flickan Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Vi har lånet vårt i fokus bank og de stiller som krav at vi er totalkunder hos dem. Vi ble anbefalt kundeprogrammet 24/7 pga gebyrfrihet osv. Som en del av dette kundeprogrammet inngår ikke bare ett, men to, kredittkort. Tilsammen ble vi innvilget kreditt på 100 000 kr. I tillegg har vi begge kredittkort i en annen bank på ca 50 000 tilsammen. Da jeg sa at vi ikke hadde behov for disse, da vi uansett ikke bruker kredittkort, og i hvertfall ikke så mye (kan kansje være greit å ha ett i reserve), fikk vi beskjed om at det fulgte med kundeprogrammet, og "sånn er det bare". Vi måtte ta imot kredittkortene og kunne ikke velge å takke nei til de.I tilleg snakket hun varmt om hvordan det lønte seg spesielt å bruke det ene pga en såkalt "cashback-avtale" (du får igjen ca 3,5% for kjøp i spesielle forretninger) Samtidig innrømmet bankdamen at de tjente like mye på et kort med 25 000 i misligholdt kreditt som de gjorde på et boliglån på 1 mill, og at det var en av grunnene til at banken tilbød dette. Jeg merker at dette provoserer meg veldig. Jeg synes det er veldig rart at denne praksisen er lovlig (men innser at den er det), at man kan "tvinge" folk til å ta imot kreditt de i utgangspunktet ikke ønsker. Ikke rart folk blir fristet til å bruke mer penger enn de har når bankene pusher på denne type kort og snakker om hvor lurt det er. Hva mener dere om dette?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 På en måte kan jeg være enig, og det er ganske spekulativt. På en annen måte så tilby bl.a. den aktuelle banken her ulike pakker, som inneholder ulike vilkår, og ulike produkter. I denne pakken får dere gebyrfrihet og kredittkort (+ endel annet selvsagt). Dere valgte altså gebyrfrihet og fikk dermed kredittkort på kjøpet. Hvis dere ikke ønsker kredittkort kan dere gjøre en av to ting - klippe kortene (dere trenger jo ikke gi beskjed om det til banken hvis de krever aktive kort for å tilby denne pakken), eller så får dere velge en annen pakke. Der er jo ikke sånn sett at de tvinger på dere kredittkortet, men dere ønsker pakken med gebyrfrihet, og den pakken inneholder også andre ting. Med pakkeløsninger føler stort sett både ting man vil og ting man ikke vil ha. Det er noe man finner igjen når man skal bestille kanal-pakker til TV, godteposer - og ja, bankprodukter. Dere kan jo selvsagt også velgen en bank som ikke tilbyr totalpakker.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Du har ikke blitt tvunget til noe som helst. Du har av egen fri vilje valgt å ta en hel pakke, og i den pakken er det kort inkludert. Poenget med pakker, er nettopp at det inneholder spesifikke ting. Om du vil velge selv hva du har lyst på, så står du fritt til å la være å kjøpe en pakke. Kjøper man en pose Nidar Favoritter, så kan man ikke forlange at de i butikken plukker ut alle stratosene for deg. Da må du enten kjøpe posen med Stratoser inkludert, eller heller gå i smågodthyllen og plukke akkurat det du har lyst på. Du står fritt til å klippe kortene i stykker når du får dem.
flickan Skrevet 28. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2009 Ja, jeg ser poenget ditt, og er i dag ute og sjekker markedet for om vi evt kan flytte lånet til annen bank. Er ikke fornøyd med Fokus, pga annen rådgivning vi har fått der tidligere også. Det som egentlig irriterer meg er at de tar seg så mange friheter. Vi hadde et studentprogram tidligere, men ble altså anbefalt på det sterkeste å bytte. Hun hadde ikke nevnt dette for oss på forhånd, men hadde ferdige utfylt søknader til dette programmet da vi kom for å få underskrive på refinansiering. Følte at vi ble presset til å skrive under uten å ha fått lest betingelsene ordentlig. Jeg vet at en av grunnene til at hun gjorde det var at vi har hatt lånet hos dem lenge, men ikke benyttet banken som vår daglige bank til tross for at de krever at vi er totalkunder. Vi har hatt kontier der osv, med lønnsinngang, men kun trukket lånet derfra før vi flyttet pengene til annen bank, da andre banker har hatt bedre betingelser. Dette var de selvsagt ikke glade for, og satte som krav at vi skulle begynne å bruke banken aktivt for å få ha lånet der. I tillegg til dette med kredittkortene som vi ikke ønsker, gjorde hun om lånet vårt fra serielån til annuitetslån da vi refinansierte. Dette også uten å nevne eller spørre oss. Dette taper vi også masse penger på. Føler i grunnen banken kun er ute etter å suge penger ut av oss, og ikke gir oss de rådene vi som unge i etableringsfasen faktisk har behov for. Da vi tok opp lånet opprinnelig for 4 år siden ble vi faktisk anbefalt å ikke bruke av egenkapitalen (som ikke var på BSU) og heller sette de inn på BSU/ ha som buffer, og istedet lånefinansiere 100% + omkostninger. Sånn som rentene var da (veldig lave) ville vi tjene noen hundrelapper på det i året. Da rentene gikk opp bare mnd etterpå tjente vi ingenting på det lenger. Heldigvis var vi så oppvakte at vi så dette selv og betalte ned på lånet. Vi hadde overhodet ikke behov for så stor buffer, og klarer å spare til BSU uten å ta fra egenkapitalen vi hadde. Men det er ikke gitt at noen i begynnelsen av 20-årene ser dette selv, og hadde vi fulgt de rådene vi har fått fra dem de siste 4 årene, hadde vi sittet med en god del mindre egenkapital i dag, og vært svært sårbare for kollapsen i boligprisene siden vi lånte over 100%. Slik jeg ser det så pusher de på det de kan innenfor de rammene de har. De ser at vi har betalingsevne, og prøver å melke dette så godt de kan. Om vi ikke hadde hatt noe økonomisk sans, og i tillegg hatt litt mindre selvdisiplin kunne det ha vært katastrofalt for oss. De har ikke akkurat lagt til rette for gode økonomiske disposisjoner for et ungt par i etableringsfasen.
Norbertine Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Du har jo helt klart rett i at det er etisk betenkelig, men banken er jo ute etter å tjene mest mulig penger, derfor gjør de det på denne måten. Du kan jo bare prise deg lykkelig for at du er smart nok/oppvakt nok/har erfaring nok til at du ikke går i fella og bruker disse kortene. Forøvrig er jo Fokus helt klart kjent som banken med dårligst betingelser, men også den det er lettest å få lån i. Har dere mulighet til å ha lånet et annet sted bør dere helt klart flytte det.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Jeg skulle ha en helt vanlig konto i postbanken. Med minibankkort, trengte ikke VISA en gang. Men neida der måtte jeg ta i mot ikke bare fullt VISAkort, men også MasterCard! Ingen kreditt på VISAkortet, men minste kreditt på MasterCardet var 5.000,- (fikk 100.000,- om jeg ville - uten noe mer om elle rmen). Fikk kortet i posten, klippet det og sendte i retur pronte! Det er uhørt at de prakker på folk slikt! Jeg har ingen problemer med penger, men gjør mitt for å ikke gå i de vanligste fellene. Jeg har én kreditt (10.000,-) og det er nok!
Gjest annemor30 Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Jeg skulle ha en helt vanlig konto i postbanken. Med minibankkort, trengte ikke VISA en gang. Men neida der måtte jeg ta i mot ikke bare fullt VISAkort, men også MasterCard! Ingen kreditt på VISAkortet, men minste kreditt på MasterCardet var 5.000,- (fikk 100.000,- om jeg ville - uten noe mer om elle rmen). Fikk kortet i posten, klippet det og sendte i retur pronte! Det er uhørt at de prakker på folk slikt! Jeg har ingen problemer med penger, men gjør mitt for å ikke gå i de vanligste fellene. Jeg har én kreditt (10.000,-) og det er nok! Litt utenom tråden dette jeg kommer med her men.... JEg fikk brev fra "mitt" kredittkort firma.. (fikk kort da de sendte det automatisk til alle medlemmer, som jeg aldri har brukt.. klippet det i stykker da jeg fikk det..) men i brevet stod: Har du glemt pinkoden din? Ser at kortet ikk er brukt.. 3 eksempler på hvordan jeg kunne få pinkoden som de trodde jeg hadde glemt... litt drøyt synes jeg da!
