Gå til innhold

Moped vs. Lett MC?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av den oppfatningen at ungene mine IKKE skal begynne å kjøre moped når de blir 16. Jeg vil heller hjelpe til med å betale "lappen" på lett motorsykkel. Dette fordi kravene til opplæring av lett mc er mer utfyllende og krevende enn på moped. I tillegg er det lettere å få ungdom til å kjøre med sikkerhetsutstyr i form av ryggskinne og polstrede klær. Og sist, men ikke minst, de kan holde følge med annen trafikk. Dermed oppstår det ikke farlige forbikjøringsepisoder.

Hva mener dere andre foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heldigvis sluppet å ta stilling til dette, men jeg kjenner en lege som mener at lett motorsykkel er atskillig bedre enn moped, nettopp av de grunnene du selv nevner.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Foreldrene mine mener det samme, så da jeg var 16 fikk jeg lett mc i stedet for moped, og det har bare vært fordeler med det. Jeg fikk grundigere kjøreopplæring, noe som også gjorde at jeg ble en dyktigere sjåfør og var mer oppmerksom på sikkerhet. I tillegg hadde jeg mye større frihet, ved at man kan kjøre lengre turer fordi man har mulgiheten til å kjøre i 80. Og da jeg fylte 18 kunne jeg utvide førerkortet til stor mc, uten at det kostet for mye, så det har jeg fortsatt nytte av ti år senere.

Skrevet

Nå er mine jenter små enda, men jeg og eks har allerede bestemt at det blir lett mc her i huset. Moped er helt uaktuelt. Her har de mopedopplæring på ungdomsskulen, og det er rett og slett for dårlig i mine øyne.

Dessuten er det lettere og utvide til tung mc om ønsket skulle være der. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...