Hedda-78 Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Hei! Et raskt spørsmål: er det vanlig at dåpsbarnets foreldre gir gave til dåpsbarnet? Og hva ga dere, i såfall? Vi skal ha navnefest til vårt barn, og lurer på om vi skal kjøpe en gave. Men vi kjøper jo uansett alt av ting til småen, og han har ingen begreper om gaver ennå. Vi kunne jo gitt ham penger, men vi sparer jo 1000,- kr i hans navn hver mnd uansett. Så en evt gave vil jo bare være for å kunne si i ettertid at "dèt" fikk du fra oss.
Rioja Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Dattera vår "fikk" et fadderbarn gjennom SOS barnebyer av oss. Hun er nå 4 og synes det er stas å følge med "storebror" i Afrika. Hun har bilde av han på veggen på rommet sitt, og vi har lest masse om landet og kulturen han kommer fra. Interessant for mor og far også, og læring for barnet.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Han fikk ingenting. Eller han fikk jo masse; hele dåpen med stort og smått kom på rundt 13000. Og det synes jeg er mer enn nok. Er heller ikke vanlig å gi dåpsgave til eget barn i vår familie.
Iero Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Dattera vår "fikk" et fadderbarn gjennom SOS barnebyer av oss. Hun er nå 4 og synes det er stas å følge med "storebror" i Afrika. Hun har bilde av han på veggen på rommet sitt, og vi har lest masse om landet og kulturen han kommer fra. Interessant for mor og far også, og læring for barnet. Dette var smart Ska huske på dette hvis den dagen kommer
Gjest :) Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 *dytte* Noen andre forslag? Hva med å åpne an sparekonto i barnets navn, og sette inn et startbeløp? Hvor også eventuelle pengegaver barnet får kan settes inn. Og så kan faddere, familie og dere sette inn penger der til bursdager om de vil:)
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Kunst? Vi kommer til å kjøpe et litografi som jeg synes egner seg på barnerommet, men som ikke er så barnslig at jeg ikke også ville hatt det i stua.
Sunshine Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 Jeg ville gjerne hatt et smykke fra mindre foreldre om jeg skulle hatt en gave fra dem å se tilbake på. Det finnes noe som heter min første diamant eller lignende. Det er et helt enkelt lite anheng med en diamant som jeg synes man kan bruke som voksen også hvis man ønsker.
linky Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Vi kjøpte ikke noe til dattera vår da hun ble døpt. Selskapet var gave fra oss. Har forstått det slik at det er det vanligste.
mrsSJ Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 Vi har kjøpt en sølvramme der navn og dåpsdato er gravert inn.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Vi setter inn et beløp tilsvarende en kjøretime hver dåpsdag. Da har h*n til lappen når den tid kommer
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Vi setter inn et beløp tilsvarende en kjøretime hver dåpsdag. Da har h*n til lappen når den tid kommer Det var smart! Her ga vi ingenting, man han fikk bunadsølje til 1års-dagen, og en sånn rund sølvramme med plass til inngravering til første dåpsdag. Det kan jo være noe? Eller bunadskniv? (om dere har tenkt på bunad i det hele tatt da. Bunad i seg selv kan jo også være en idè?)
Gjest MåneSkygge Skrevet 1. mai 2009 #14 Skrevet 1. mai 2009 Vi setter inn et beløp tilsvarende en kjøretime hver dåpsdag. Da har h*n til lappen når den tid kommer Det var smart! Her ga vi ingenting, man han fikk bunadsølje til 1års-dagen, og en sånn rund sølvramme med plass til inngravering til første dåpsdag. Det kan jo være noe? Eller bunadskniv? (om dere har tenkt på bunad i det hele tatt da. Bunad i seg selv kan jo også være en idè?) Jeg må bare spørre for jeg skjønner ikkehelt hva dere mener Hver dåpsdag og første dåpsdag? Man døper vel seg seg bare en gang? Mener dere at dere feirer den dagen hvert år etterpå? Har aldri hørt om det før jeg
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2009 #15 Skrevet 1. mai 2009 Jeg må bare spørre for jeg skjønner ikkehelt hva dere mener Hver dåpsdag og første dåpsdag? Man døper vel seg seg bare en gang? Mener dere at dere feirer den dagen hvert år etterpå? Har aldri hørt om det før jeg Man blir født bare en gang også, men likevel feires fødselsdagen hvert år... Man blir gift bare en gang (vel... forhåpentligvis), men man feirer bryllupsdagen. Det er det de mener, å markere dåpsdagen ved å gi en dåpsgave hvert år. Men vanlig er det ikke, jeg har aldri hørt om det før.
Gjest MåneSkygge Skrevet 1. mai 2009 #16 Skrevet 1. mai 2009 Man blir født bare en gang også, men likevel feires fødselsdagen hvert år... Man blir gift bare en gang (vel... forhåpentligvis), men man feirer bryllupsdagen. Det er det de mener, å markere dåpsdagen ved å gi en dåpsgave hvert år. Men vanlig er det ikke, jeg har aldri hørt om det før. Jo jeg vet jo at man feirer fødselsdag, bryllupsdag ol. Har bare aldri hørt om at noen feirer dåpsdag på samme måte før :gjeiper:
ViljaH Skrevet 1. mai 2009 #17 Skrevet 1. mai 2009 Vi kommer til å kjøpe noe fra oss til barnet, som barnet har resten av livet. Jeg tenker et gullsmykke med lite hjerte på el.l. Vi kommer også til å få kostnaden med selskapet, men jeg synes det er fint at barnet har noe spesielt og varig det fikk fra sine foreldre på dåpsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå