Gå til innhold

Alkohol og alkoholikere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par alkoholikere i familien. Jeg er ikke interessert i at bryllupsfesten skal bli et fylleslag for enkelte, for mange andre gidder ikke å være vitne til slikt og går da hjem tidlig (som hendte i siste familieanledning). Jeg vil at alle skal kose seg og danse.

Løsningen på det dilemmaet har jeg tenkt litt på, for man må være litt kløktig:

- si til de i baren hvem alkisene er, og nekt dem servering når de begynner å bli brisne. Bakdel: vi er i by, og da stikker de sikkert ut..

- jeg kom på nylig at kanskje vi kan ha bare vin og øl til drikke. Kanskje en konjakk til kaffen, men thats it for brennevin. Folk blir fullest av brennevin. De fleste i min familie drikker lite og sjeldent / er ikke ute etter den store rusen, så vin og øl vil få dem på en passe snurr uansett.

- be alkisene om å moderere seg, for vårt bryllup er ikke en anledning til å bli dritings. Kanskje de hører på oss, og kjøre full bar.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Helenius
Skrevet

Jeg ville gått for vin/øl-alternativet, jeg.

Hvis dere har leid et lokale med skjenkebevilling, fast eller ambulerende, har jo bartenderne uansett ikke lov til å servere alkohol til dem som ikke tåler mer. Og om de er flinke til å skjule det, kan dere jo som du foreslår si ifra til bartenderne om at de må være obs på akkurat disse personene.

Skrevet

Enig med Helenius:

Gå på Öl/Vin alternativet.

Det brukar räcka ändå. Middag med dricka, och en konjac till kaffet... egentligen behöver man inte starksprit efter det - det är bara fylleting och har ni problem med alkholister så borde det underlätta.

En "ordentlig" alkholist brukar kunna fylla sig ändå på det som bjuds - om han/hon inte har med sig egna starkvaror i fickan.

Be er toastmaster och den som är ansvarig för baren att "passa på" vissa personer. Kanske det inte är nödvändigt att namnge dem utan bara be om uppmärksamhet så NI slipper tänka på det på er dag.

Skrevet

Hadde de vært flinke til å skjule det, hadde det ikke vært noe problem :wink: Det er synginga og høylytt tullprat og valsing rundt omkring jeg vil unngå.. Tenk "Russ på 60".

Gjest Helenius
Skrevet
Hadde de vært flinke til å skjule det' date=' hadde det ikke vært noe problem :wink: [/quote']

Jeg tenkte heller på om de klarte å opptre sånn noenlunde i det de sa "en kååånjakk tilll, schnuppa"... :D

Skrevet

Ville sørget for gode bartendere som visste hva de skulle se etter.

Uansett hva du serverer vil alkoholikere klare å bli fulle.

Skrevet

Blir kanskje litt skammelig for familien deres da, når de kanskje blir nekta - bruker tid på å mase og syte om det til alle.. og til slutt kanskje blir pælma ut.. kan ikke la være å invitere dem heller.. men jeg kan kanskje stramme dem opp på forhånd, det har virket før i slike sammenhenger. Synd når noen ødelegger for mange.

Åh, de er russ + godsnakkinga, "Du er så utrolig snill og grei du, VesleBråka, og så pen, ingen som er som deg, og vi har alltid kommet så godt overrens" osv osv osv.

Skrevet
. Jeg er ikke interessert i at bryllupsfesten skal bli et fylleslag for enkelte, for mange andre gidder ikke å være vitne til slikt og går da hjem tidlig (som hendte i siste familieanledning). Jeg vil at alle skal kose seg og danse.

Kan du droppe å be dem under henvisning til at de ødelegger festen for mange andre når de ikke kan begrense seg?

Er det et alternativ å ikke servere alkohol i bryllupet?

Skrevet

Det er alltids mulighet for å ta med seg en på lomma, særlig hvis gjestene er klar over at det ikke serveres brennevin. For en alkoholiker er det "trygt" å ha med noe ekstra...

Kanskje toastmaster kan flette inn noen vitser om DUMME fulle folk?

Jeg tror det er lurt å gi beskjed, jeg, hvis du fikser det.

Skrevet

Jeg kan håpe at en ikke dukker opp, han har dårlig helse, men den andre kommer ganske sikkert, og jeg kan ikke ditche ham på invitasjonen heller, siden jeg har hatt mye å gjøre med familien opp igjennom årene.

Ikke minst er det slitsomt for familien hans, alle de blir så sure når han blir full og "skøyer". Jeg kan kanskje alliere meg med kona hans om det med en på lomma, for det var hva som skjedde siste familieting. Når han begynte å "få det" så gjemte vi bort all alkoholen, mens han fortsatte for han hadde backup-plan.

Vet ikke om toastmaster kan si ifra, for det blir kanskje datteren hans, og hun gidder ikke jatte med ham..

Trenger kanskje ikke annonsere at det ikke serveres brennevin? Jeg synes ikke det er noe alternativ å ikke servere alkohol i det hele tatt, da lar vi noen ødelegge for alle andre ved å legge slike føringer.

Skrevet

Skriv det i menyen.

Til middagen serveres øl og vin.

Etter middagen er slutt blir det servert .Brus, øl og vin i baren :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Skill mellom alkoholikere og personer som drikker seg fulle i "upassende sammenhenger"!

Skrevet

Jeg serverte nylig i et bryllup. Og brudens far har det med å drikke mer enn andre. Vi som serverte fikk beskjed om at det skulle skjenkes vin og øl under hele måltidet og at det aldri skulle være tomme glass. Greit nok for meg, men om jeg hadde visst at min far var en som drakk mye hadde jeg hatt et alkoholfrit bryllup!

Denne omtalte faren hadde med seg ei lommelerke han var på do og drakk av i tillegg til vinen han fikk og var m.a.o driting før desserten ble servert. Det endte med at han ble kjørt hjem kl 22. Noe som igjen førte til at bruden hennes søster, brudens mor og moren til brudens far var sinte og lei seg og at deler av bryllupet ble litt ødelagt.

Hadde jeg vært deg ville jeg hatt et alkoholfritt bryllup. Eller om dere skal ha kaffegjester bedt alkoholikeren kun til kaffe og ikke hatt bar der.

Jeg har vært i bryllup som er alkoholfrie og det er minst like morsomt som de med!

LYKKE TIL!

Skrevet
Skill mellom alkoholikere og personer som drikker seg fulle i "upassende sammenhenger"!

Den siste kategorien er alkoholmisbruker.

Skrevet

Den siste kategorien er alkoholmisbruker.

...og er vel igrunn en mer slitsom type...

Skrevet

Hvis man har hatt problemer med alkohol i 40 år, så kaller jeg det alkoholiker og ikke "glad i en dram". En som kommer hjem dritings på julekvelden når barna er små er alkoholiker, for han setter alkoholen foran alt annet og har ikke kontroll. Mulig det er ufortjent hvis han bare er superegoist, men men. Det er en akseptert sannhet at de to "er" alkoholikere, for de klarer ikke å holde seg unna.

Som sagt, det er ikke noe alternativ å droppe ham fra gjestelista eller å ha et alkoholfritt bryllup. Jeg vil drikke vin i bryllupet mitt, og jeg vil ikke at andre skal diktere. Mulig jeg ikke har forståelse for avhengighet, men jeg vet at de har skjerpet seg før når de vet det gjelder.

Det er heller ikke snakk om hva jeg skal skrive i menyen når jeg sa at jeg kanskje ikke skal annonsere mangel på sprit, men heller å la være å si på forhånd så de ikke kommer forberedt.

Og, noen jeg kjenner var kaffegjester i bryllup ifjor, og da de kom satt bruden på trappa og spydde nedover kjolen sin (Oslobrud)... Kanskje de skulle hatt alkoholfritt bryllup også?

Skrevet

Jeg ville nok snakket med de det gjelder, og si ifra hva dere synes. Ikke heng dem ut på noen måte, bare si ifra at de får begrense seg. Det er tross alt deres dag, og det må de vel klare å godta. Si ifra at dere ikke vil ha noen fyllefest, men at dere serverer alkohol for kosens skyld, og at dere ikke vil ha noen som ødelegger dagen for dere!

Lykke til, det går nok bra! :wink:

Skrevet

Det kan også være de holdninger dere har, - som er med på å forsterke alkoholtrangen til enkelte mennesker...?

Bare en tanke liksom.

Waco

Gjest Zirine
Skrevet

Waco

Ja, hjelp de som eier problemet til å legge skylden på "de andre".

Skrevet

Zirine, uten å bli filosofisk, men jeg antar at du er enig i at rus er en flukt, altså må vi finne ut årsaken til denne flukten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...