Gå til innhold

Engstelig omplasseringskatt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Grethe_*
Skrevet

Vi har tatt til oss en katt som har vært hjemløs en stund. Vi vet at han har hatt et godt hjem størsteparten av livet, men at han ble hjemløs og har flyttet flere ganger de siste årene. Vi har hatt ham en måned nå (inne), og han holder seg mest for seg selv. Hvis det er rolig rundt ham liker han godt å bli klappet og kost med, men skvetter lett og gjemmer seg for brå bevegelser.

Det er tydelig at han er vant til og liker å være ute, og vi de siste dagene som det har vært så fint vær begynt å slippe han ut litt mens vi er hjemme. Jeg er av den formening at en katt som er vant til å være ute ikke vil ha det godt hvis han blir stengt inne. Men så er det det at han er så sky. Nå har han begynt å være borte et helt døgn, og jeg mistenker at han blir skremt og går og gjemmer seg et sted. Jeg roper og lokker, men han er ikke så selskapsyk og sosial at han kommer inn.

Så nå lurer jeg veldig på hva som er mest riktig å gjøre. La ham bare være inne slik at han tvinges til å bli mer sosial, eller la ham være ute som han vil.

Tror dere han har det fint med å være ute? Jeg synes fort synd på utekatter, men det er mulig det er å menneskeliggjøre dem? Er i tvil nå altså...

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe de du fikk den av? Evt ringe en dyreklinikk og høre med dem?

Gjest Gjest
Skrevet

Vanskelig situasjon det der..

Tror jeg ville satset på å ha han inne en mnd til bare for at han skal bli tryggere. Siden han er litt sky kan det jo hende han stikker av fra dere å da er jo katten ille ute!

Gi han tid og veldig god mat,mat,mat og mere mat! Veien til at katten skal akseptere dere er faktisk det at han ser hvor god mat han får, slik har det ivertfall vært med mine dyr. Den som står for foringen er den som betyr mest:)

Og en skikkelig myk og god seng i den kroken han liker seg best.

Gi han fisk og andre godbiter fra hånden din hver eneste dag, gjerne på et fast tidspunk. Kanskje helst på kvelden, da kan det hende han får en rutine på å komme inn igjen på kvelden for å få snaddermat.

Ikke sikkert det fungerer men det går jo ann å prøve, katter er jo veldig kloke dyr!

For katten sin trivsel bør du nok slippe han ut etterhvert men jeg vil tro det er lurt at du bruker mye tid en stund fremover nå på å få han til å knytte seg til dere først.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...