donna julianna Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Ja, jeg ser poenget ditt, og er i dag ute og sjekker markedet for om vi evt kan flytte lånet til annen bank. Er ikke fornøyd med Fokus, pga annen rådgivning vi har fått der tidligere også. Det som egentlig irriterer meg er at de tar seg så mange friheter. Vi hadde et studentprogram tidligere, men ble altså anbefalt på det sterkeste å bytte. Hun hadde ikke nevnt dette for oss på forhånd, men hadde ferdige utfylt søknader til dette programmet da vi kom for å få underskrive på refinansiering. Følte at vi ble presset til å skrive under uten å ha fått lest betingelsene ordentlig. Jeg vet at en av grunnene til at hun gjorde det var at vi har hatt lånet hos dem lenge, men ikke benyttet banken som vår daglige bank til tross for at de krever at vi er totalkunder. Vi har hatt kontier der osv, med lønnsinngang, men kun trukket lånet derfra før vi flyttet pengene til annen bank, da andre banker har hatt bedre betingelser. Dette var de selvsagt ikke glade for, og satte som krav at vi skulle begynne å bruke banken aktivt for å få ha lånet der. I tillegg til dette med kredittkortene som vi ikke ønsker, gjorde hun om lånet vårt fra serielån til annuitetslån da vi refinansierte. Dette også uten å nevne eller spørre oss. Dette taper vi også masse penger på. Føler i grunnen banken kun er ute etter å suge penger ut av oss, og ikke gir oss de rådene vi som unge i etableringsfasen faktisk har behov for. Da vi tok opp lånet opprinnelig for 4 år siden ble vi faktisk anbefalt å ikke bruke av egenkapitalen (som ikke var på BSU) og heller sette de inn på BSU/ ha som buffer, og istedet lånefinansiere 100% + omkostninger. Sånn som rentene var da (veldig lave) ville vi tjene noen hundrelapper på det i året. Da rentene gikk opp bare mnd etterpå tjente vi ingenting på det lenger. Heldigvis var vi så oppvakte at vi så dette selv og betalte ned på lånet. Vi hadde overhodet ikke behov for så stor buffer, og klarer å spare til BSU uten å ta fra egenkapitalen vi hadde. Men det er ikke gitt at noen i begynnelsen av 20-årene ser dette selv, og hadde vi fulgt de rådene vi har fått fra dem de siste 4 årene, hadde vi sittet med en god del mindre egenkapital i dag, og vært svært sårbare for kollapsen i boligprisene siden vi lånte over 100%. Slik jeg ser det så pusher de på det de kan innenfor de rammene de har. De ser at vi har betalingsevne, og prøver å melke dette så godt de kan. Om vi ikke hadde hatt noe økonomisk sans, og i tillegg hatt litt mindre selvdisiplin kunne det ha vært katastrofalt for oss. De har ikke akkurat lagt til rette for gode økonomiske disposisjoner for et ungt par i etableringsfasen. Bytt bank! Jeg har også fokus (den samme pakken som dere) og har vært ganske misfornøyd det siste halve året. Har måtte takke nei til flere "tilbud" allerede, selv om jeg flere ganger har gitt uttrykk for at jeg kan tenke selv. Venter på første og beste anledning til å si opp avtalen.
Kitsune Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Hadde samme opplevelsen i postbanken for noen år tilbake. Jeg sa ifra at jeg ikke ville ha det kortet. Men jeg MÅTTE ta imot det. Etterpå spurte hun om jeg hadde noen kommentarer og tilbakemeldinger. Da sa jeg at de ikke burde automatisk inkludere slike kort. Jeg har alt for mange! Det er grusomt vanskelig å holde styr på alle! Jeg klipte det i to.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Jeg har byttet bank til Handelsbanken grunnet gunstig tilbud via jobben. Er veldig fornøyd. De legger ikke ut rentene sine på nett (settes individuelt) og er derfor ikke med på en del oversikter, men ligger greit an selv uten ansattfordel. Jeg trengte ikke ta i mot Mastercard fra dem (hadde allerede fra LO), har bare et ordinært VISA uten kreditt. Ellers er degebyrfrie og har hatt god service så langt. De satte opp sparekonto for meg, men hadde full forståelse for at jeg enn så lenge beholder DinBank som sparekonto ettersom jeg har mer i innskuddsrente der enn utlånsrenten min er per dato. Det eneste kravet var at jeg bruker dem som dagligbank med regnnger etc. Den banken jeg hadde først presset til og med på meg et Shellkort, enda jeg ikke har bil eller førerkort, bare fordi det fulgte med "pakka". Fint med pakker, men enkelte ting bør kunne justeres litt etter kunden.
flickan Skrevet 29. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2009 Takk for alle svar. Jeg er klar over at jeg selv "velger" kredittkort ved å ta den pakken, derfor skrev jeg også "tvungen" i gåsetegn. Men har hvertfall innsett at vi bør prøve å bytte bank. Regner med å få tlf fra bankene jeg søkte hos i går i løpet av dagen, så går det forhåpentligvis ganske fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå