentert for hvorfor og hvordan?

Skrevet
Jeg synes vel det er litt sært å nekte.

Det som er viktig er jo at du får skriftlig avtale på hva dette vil innebære for deg - hvor lenge de skal holde på - hva de skal gjøre , dvs. hvilken tilstand de skal 'etterlate' badet ditt i osv.

Det vil jo være i din interesse at badet over er i best mulig stand.

Soilrør går jo gjennom hele byggen og går over i hverandes etasjer - så skal naboen bytte sin andel av solirøret må man gjøre dette gjennom etasjen under.

Hvis det bare er av økonomiske og praktiske hensyn for naboen synes jeg vel allikevel du skal være grei. Hvis de virker å være sånn noenlunde tilltsfulle.

Men du kan jo sjekke med styret hva de anbefaler.

Nå står det jo faktisk at han har et alternativ, nemlig å heve gulvet. Det er altså fullt mulig å gjøre oppussingen uten å gå via leiligheten til ts.

Jeg ville vært uhyre skeptisk. Jeg husker hvordan håndverkerne holdt på da jeg pusset opp badet mitt. Det så ikke ut etterpå. De gikk faktisk rundt på gulvet med våt betong under skoene... Og gikk fra leiligheten med altandøren på vid vegg. Jeg ville ikke hatt dem der om jeg kunne unngå det. Og det kan du jo, for naboen kan heve gulvet sitt.

Men obs... da mitt bad ble pusset opp, klarte de å hogge hull i gulvet ovenfra og ned... Og dermed måtte de inn til naboen under for å ordne opp etter seg. Dette sa de ikke et ord om til meg, naboen nevnte det i forbifarten et par måneder senere. Skikkelig pinlig. Så du kan risikere at naboen din har et "uhell" med vilje, for å tvinge gjennom at håndverkerne skal få tilgang til leiligheten din.

Skrevet

Jeg tror og jeg hadde tillatt dette. Det er jo i din interesse at badet i etasjen over er i best mulig stand. Kan ikke se at dette medfører såå stor ulempe for deg, bare du sørger for å ha en god skriftlig avtale. Og ta bilder før og etter.

Skrevet

Bare jeg som synes det er utrolig sært av deg å nekte!? Hadde aldri i verden godtatt å heve gulvet mitt for at du skulle slippe å ha besøk et par dager.

Smart å sikre seg med en kontrakt. Og om jeg ikke hadde likt naboen kanskje jeg hadde krevd en liten kompensasjon symbolsk sum par tusen eller noe.

Gidd å vær så utrolig sær å egen(ego) rart det blir krig i verden? Om du hadde tvingt meg til å heve gulvet hadde du sansynligvis irritert meg hver eneste gang jeg skule inn på badet resten av livet! kanskje det kan være en fordel at naboen ikke hater deg?

Skrevet

Hvorfor skal TS gidde at de arbeider gjennom taket hennes når naboen ikke gidder å la dem jobbe gjennom gulvet hans? Det er jo tross alt han som vil ha noe gjort, ikke hun.

Skrevet
Bare jeg som synes det er utrolig sært av deg å nekte!? Hadde aldri i verden godtatt å heve gulvet mitt for at du skulle slippe å ha besøk et par dager.

Smart å sikre seg med en kontrakt. Og om jeg ikke hadde likt naboen kanskje jeg hadde krevd en liten kompensasjon symbolsk sum par tusen eller noe.

Gidd å vær så utrolig sær å egen(ego) rart det blir krig i verden? Om du hadde tvingt meg til å heve gulvet hadde du sansynligvis irritert meg hver eneste gang jeg skule inn på badet resten av livet! kanskje det kan være en fordel at naboen ikke hater deg?

Hvorfor er det mer ego av ts å ikke ville slippe arbeiderne inn enn det er av naboen å ville slippe å heve gulvet?

Ikke bare får ts besøk i tre-fire dager. I de tre-fire dagene får hun ikke brukt badet sitt som vanlig. I tillegg må hun gi nøkkelen fra seg til arbeidere, og la dem få tilgang til leiligheten mens hun ikke er hjemme. Har hun noen som helst garanti for at de ikke robber henne, eller kopierer nøkkelen og gir den videre til andre? Nei. Hun risikerer også at de ødelegger ting i leiligheten, og at det kontrakt til tross blir masse styr med å få ordnet ting igjen. Mine håndverkere ødela parketten i gangen, satt i skinnsofaen med så skitne klær at den aldri ble ren igjen, lagde svimerker i salongbordet, rotet i skapene på soverommene, satt i min leilighet og så på mine dvd'er på min tv, røyket inne, og lot alt stå åpent når de gikk. Og dette til tross for at det eneste rommet de skulle bruke, var badet.

Å heve gulvet er faktisk ikke noe problem. Jeg har hevet gulv på mitt bad, og det er ikke noe jeg legger merke til engang.

Skrevet

Ehh..ok, men da hadde alternativet ditt vært å ikke få utført arbeidet på DITT bad da.

Smart å sikre seg med en kontrakt.

Kontrakt? For hva? Det koster kr. xx hvis det og det ødelegges? Det koster kr xx å dokumentere hvordan alt var før ukjente fikk tilgang til leiligheten? Det koster kr xx å engasjere advokat for å få erstattet det som eventuelt ble ødelagt? Det koster ukjent beløp å få erstattet noe som eventuelt blir stjålet? det ksoter kr xx å engasjere fagfolk som eventuelt kan bevise at noe ble stjålet? Det koster kr. xx å ha noen mans toler på til stede i leiligheten til enhver tid, sånn at man ikke overlater den fulsltendig til ukjente? osv....

Og om jeg ikke hadde likt naboen kanskje jeg hadde krevd en liten kompensasjon symbolsk sum par tusen eller noe.

Ja, selvfølgelig skal en annen få en symbolsk sum i kompensasjon for alle ulempene dette medfører. :roll:

Gidd å vær så utrolig sær å egen(ego) rart det blir krig i verden?

Sær? Du forstår virkelig ikke dette du Fredrik? Og hva med naboen som faktisk skal ha utført arbeid på SITT bad, er vel han som er sær fordi han ikke gidder å ta ulempene med arbeidet selv.

Om du hadde tvingt meg til å heve gulvet hadde du sansynligvis irritert meg hver eneste gang jeg skule inn på badet resten av livet!

Men i all verden: :ler:

Ser vel i grunnen ikke akkurat ut som om naboen, som bor i leiligheten som skal ha utført arbeid på badet, blir tvunget til noe som helst. Ser heller ut som om han skal få utført noe arbeid helt frivillig - antageligvis er det snakk om gulvvarme i en eller annen form og fliser oppå (tatt i betraktning at det nevnes å heve gulvet).

Derimot forsøker han å tvinge/true naboen under.

kanskje det kan være en fordel at naboen ikke hater deg?

Voksent Fredrik, veldig voksent. :ler:

Skrevet
Jeg tror og jeg hadde tillatt dette. Det er jo i din interesse at badet i etasjen over er i best mulig stand. Kan ikke se at dette medfører såå stor ulempe for deg, bare du sørger for å ha en god skriftlig avtale. Og ta bilder før og etter.

Enig!

Gjest granne
Skrevet

Det er lov å spørre men ikke å forvente et ja. Vi spurte naboen vår men de sa nei og da forholdt vi oss til det. Badet ble bra likevel det.

Skrevet

Dette hadde ikke jeg godkjent... Å flertall i sameiet? SO WHAT?! Du eier din seksjon og ikke allverdens flertall kan tvinge deg til å gi fra deg nøkkeln og la noen rasere ditt bad! Å dersom han begynner å "true" deg så er iallefall saken helt BIFF : NEI..

Skrevet

Jeg hadde heller ikke latt han bruke min leilighet sånn nei...

Og dere som sier at det er TS' interesse at badet er i god stand; Hvorfor? Det er da virkelig eieren av leiligheten over som holdes ansvarlig hvis det ikke er det. Hun skal da ikke måtte ha ulemper fordi naboen skal holde badet sitt i god stand, slik at det ikke blir skader på TS' eget bad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...