Gå til innhold

SNUS - 16 ÅR

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når din 16-åring kommer og forteller at han snuser?

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

Jeg har gitt beskjed til min 15-åring at hvis han begynner å røyke eller snuse er det helt slutt på "pengestrømmen". Da må han skaffe seg penger selv! Mine penger skal ikke gå til sånt!

Hvis han begynner så er det ikke sikkert jeg klarer å være konsekvent, men det vet jo ikke han! Hittil har det gått bra! (Tror jeg) :)

Skrevet
Jeg har gitt beskjed til min 15-åring at hvis han begynner å røyke eller snuse er det helt slutt på "pengestrømmen". Da må han skaffe seg penger selv! Mine penger skal ikke gå til sånt!

Hvis han begynner så er det ikke sikkert jeg klarer å være konsekvent, men det vet jo ikke han! Hittil har det gått bra! (Tror jeg) :)

Ja, jeg hadde lovet han førerkort hvis han holdt seg unna røyk/snus/alkohol, men han sier at han kan betale det selv :sukk:

Må visst tenke videre hvordan jeg skal gripe an dette...

Gjest Gjest_lollo_*
Skrevet
Hva gjør du når din 16-åring kommer og forteller at han snuser?

Still ham spørsmål så du er sikker på at han skjønner hva han driver med. Spørsmål ansvarliggjør.

Tror ikke det nytter med straffetiltak, men det er jo greit å markere at han ikke skal gjøre dette i ditt hus.

Skrevet

Hva med de av der som røyker eller snuser selv? Hvordan da få avkommet til å ikke etterfølge sitt eget dårlige eksempel?

Skrevet
Hva med de av der som røyker eller snuser selv? Hvordan da få avkommet til å ikke etterfølge sitt eget dårlige eksempel?

Det var jo dette med eksemplets makt da..... For de som er i den situasjonen, er det ikke stort å si, annet enn at snus og røyk er aldersbestemt med lov. Etter den alderen bestemmer de jo selv.

Skrevet

Vi ar sagt de får lappen om de ikke røyker. Men jeg får kanskje slenge på snus der.

Om de foralte at de hadde begynt å snuse hadde jeg spurt hvorfor, om det var godt, var for å være kul, en i gjengen etc. Stilt dem til veggs litt..

Kanskje funnet en "gode" for å få dem til å slutte.

En venninne av meg begynte å røyke. Faren sa da at om hun sluttet med en gang (fikk en mnd på seg eller sånn, hun hadde jo nettopp begynt) så skulle hun få det fete stereoanlegget hun ønsket seg pluss noen dyre klær hun var vill etter.

Hun sluttet med en gang.

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Reaksjonene er vel individuelle, men er ikke det verste man kan gjøre uansett.

Anonym poster: 075485961ebdf2a44293db892792794a

Gjest annemor30
Skrevet

Viktigste er vel å informere om konsekvensene av bruken av rusmidler og la de ta valget selv,trusler og straff får de ikke til å slutte,bare å gjøre det usynlig;)

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er 18-års aldersgrense for kjøp av snus også, som for tobakk ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...