Ce'Nedra Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Vi har tatt over en hund på ett år. Hun kunne lite da vi fikk henne. Hun har nå lært seg å gå på plassen sin, men problemet er at hun ikke vil bli der. Hun ligger maks 15 sekunder før hun reiser seg igjen. Vi har en hund til, så det er viktig at hun får slappe av litt innimellom, for ellers leker de dagen lang. Hvordan kan vi trene på at hun skal bli på plassen sin? Om natten tusler hun rundt i timesvis også.
la Flaca Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 (endret) Vi har tatt over en hund på ett år. Hun kunne lite da vi fikk henne. Hun har nå lært seg å gå på plassen sin, men problemet er at hun ikke vil bli der. Hun ligger maks 15 sekunder før hun reiser seg igjen. Vi har en hund til, så det er viktig at hun får slappe av litt innimellom, for ellers leker de dagen lang. Hvordan kan vi trene på at hun skal bli på plassen sin? Om natten tusler hun rundt i timesvis også. Hvor lenge har dere hatt henne? Har hun bare vært hos dere noen uker/måneder er det viktig å ikke stille for mye krav. Omplasseringshunder kan man behandle som valper. Lite aktivisering og mest kos og rotrening og bonding. Er ikke noen ekspert på rotrening men kan fortelle hvordan vi har gjort det; Når hun er trøtt og allikevel har tenkt seg å sove et par timer så kan du binde henne på plassen sin. Ros dempet når hun legger seg ned og la henne sovne der. Behold båndet på mens hun sover. Bind henne på plassen sin før hun har rukket å begynne og trave rundt fordi hun ikke helt vet hvor hun skal sove, da stresser hun som opp. Og sørg for å holde den andre hunden og alle andre unna når hun ligger på plassen sin oki, glemte poenget her; min erfaring er at når hunden blir vant med å sove på plassen sin eller slappe av der over tid, selv om den ikke velger det selv i utgangspunktet, så vil den utvikle en god vane. Gå til senga si når den vil ha ro. ps, viktig å plassere senga et sted der hunden trives med å ligge. Noen hunder vil ligge der det er ro, mens andre helst vil ha oversikten og være der familien oppholder seg. Endret 28. april 2009 av la Flaca
Devana Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Jeg ville begynt med å trene "bli"-kommandoen. Den bruker vi når hunden vår legger seg i kurven, og han blir som regel og til slutt sovner. Jeg ville begynt i det små, med å få hunden til å ligge, og deretter la det gå 5 sek. før "fri"-kommandoen og gi henne f.eks en nam. Og når hun er god på det, ta 10 sek. deretter 15. sek. osv. Øv litt etter litt, og ikke for mye av gangen slik at det blir stressende. Fri-kommandoen er også veldig grei synes jeg, og våres hund "tok" den veldig fort med hjelp av litt nam.
Tabris Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Jeg synes også det er lurt å passe på at hunden har fått litt trening og stimulans før man trener på dette. Det er vanskeligere, logisk nok, for en hund å ville være i ro hvis den er rastløs og full av energi.
Ce'Nedra Skrevet 28. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2009 Tusen takk for tips, da skal vi trene på dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå