Gjest Gjest_izzy_* Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Hei! Jeg håper at det er noen her inne som kan svare meg på det som ikke nav kan svare meg ? Jeg er ei jente på 34 år som har siden jeg var 18 år vært i trygdekontorets system. Jeg har blitt kastet frem og tilbake mellom yrketsrettet attføring,medisinsk attføring ,tidsbegrenset uføretrygd og går nå på rehabilitetspenger i vent på svar på søknaden til varig uføretrygd. Mitt spørsmål er om jeg har noe rett på etterbetaling fra jeg kom inn i deres system som 18 åring .Når jeg fikk tidsbegrenset ufør for ca 4 år siden spurte jeg nav om det samme om etterbetaling og det jeg fikk til svar da var at jeg ikke fikk noe etterbetaling før en evt varig uføretrygd. Jeg blir så forvirra av alle de forskjellige svarene som jeg får i fra nav og ikke finner jeg noe konkret svar her inne på nettet heller . Håper virkelig at det er noen der ute som kan svare meg på om jeg har rett på etterbetaling fra jeg kom inn i systemet til trygdekontoret eller ikke?
Rotemor Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Utifra det du skriver vil du ikke ha krav på etterbetaling. Etterbetaling fra hva mener du? Du har jo fått stønader hele veien virker det som og stønadene beregnes jo utifra ulike vilkår.. Attføring f.eks er jo ett krav at man skal forsøke før man kan få innvilget uførepensjon.De pensjonerer jo ikke unge mennesker før det meste er prøvd. Med mindre man er føst med en sterk hjerneskade e.l...
sonoa Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Reknar med at det du meiner er å bli "behandla" som ein ung ufør, og få utbetalt ut ifrå dette, hvilket gir større utbetaling enn vaksen utfør, og deretter få det med tilbakevirkande kraft frå då du kom inn i systemet? Eg har nesten samme sak, reint bortsett frå at eg ikkje har fått innvilga TU enda. Er i byrjinga av 30 åra og har vore i systemet sidan tidleg 20talet. Saksbehandlarar eg har prata med seier at dei ikkje veit, og "sender saka vidare". Tviler sterkt på at det vil kome igjennom. Eg har ikkje eingong same inntekt som då eg først vart rehabilitert/attført, avdi dei har korta utbetalingane ned til 66% kvar gong eit nytt vedtak har kome, og eg reknar med at TS muligens har gått gjennom det same, i allefall etter så mange år i systemet. Pass på at dei ikkje gjer det med deg no (igjen?) når du går fra TU til full ufør :/ Eg kan ikkje garantere at dei ikkje kan gi deg tilbakebetalt for det du skulle hatt som ung ufør frå så mange år attende, men eg vil tru at det kjem veldig an på kven du har som saksbehandlar. (diverre) Aner ikkje om gjesten over meinte det slik, men eg oppfatter det som eit ganske frekt svar som ikkje bidreg med anna en å gi folk dårleg samvit for å måtte motta stønad. Dumming!
Rotemor Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Eller...fra en som visste svaret ?? "Dårlig samvittighet for stønad" var nå en svært fantasifull tolkning. Tolkninger som det bunner gjerne i en selv. Kravet for ung ufør er under 26 år. Ved en full uførepensjon regnes pensjon fra sykdomstidspunktet.
Gjest Gjest_izzy_* Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Eller...fra en som visste svaret ?? "Dårlig samvittighet for stønad" var nå en svært fantasifull tolkning. Tolkninger som det bunner gjerne i en selv. Kravet for ung ufør er under 26 år. Ved en full uførepensjon regnes pensjon fra sykdomstidspunktet. Jeg takker for alle svar som jeg har fått her inne . Rotemor! Det du skrev det var det jeg også trodde det var . Jeg ble syk som 16 åring og har som sagt vært i systemet deres siden jeg var 18 år. Jeg har blitt begregnet som ufør i ung alder og da trodde jeg også at de skulle gå tilbake fra jeg kom inn i deres system . Jeg mener ikke at jeg skal ha dobbelt opp men mellom legget på alle de årene fra de jeg fikk helt i fra begynnelsen til uføren er innvilget .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå