Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Hei! Jeg solgte en bolig med tap i 2008, som jeg hadde mindre enn et år botid i. Jeg pusset opp en del i leiligheten, nye gulv, veggbehandling, maling, listing m.m. Jeg har kvitteringer på alle utgifter, men det er egeninnsatsen jeg lurer på hvordan man skal føre. Jeg har et ca anslag på timer som jeg og mine medhjelpere brukte. setter man en timepris per time for egeninnsats? isåfall hva? Noen som har vært borti dette før? takknemlig for alle svar. Elisabeth
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Trodde det bare var diffen mellom salgsum og kjøpesum jeg
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Trodde det bare var diffen mellom salgsum og kjøpesum jeg Og du har helt rett. Oppussing, og det er i form av egeninnsats eller ikke, er jo selvfølgelig en del av salgssummen.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Hei! Jeg solgte en bolig med tap i 2008, som jeg hadde mindre enn et år botid i. Jeg pusset opp en del i leiligheten, nye gulv, veggbehandling, maling, listing m.m. Jeg har kvitteringer på alle utgifter, men det er egeninnsatsen jeg lurer på hvordan man skal føre. Jeg har et ca anslag på timer som jeg og mine medhjelpere brukte. setter man en timepris per time for egeninnsats? isåfall hva? Noen som har vært borti dette før? takknemlig for alle svar. Elisabeth Oppussingen ble hensyntatt i salgssummen - derfor kan du ikke trekke fra noe ekstra utover det.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Oppussingen ble hensyntatt i salgssummen - derfor kan du ikke trekke fra noe ekstra utover det. Hentet fra ABCPenger (på ABCnyheter) Eksempel på beregning av gevinst Post Beløp Kjøpesum 2 000 000 Dokumentavgift 50 000 Andre kjøpskostnader 2 000 Påkostning - eget arbeid 40 000 Påkostning - eksterne 90 000 Inngangsverdi 2 182 000 Salgssum 3 000 000 Meglerkostnad 60 000 Annonsekostnader 10 000 Netto salgssum 2 930 000 Gevinst 748 000 Skatt 209 440 Inngangsverdi er kjøpesum, kostnader ifm kjøp og påkostninger. Salgsum - inngangsverdi - meglerutgifter = gevinst/tap Det er sånn jeg har forstått reglene. noen som har prøvd dette på tidligere ligning? og ettersom inngangsverdien på leiligheten min er høyere enn salgssum (før jeg trekker fra meglerkostn), får jeg trukket fra tap på skatten. og reglene er jo slik at dersom man har bodd mindre enn et år i bolig må man skatte på gevinst, og får fradrag for tap og mitt spørsmål er fortsatt hvordan man pris-setter eget arbeid? noen som mener at det over ikke er riktig?
flickan Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Jeg mener man kun får fradrag for de faktiske utgiftene, og at egeninnsats/arbeid ikke kan tas med i regnestykket.
Alison Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Det står greit forklart hos Skatteetaten.. Gevinsten eller tapet er differansen mellom utgangsverdien (salgssummen) og inngangsverdien (kjøpesum/kostpris). Du kan ta med påkostninger. Som påkostning regnes arbeid som setter eiendommen i en annen eller bedre stand enn den tidligere har vært i. Utgifter til vedlikehold inngår ikke i inngangsverdien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå