Gå til innhold

Flytte russetiden?

Fremhevede innlegg

Gjest Russ 03
Skrevet

Jeg siterer rektor ved BHG i Bergen, Svein Heggeim: "– I de fleste land i Europa er avslutningen på videregående skole en knallhard oppkjøring. I Norge er det en det en gedigen fyllefest" (bt.no)

Dette er jo bare et tegn på hvor utrolig lavt nivå vi har på utdanningen på vgs i Norge sammenlignet med andre land.

Slik jeg husker det fra min russetid var det ikke akseptert å sitte og lese til eksamen slik jeg gjorde. Vi hadde eksamen rett etter 17. mai og store deler av mai var for meg preget av å forberede meg til eksamen. Jeg leste i ukedagene likevel, og festet med måte i helgen.

Jeg har snakket med venninnene mine om russetiden vår, og samtlige er enige i at det hadde vært mye bedre at russetiden var etter eksamen. Vi er alle en gjeng jenter som har gode karakterer og er under utdanning på studier med høye karakterkrav.

Jeg tror russetiden for mange faktisk ødelegger litt av fremtidsutsiktene. Det handler faktisk ofte bare om 0,3-0,5 poeng i karaktersnitt fra å kunne komme inn på nesten hva som helst på universitetet for mange, og i stedet for å gjøre den siste innsatsen fra slutten av april til midt i mai, så drikker folk vekk muligheten sin!

Det er ikke vanskelig å gjøre det slik at eksamen kommer før 17. mai. Det er allerede arrangert "kunstig" slik at Russen får feire før 17. og eksamen kommer f.eks. 18. Da er det vel bedre å være ferdig med eksamner 16. mai - ha første feiringen i fine, nye, rene russeklær i 17. mai toget og feire frem til sommerferien?

Flytte russetiden? Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde eksamen i slutten av mai, og det funket fint!

Om man flytter russetiden til etter eksamen, blir det nok ikke det samme å være russ lengre. Da har mann ikke lengre ett naturlig samlingspunkt som skolen er. Alle får ikke samme beskjeder, man møter ikke like mange av sine samrusser for å kose seg.

Mange ser frem til denne i år 104år lange tradisjonen, og jeg tror da fremtidige generasjoner vil bli snytt for hele feiringen.

Så jeg synes det er bedre å ha eksamenene i slutten av mai, slik at man heller kan lese mer ETTER 17mai. Men det er jo min mening.

Skrevet

Pr akkurat NÅ så syns jeg man kunne fjernet hele russetiden.

Bor i Sandefjord, noen hundre meter fra videregående og de har hatt fest på parkeringsplassen der i HELE natt!

Ja de har hatt tillatelse fra kl 6 om morgenen til kl 23 på kvelden, men det overholdes ikke og etter at politet har beslagelagt en GOD del av utstyret så virker det som at det har tatt dem 5 minutter å erstatte det.

Kl 6 i dag tidlig (etter å ha småbåket i hele natt) så var det ikke snakk om en easy start. JEg bråvåknet i sengen min av at volumet ble satt på max! PANG!

Fatter ikke at de klarer å få gjort en eneste eksamen *rister på hodet*

Gjest Wacmoc
Skrevet

Jeg syntes det er greit at elever får en belønning etter 12/13 års skolegang.. Vidregående er ikke så jævla enkelt som noen av dere husker at det er, og jeg syntes det er på sin plass at man får et fint minne fra det siste skoleåret!

Skrevet

Klart de skal få feire at de er ferdige, jeg unner dem det for alt i verden!

MEN - når de har tillatelse innenfor en viss tid, de driter i å overholde dette, så må de jo straffes?

Nå skal det sies at de har värt stille hvert eneste år jeg har bodd her, de har holdt seg til ett sted hvert år som ligger utenfor byen og tettbebyggelse... hva som gjör at de ikke klarer dette i år vet jeg ikke, jeg har iallefall en samboer som ikke har klart å sove i natt og dermed ikke klarte å komme seg på jobb grunnet lite sövn og hodepine.

I tillegg bor det mange eldre og småbarnsfamilier her, tör ikke tenke på hvordan de har hatt det.

Så lenge de fester på byen som andre eller lager tilstelninger på steder hvor det ikke er tett bebyggelse så fest gjerne hele natten om de vil.

Ja, jeg vet at jeg kanskje höres ut som ei gammal röy, men når det blir som det ble i natt så blir jeg faktisk sur ja. Og jeg var den som ringte politiet og gjorde så de fikk beslagelagt mye av utstyret de hadde - til pass for dem

Skrevet

Hvis man hadde vært ferdig med eksamen til 17. mai hadde det jo ikke vært noe vits i å gå på skolen etter denne datoen. Standpunktkarakterer måtte jo selvfølgelig også vært satt før midten av mai, ellers blir jo poenget med fest etter eksamen helt borte.

Jeg tror vi hadde sett en kraftig reduksjon av russetida hvis ordningen hadde vært sånn. For det første hadde ikke russen hatt skolen som felles samlingspunkt, noe som hadde vært ødeleggende for det felleskapet man faktisk opplever i russetida. For det andre hadde russen fått lenger sommerferie, og mange hadde nok endt opp med å måtte jobbe de ekstra ferieukene, eller de hadde benyttet sjansen og dratt på lengre ferie.

