Tintin Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Kjæresten min og jeg har lyst til å kjøpe oss en liten leilighet, og leie den ut 1 år eller 2. Problemet er vel at vi begge er studenter, og ikke har annet deltidsjobber. Jeg tjener ca. 120 000 i året. Og kjæresten min noe av det samme. Han har tatt opp studielån nå og satt inn på høyrente konto, jeg har ikke noe lån. Jeg har derimot spart opp ca. 50 000 på BSU (men vil helst vente med å bruke disse pengene, om jeg kan). Ellers er vi begge flinke økonomisk sett, kaster ikke penger ut av vinduet, men det er vel kanskje ikke akkurat det banken ser på. Hvor mye tror dere vi ville få ta opp i lån?? Er det evt. sånn at vi må ha mine eller kjærestens foreldre til "å gå god" for oss, for å få ta opp lån?
Alison Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Kjæresten min og jeg har lyst til å kjøpe oss en liten leilighet, og leie den ut 1 år eller 2. Problemet er vel at vi begge er studenter, og ikke har annet deltidsjobber. Jeg tjener ca. 120 000 i året. Og kjæresten min noe av det samme. Han har tatt opp studielån nå og satt inn på høyrente konto, jeg har ikke noe lån. Jeg har derimot spart opp ca. 50 000 på BSU (men vil helst vente med å bruke disse pengene, om jeg kan). Ellers er vi begge flinke økonomisk sett, kaster ikke penger ut av vinduet, men det er vel kanskje ikke akkurat det banken ser på. Hvor mye tror dere vi ville få ta opp i lån?? Er det evt. sånn at vi må ha mine eller kjærestens foreldre til "å gå god" for oss, for å få ta opp lån? Her vil jeg først og fremst ta med at du ikke kan bruke førstehjemslånet til å kjøpe en utleiebolig. Forutsetningen for å få førstehjemslån er at dere skal bo der selv. Dermed vil dere heller ikke få tatt med leieinntekter i en lånesøknad. Dessuten må dere også ha en plass og bo? Da må dere ut med husleie for denne boligen. Med den inntekten dere har i dag vil dere ikke ha økonomi til å betjene et lån. Sannsynlligvis har dere ikke mulighet til å få boliglån før dere er ferdig med studiene og har fått full jobb. Arbeidsmarkedet er så usikkert nå at det ikke er sikkert at dere får jobb med en gang dere er ferdig med å studere. Hvordan skal dere klare å betale på et lån da? Jeg lurer også på hvorfor dere tenker på å kjøpe en bolig som dere ikke skal bo i selv? I disse tider er boligprisene på veg ned, og ingen vet hvor lenge denne trenden vil vare. Dere risikerer å sitte med en bolig som det er mer lån på enn den er verd. Det er også vanskelig å få fullfinansiert et boligkjøp i dag. Dere må gjøre regning med å stille med 10% egenkapital + omkostningene selv. Er det evt. sånn at vi må ha mine eller kjærestens foreldre til "å gå god" for oss, for å få ta opp lån? Det hjelper ikke om de stiller som kausonister så lenge dere ikke har inntekt nok til å betjene et lån. For å få et boliglån må dere ha betjeningsevne, betjeningsvilje og sikkerhet. Alle disse kriteriene må være oppfylt.
Tintin Skrevet 28. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2009 Vi skal bo hjemme så lenge, så må ikke betale noe leie. Kjæresten min har kjellerleilighet, så planen var bare å være like mye der som ellers.
flickan Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Jeg hadde ikke turt å kjøpe bolig for å satse på å tjene penger på det nå. Vi vet lite om hvordan prisene vil utvikle seg nå, og tviler på at bankene vil gi dere lån på de premissene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå