Gå til innhold

Hjemmemekket frokostblanding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mye linfrø, solsikkefrø, gresskarkjerner, nøtter og havregryn i skapet, som jeg har lyst til å bli kvitt før jeg skal flytte og alt bare drøsser ut over hele flyttelasset. Tenkte det kan være en ide og lage egen frokostblanding.

Noen som vet ca hvor mye frø og nøtter jeg kan ha oppi uten at det blir for mye fett? Og bør jeg ha oppi flere kornsorter enn bare havre? Har byggryn også men den må bløtlegges, blir det noe godt oppi da?

Har også tenkt å bruke litt rosiner oppi i og ekstra lett melk. Høres det brukendes (sunt og godt) ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Høres kjempegodt ut :spise:

Bare husk at veldig mye linfrø vil fungere som "plumbo" og ikke nødvendigvis er helt ønskelig. De anbefaler vel ikke et inntak over ca 1 ss om dagen, så kanskje 1 ts linfrø i blandingen vil være nok?

Havregryn er i hvertfall supert, og trenger vel forsåvidt ikke noe MER enn det (er jo mange som bare spiser havregryn, tross alt) men er litt mer skeptisk til allerede bløtelagte byggryn.

Nøtter og gresskarkjerner er det vel bare å pøse på, man skal jo ha ca en håndfull om dagen (er i hvertfall et veiledende tips) så hvis du ikke spiser så veldig mye fett ellers kan du godt ha litt ekstra nøtter i blandingen. Nå vet jeg ikke hvilke typer du har liggende da, det er jo enkelte som passer bedre enn andre (hasselnøtter og mandler er for eksempel bedre enn cashewnøtter og peanøtter)

Hvis du har peanøtter/cashew i skapet går det jo an å lage hjemmelaget nøttesmør, det er kjempegodt! Bare mikse sammen nøtter + litt salt (hvis de er usaltede) og evt. litt olje. Kjempegodt på skiven, og også som tilsetning i sauser og liknende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...