Jeg ser for meg en russetid der de som fester hardt resten av året hadde tatt litt ekstra av, mens de som er litt utenfor fremdeles hadde vært utenfor (siden man mangler skolen som felles knytningspunkt), og de "fornuftige" hadde valgt å tjene seg litt ekstra penger istedenfor å feste. Og det fine med russetida slik den er nå er jo nettopp det at "alle" er med, fordi det er en felles ting man gjør mens man fremdeles er bundet av det å gå på skolen.

Da jeg var russ hadde vi ikke eksamen før 28. mai, og 11 dager er da jammenmeg nok til å bli edru og repetere litt stoff. På vgs gikk man jo tross alt gjennom stoffet gjennom hele året, ikke i et skippertak de siste ukene.

Skrevet
Vi er alle en gjeng jenter som har gode karakterer og er under utdanning på studier med høye karakterkrav.

Jeg tror russetiden for mange faktisk ødelegger litt av fremtidsutsiktene. Det handler faktisk ofte bare om 0,3-0,5 poeng i karaktersnitt fra å kunne komme inn på nesten hva som helst på universitetet for mange, og i stedet for å gjøre den siste innsatsen fra slutten av april til midt i mai, så drikker folk vekk muligheten sin!

Dersom du er en av streberne, hvorfor er du så opptatt av at flere skal bli strebere? Det vil jo være en ulempe for deg. Dersom det ble flere strebere ville jo karakterkravene øke på de studiene du er interessert i. Det er ikke slik, at dersom flere strebet, ville flere komme inn på de studiene de ønsker. Antallet som kommer inn på studiet vil være akkurat som før. Den eneste forskjellen vil være at kravet for å komme inn blir høyere. Hvilket betyr, at dersom flere streber som deg, vil du måtte strebe enda mer for å holde de andre streberne på en armlengdes avstand. Så hvorfor er du så opptatt av å gjøre det mer slitsomt for deg selv? :klø:

Skrevet

Det jeg reagerte mest på i artikkelen var at de faktisk hadde flyttet heldagsprøvene fordi russen absolutt ville på russtreff. Skjønner at skoler ikke liker å gjøre det, eller se seg nødt til det. Greit at russetida er en feiring, men de må da prioritere lik alle andre. Du trenger ikke være med på absolutt alt og drikke deg dritings hver dag. Da får russetiden heller flyttes til etter eksamen.

Skrevet

Det beste måtte vel være å ha russetiden som den er, med avslutting på 17 mai.

Og eksamen i begynnelsen av juni!!

Skrevet

I "gamle dager" når jeg var russ, var vi ferdig med skriftlig eksamen før 17 mai. Så vi kunne virkelig feire. Hadde muntlig igjen, for de som kom opp i det.

(gikk forresten på BHG jeg...i gamle dager.

Skrevet

Men hvorfor er russetiden så tett knyttet til 17. mai? Russetiden er jo for å feire at man er ferdig med skolen. Den har jo ingenting med 17. mai å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

Allerede da jeg var russ for over 30 år siden prøvde man å flytte/dempe russefeiringen.

Man har forskjøvet eksamen i et håp om at russefeiringen skulle forskyves uten at det hjalp det minste.

Russefeiringen tror jeg ikke man får gjort noe med. Like greit å glede seg over det som et av vårens fargerike innslag. :)

Skrevet
Allerede da jeg var russ for over 30 år siden prøvde man å flytte/dempe russefeiringen.

Man har forskjøvet eksamen i et håp om at russefeiringen skulle forskyves uten at det hjalp det minste.

Russefeiringen tror jeg ikke man får gjort noe med. Like greit å glede seg over det som et av vårens fargerike innslag. :)

Helt enig!

Det beste ville være å flytte eksamen, så hadde russen virkelig hatt noe å feire.

Jeg opplever heller ikke at russen tar helt av. De møtes, tar noen knuter og er stort sett i hus innen rimelig tid. De fleste møter faktisk opp på skolen også. :)

Vi vet at russen er en del av bildet i april/mai, det er ikke akkurat noe nytt, men at det er så mange som irriterer seg over det forundrer meg faktisk.

Skrevet

Jeg var russ i 06 (null sex, hø-hø...) og opplevde ikke at eksamen kræsjet med russetiden hverken for meg selv eller noen andre.

Skrevet (endret)

Hehe, ser for meg alle plakatene i russetoget det året ja, Haris Pilton :ler:

Var russ millenium jeg da.

Synes det er helt greit at russetiden er som den er jeg! Folk har faktisk muligheten til å tenke selv om de får på seg en russedress.

Vi starta før første mai med festinga, men brukte ikke fullt utstyr av klær før dåpen 1.mai. Men på de tre-fire ukene så dro vi jo på skolen mesteparten av dagene, og skriftlige eksamener var vi allerede ferdig med. Hadde litt over en uke til muntligeksamen, pluss at noen hadde en skriftlig etter det igjen (meg selv blant annet) og de fleste jeg kjente gjorde det bra!

(må bare skyte inn -det er flere enn russen fra midt-fylkene som burde bruke russefrakk. Fungerer som teppe,pute,notisblokk,oppbevaringsboks -jah, det meste! Ikke så dumt når man er nødt til å sove en time uttafor skolen for å rekke noe oblig.! ;) )

edit: skriveleif

Endret av Colargol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...