Gå til innhold

Tap på boligsalg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Hei!

Jeg solgte en bolig med tap i 2008, som jeg hadde mindre enn et år botid i.

Jeg pusset opp en del i leiligheten, nye gulv, veggbehandling, maling, listing m.m. Jeg har kvitteringer på alle utgifter, men det er egeninnsatsen jeg lurer på hvordan man skal føre.

Jeg har et ca anslag på timer som jeg og mine medhjelpere brukte. setter man en timepris per time for egeninnsats? isåfall hva?

Noen som har vært borti dette før? takknemlig for alle svar.

Elisabeth

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det bare var diffen mellom salgsum og kjøpesum jeg :sjenert:

Skrevet
Trodde det bare var diffen mellom salgsum og kjøpesum jeg :sjenert:

Og du har helt rett.

Oppussing, og det er i form av egeninnsats eller ikke, er jo selvfølgelig en del av salgssummen.

Skrevet
Hei!

Jeg solgte en bolig med tap i 2008, som jeg hadde mindre enn et år botid i.

Jeg pusset opp en del i leiligheten, nye gulv, veggbehandling, maling, listing m.m. Jeg har kvitteringer på alle utgifter, men det er egeninnsatsen jeg lurer på hvordan man skal føre.

Jeg har et ca anslag på timer som jeg og mine medhjelpere brukte. setter man en timepris per time for egeninnsats? isåfall hva?

Noen som har vært borti dette før? takknemlig for alle svar.

Elisabeth

Oppussingen ble hensyntatt i salgssummen - derfor kan du ikke trekke fra noe ekstra utover det.

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Oppussingen ble hensyntatt i salgssummen - derfor kan du ikke trekke fra noe ekstra utover det.

Hentet fra ABCPenger (på ABCnyheter)

Eksempel på beregning av gevinst

Post Beløp

Kjøpesum 2 000 000

Dokumentavgift 50 000

Andre kjøpskostnader 2 000

Påkostning - eget arbeid 40 000

Påkostning - eksterne 90 000

Inngangsverdi 2 182 000

Salgssum 3 000 000

Meglerkostnad 60 000

Annonsekostnader 10 000

Netto salgssum 2 930 000

Gevinst 748 000

Skatt 209 440

Inngangsverdi er kjøpesum, kostnader ifm kjøp og påkostninger.

Salgsum - inngangsverdi - meglerutgifter = gevinst/tap

Det er sånn jeg har forstått reglene. noen som har prøvd dette på tidligere ligning? og ettersom inngangsverdien på leiligheten min er høyere enn salgssum (før jeg trekker fra meglerkostn), får jeg trukket fra tap på skatten.

og reglene er jo slik at dersom man har bodd mindre enn et år i bolig må man skatte på gevinst, og får fradrag for tap :)

og mitt spørsmål er fortsatt hvordan man pris-setter eget arbeid?

noen som mener at det over ikke er riktig?

Skrevet

Jeg mener man kun får fradrag for de faktiske utgiftene, og at egeninnsats/arbeid ikke kan tas med i regnestykket.

Skrevet

Det står greit forklart hos Skatteetaten.. Gevinsten eller tapet er differansen mellom utgangsverdien (salgssummen) og inngangsverdien (kjøpesum/kostpris). Du kan ta med påkostninger.

Som påkostning regnes arbeid som setter eiendommen i en annen eller bedre stand enn den tidligere har vært i. Utgifter til vedlikehold inngår ikke i inngangsverdien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...