Gå til innhold

Ville dere har gjort det?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest 007
Skrevet

hei

jeg fikk et spørsmål her i dag, som jeg synest er vanskelig å besteme meg,

jeg fikk spørsmål om å vaske for noen, er ikke stor leilighet ca 60 kmw

da skulle jeg får femhundre kr i mnd, er to ganger i mnd det er snakk om,

men hadde dere kjørt 2 mil til sammen for fem hundre kr i mnd?

vet ikke hva jeg skal svare de,

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal altså vaske leiligheten for 250 kr per gang om jeg forstår deg rett? Og dette stedet ligger 5 kilometer unna deg? Kommer litt an på hva du skal gjøre da, hvis du trenger pengere og dette tar under to timer er det vel helt grei timepris, men jeg hadde ikke giddet.

Gjest Vestlandslefsa
Skrevet

Hadde normalt ikkje gjort det trur eg men hadde det vore snakk om feks min bestemor som eg veit har dårlig råd og dårlig helse hadde eg gjort det, til og med for mindre betaling eller ikkje betaling i det heile. Samme viss det er ein person eg kjenner godt som har dårlig råd og helse.

Skrevet

Vestlandlefsa har et godt poeng her, om noen jeg brydde meg om virkelig trengte denne hjelpen hadde ikke pengene hatt noen betydning. Men jeg forsto det slik som at TS lurte på om betalingen var god nok eller ikke.

Skrevet

Det spørs litt hvem de er men jeg tror ikke at jeg hadde gjort det.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Som noen andre sier her; det kommer an på hvem det er. Men sånn i utgangspunktet; Nei..

Skrevet

Er du under eller over 18?

Jeg synes 500 per gang blir mer riktig, men det kommer jo såklart an på hva du skal vaske også, om det bare er bad og gulv tar jo ikke det så lang tid i en 60 kvadrats leilighet.

Skrevet

tror ikke jeg hadde gjort det, med unntak om det tar 10 min...

Skrevet (endret)

Hvis det er to mil å reise til stedet, er det neppe verdt det. Det eneste må være om du kombinerer det med andre gjøremål, du likevel må den veien for å få gjort. Arbeidsgivere beregner selvsagt ikke lønna etter distansen arbeidstakeren må reise, men arbeidstakeren gjør rett i å regne på om dette er regningssvarende.

Er det fem km til stedet, er det en grei sykkeltur, eller spasertur. Spørsmålet blir da hva annet du heller skulle bruke den tiden på. Baserer du det på bilbruk, koster det nok mer enn det smaker uansett, i totalkostnad.

Første timen går nok med til å gjøre klart, og til golvvasken. Ser for meg at 60 kvadrat fort kan være litt overmøblert og upraktisk å holde rent. Og vaskes gulvene kun annenhver uke, kan det hende du må dra over to ganger, i enkelte rom. Om der er fungerende sluk på badet, har mye å si på tidsbruken. Spray på, skyll av, la renne av, mens du tar gulvvasken, ettertørk med mikrofiberklut for glans. Og da har du ennå ikke begynt å tørke støv, feie smuler, og vaske kjøkkenbenk, komfyr og det.

To timer virker veldig lite, om det blir skippertakvask hver annen uke, og hvis der er trappegang og feiing i tillegg. To timer gir deg en timelønn på 125 kr hvis du vasker der to ganger i måneden. Etter den andre måneden er du over frigrensa, og må skatte av alt du tjener (hvis ikke du har frikort), men frigrensen gjelder ikke hvis du livnærer deg av renhold. Da forsvinner mellom en fjerdedel of en tredjedel av lønna til staten, selv om du kan kompensere litt med å skrive av utgiftene.

Jeg synes ikke det virker økonomisk lønnsomt. Timelønna er forsåvidt grei, men du burde nok minimum hatt tre-fire timer, skal du ha noe igjen for å kjøre bil to mil hver vei.

Men har du mindre å gjøre, er det jo greit å ha et insentiv til å komme seg opp og ut. Og kanskje kan det ha en "smitteeffekt", som gir deg mer å gjøre, når folk snakker sammen. Har du dårlig råd, men god tid kan du sykle, haike med andre som skal den veien eller kombinere ærend, som jeg nevnte. Uansett bør du prøve å forhandle deg opp til 600 kr, som et minimum. Buss koster minst 60 kr for to mil tur/retur, og bil er IKKE billigere. :)

Endret av Kamikatze
Skrevet

det er en eldre dame om har hørt at jeg er hjeme værende

kjenner henne ikke. vist det hadde vært bestemor heller noen jeg kjenner som var syke heller gamel. hadde jeg gjort det gratis,

så ville hun at jeg gjore det svart, å det vet jeg ikke om jeg. tør, hadde dere turt å gjøre det svart

Skrevet

Jeg ville hatt bedre betalt for å gjøre det.

Skrevet

Jeg er litt i tvil om jeg hadde gjort det eller ikke. Har personen veldig dårlig råd? Hvis ikke hadde jeg nok krevd litt mer betalt. Da kunne jeg godt gjort det.

Skrevet

Hadde jeg hatt tid og overskudd til det, hadde jeg gjerne gjort det. Det er veldig begrenset hvor møkkete det blir av en gammel dame, og våre 60 kvm vasker man kjapt på et par timer. 500 kr svart er ganske mye mer hvitt. Ellers er min erfaring med gamle mennesker at de gjerne vil ha noen som vasker for seg, men aller viktigst noen som har tid til en kopp kaffe eller to, og småprating.

Skrevet

En vanlig vask for en leilighet på 60 kvm tar ikke særlig lang tid, maks 2 timer. Dvs 125 kr timen i værste fall, penger rett i hånda uten å betale skatt. Hvis det ikke går bort for mye tid/penger til transport til, og jeg hadde hatt bruk for pengene, og jeg i tillegg kan gjøre en god gjerning for noen som trenger hjelp, så hadde jeg helt klart gjort det.

500 gangen for å vaske en liten leilighet er hårreisende. Hvis rengjøring er så godt betalt skal jeg jaggu skifte yrke når jeg blir friskmeldt :)

Skrevet
500 gangen for å vaske en liten leilighet er hårreisende. Hvis rengjøring er så godt betalt skal jeg jaggu skifte yrke når jeg blir friskmeldt :)

Det burde egentlig vært så dyrt. Jeg synes ikke klasseforskjellene i Norge bør være så store at middelklassen har råd til å ansette tjenestefolk. Og sånn hadde det også i stor grad vært uten masseinnvandringen.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Det høres ut som vinningen går opp i spinningen.

Skrevet
Det burde egentlig vært så dyrt. Jeg synes ikke klasseforskjellene i Norge bør være så store at middelklassen har råd til å ansette tjenestefolk. Og sånn hadde det også i stor grad vært uten masseinnvandringen.

Så en som vasker leilighet bør ha bedre betalt enn f.eks enn en sykepleier? Hvordan rettferdiggjør du det?

Skrevet
Så en som vasker leilighet bør ha bedre betalt enn f.eks enn en sykepleier? Hvordan rettferdiggjør du det?

Ved at klasseforskjellene ikke blir så store at middelklassen har råd til å ansette tjenestefolk. Med slike vaskekjerringlønninger forsvinner nemlig store deler av markedet for hjemmehjelpstjenester. Så det vil ikke være noe problem i forhold til at hjemmehjelpsbransjen vil tappe sykehusene for sykepleiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...