girlypai Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 dette har jeg lurt på lenge.. kan man bruke bsu pengene på oppussing ved kjøp av bolig? (vil ikke spytte inn den potten når vi skal kjøpe. for den er langt fra full ennå.og blir det heller ikke før kjøp.) eller må de brukes til avdraga? hvis det er tilfellet må jeg lage meg en egen konto for sparing til oppussing. alle boliger man får kjøpt trenger mer eller mindre oppussing føler jeg..
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Nei, BSU-penger kan ikke benyttes til oppussing. Ei heller ordinære terminbeløp. Men, du kan benytte det til ekstraordinær innbetaling. For å omgå det hele når kontoen er full så vil vel alternativet være å betale inn på lånet, for så å refinansiere og øke lånet igjen.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Nei, BSU-penger kan ikke benyttes til oppussing. Ei heller ordinære terminbeløp. Men, du kan benytte det til ekstraordinær innbetaling. For å omgå det hele når kontoen er full så vil vel alternativet være å betale inn på lånet, for så å refinansiere og øke lånet igjen. Da er det kjekt å ha flexilån Inn på lån ene dagen, ut av lånet en uke etter...
girlypai Skrevet 27. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2009 Da er det kjekt å ha flexilån Inn på lån ene dagen, ut av lånet en uke etter... ja, jeg har hørt noe om dette. kan du informere meg litt mer om det, ja jeg ikke vet så mye om det. er det noe banken spør om, altså hva slags type lån vi ønsker. eller må vi spøre om det?
Alison Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 ja, jeg har hørt noe om dette. kan du informere meg litt mer om det, ja jeg ikke vet så mye om det. er det noe banken spør om, altså hva slags type lån vi ønsker. eller må vi spøre om det? Skal du ha flexi- eller rammelån må du ha god økonomi og god sikkerhet (som regel innenfor 75 %). Dette er nok ikke løsningen for ts. Er dette deres første boligkjøp? Hvor mye egenkapital har dere, og er det bare på BSU eller også noe utenom? Har dere all, eller mesteparten, av egenkapitalen på BSU, er det ikke sikkert banken går med på at dere beholder den videre. I disse tider som boligprisene går nedover må de fleste stille med en del egenkapital (gjerne minst 10%) også ved førstehjemslån. For mange innebærer det at de må bruke BSU-pengene. BSU-pengene kan ikke brukes til oppussing. Det er en del som setter BSU-kontoen som belastningskonto for lånet frem til den er tom.
Makin' it big Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Når jeg kjøpte hus i sommer insisterte bank-dama mi på at jeg skulle åpne BSU-konto før jeg tok opp lån/kjøpte, fordi da kunne jeg ta ut pengene når jeg ville, og til hva jeg ville, etter at jeg hadde kjøpt :klø:
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Når jeg kjøpte hus i sommer insisterte bank-dama mi på at jeg skulle åpne BSU-konto før jeg tok opp lån/kjøpte, fordi da kunne jeg ta ut pengene når jeg ville, og til hva jeg ville, etter at jeg hadde kjøpt :klø: Da har du blitt feilinformert av banken. Husk at det er skatteetaten, og ikke banken, som håndhver regelverket i forhold til hva BSU-pengene brukes til. Banken skal selvsagt veilede deg korrekt, men det er ikke de som "tar deg" hvis du gjør feil. Er det mulig at du har misforstått? Det var fornuftig av henne å råde deg til å åpne kontoen før du kjøpte. Hvis du hadde åpnet kontoen først etterpå så ville du ikke kunne brukt sparebeløpet på denne boligen, men først på den neste du kjøper. Det hun evt. kan ha ment er at du kan jo bruke BSU-pengene til å nedbetale på lånet. Og så kan du bruke de pengene du ellers skulle betalt lånet med på andre ting. Det vil være greit. Men å ta ut 100.000,- fra bsu og bruke dem på oppussing, eller jorden-rundt reise for den saks skyld, vil ikke være greit.
girlypai Skrevet 28. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2009 Skal du ha flexi- eller rammelån må du ha god økonomi og god sikkerhet (som regel innenfor 75 %). Dette er nok ikke løsningen for ts. Er dette deres første boligkjøp? Hvor mye egenkapital har dere, og er det bare på BSU eller også noe utenom? Har dere all, eller mesteparten, av egenkapitalen på BSU, er det ikke sikkert banken går med på at dere beholder den videre. I disse tider som boligprisene går nedover må de fleste stille med en del egenkapital (gjerne minst 10%) også ved førstehjemslån. For mange innebærer det at de må bruke BSU-pengene. BSU-pengene kan ikke brukes til oppussing. Det er en del som setter BSU-kontoen som belastningskonto for lånet frem til den er tom. så flott at du kom og svarte Alison, du er jo en kyndig fagperson på dette. ja per dags dato leier vi. har leid i mange år, nå ønsker vi å kjøpe bolig fra høsten av. så dette blir den første boligen. vi har ikke mer enn ca 80.000 kr. det er det jeg har spart på BSU. alle sparepengene er på BSU. jeg har flere sparekontoer, men dette er regningskontoer og sydensparings kontoer. så der er det bare småbeløp. uff, håper de ser at vi kan beholde den videre og heller spytte inn det beløpet når den kontoen er full... ønsker jo å benytte oss av de fordelene BSU gir. du sa at for å ha flexi eller rammelån så må man ha god økonomi. min bror og hans samboer har dette, og de tjener mindre enn det vi gjør. men igjen de er jo litt eldre, og hadde kanskje endel mer egenkapital da de kjøpte nytt hus for et par år siden. vi har ca 700.000 kr til sammen i året. kan vi få rammelån tror du?
Alison Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 du sa at for å ha flexi eller rammelån så må man ha god økonomi. min bror og hans samboer har dette, og de tjener mindre enn det vi gjør. men igjen de er jo litt eldre, og hadde kanskje endel mer egenkapital da de kjøpte nytt hus for et par år siden. vi har ca 700.000 kr til sammen i året. kan vi få rammelån tror du? Nei, dere får ikke rammelån. Grunnen er at dere ikke vil ha nok sikkerhet i boligen dere kjøper. Får å ha rammelån må du holde deg innenfor 75% av sikkerheten. Dere har for lite egenkapital til å klare det kravet.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Nei, dere får ikke rammelån. Grunnen er at dere ikke vil ha nok sikkerhet i boligen dere kjøper. Får å ha rammelån må du holde deg innenfor 75% av sikkerheten. Dere har for lite egenkapital til å klare det kravet. okey. det var dumt får bare opprette en egen sparekonto for fremtidig oppussing da.
Alison Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 okey. det var dumt får bare opprette en egen sparekonto for fremtidig oppussing da. Det høres fornuftig ut. Ikke la deg friste til å bruke kredittkort til oppussing. Det kan bli fryktelig dyrt. En må ikke ha alt helt perfekt med en gang boligen er kjøpt. Mye oppussing kan gjøres rimelig (f.eks. male) og så kan en spare til de litt større investeringene. Det er også en bedre følelse å kunne betale kontant i steden for å trekke kredittkortet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå