Gå til innhold

Kan man bruke av BSU-penger når man kjøper seg inn i bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 100 000 på BSU, kan jeg bruke disse pengene som egenkapital ved innkjøp i samboers bolig?

Skrevet
Jeg har 100 000 på BSU, kan jeg bruke disse pengene som egenkapital ved innkjøp i samboers bolig?

Regelen er vel at man skla ha endret adresse fra man opprettet kontoen til man tar ut pengene. Har du hatt samme adresse hele veien, så vil jeg likevel tro at edette er såpass speiselt at du vil kunne ta ut pengene uten å miste skattefradreget du har fått. Spør banken.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Regelen er vel at man skla ha endret adresse fra man opprettet kontoen til man tar ut pengene. Har du hatt samme adresse hele veien, så vil jeg likevel tro at edette er såpass speiselt at du vil kunne ta ut pengene uten å miste skattefradreget du har fått. Spør banken.

Litt klossete forklaring dette her. Regelen er at BSU-kontoen må være opprettet før man kjøper boligen BSU-pengene skal benyttes til.

Og ja, du kan benytte BSU-midler til å kjøpe deg inn i samboer sin bolig

Skrevet
Litt klossete forklaring dette her. Regelen er at BSU-kontoen må være opprettet før man kjøper boligen BSU-pengene skal benyttes til.

Og ja, du kan benytte BSU-midler til å kjøpe deg inn i samboer sin bolig

Hvis man ikke bruker de, hva skjer med pengene da? Er det ikke gunstig å la de stå og rente seg til bra rente?

Skrevet

Det er ingen tidsfrist for bruk av BSU-midlene, så om du vil spare dem til du skal kjøpe pensjonistbolig om x-antall år så kan du selvsagt gjøre det. Dør du før du får brukt dem går pengene i arv til arvingene dine.

Nå er jo utlånsrenten stort sett høyere enn innskuddsrenten, så om BSU-kontoen er full, og man har boliglån, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den. Da vil jeg heller ha en vanlig sparekonto hvor midlene er litt friere.

Skrevet
Nå er jo utlånsrenten stort sett høyere enn innskuddsrenten, så om BSU-kontoen er full, og man har boliglån, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den. Da vil jeg heller ha en vanlig sparekonto hvor midlene er litt friere.

Renten på BSU-kontoen er veldig god, og ligger som regel over boliglånsrenten. Dermed er dette en veldig gunstig form for sparing.

Skrevet

BSU-penger kan jo brukes til å nedbetale lån, så dersom du kjøper deg inn, så burde de ikke være noe problem å vise det overfor likningskontoret.

Nå er jo utlånsrenten stort sett høyere enn innskuddsrenten, så om BSU-kontoen er full

Husk at grensen for BSU-sparing ble hevet i år til 150 000 totalt og 20 000 pr år. (Du sa i første innlegg at du hadde 100 000 stående, den er altså ikke full nå, og det er veldig god sparing med skattefradrag. Dersom du tar ut penger kan du ikke begynne så spare igjen).

Skrevet

og jeg tipper vel da at du da bruker opp førstehjemslån rettigheten dine...

det er en fordel at du har denne hvis dere skal kjøpe ny bolig sammen engang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...