Gå til innhold

Ta med huns fra Norge til Danmark

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Heisann, vurderer å flytte til danmark for et år. Hva skal da til for at jeg skal få med meg hunden min inn i landet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksinasjon, rabisvaksine og sånn. Men tror det tar ett år fra du setter sprøyta til du kan ta den med inn til DK. Eller er det jeg som har hørt feil?

Ring dyrlegen din og spør hva som må til, de vet det sikkert og hva det koster. :)

Skrevet

Hunden trenger ikke rabiesvaksine for å komme inn i DK, så vidt jeg vet, men den trenger det for å komme tilbake til Norge. Det tar ca et halvt år fra du tar den første rabiesvaksinen til den er ferdig. Det innebærer da to vaksiner med ca 3 ukers mellomrom, vente i 120m dager før du kan ta blodprøve for bestemmelse av antistoffnivået, og deretter ca 14 dg før du får svar på prøven. Hvis du går inn på mattilsynets sider finner du reglene der.

Skrevet

Det er KUN Sverige du ikke behøver rabisvaksine.

Har nettopp sjekket dette.

Skrevet
Det er KUN Sverige du ikke behøver rabisvaksine.

Har nettopp sjekket dette.

Nei, man trenger heller ikke det for å ta med hunden TILBAKE TIL NORGE fra England heller. Det var derimot ikke det jeg mener, problemet er ikke å ta med hunden TIL utlandet, men når den skal TILBAKE til Norge FRA utlandet. Da krever norske myndigheter bl a rabiesvaksine.

Gjest Gjest
Skrevet

Okei, men jeg skal bare ha hunden inn i danmark, og ikke tilbake.. med det første vertfall..

Trenger jeg fortsatt rabiesvajksine da?

Og må den virke 120 dager før ny sprøte kan tas og så tas med inn i dk :S?

Takker for alle svar :)

Skrevet

Du må nesten kontakte en veterinær i DK og høre.

Skrevet

Det er tillatt å innføre hunder, katter og fritter fra EU-land samt Norge og Island til Danmark hvis følgende krav er oppfylt:

*

At dyret er identitetsmerket enten med chip eller tatovering

*

at dyret har et EU-dyrepass, utstedt av en autorisert dyrlege

*

At dyret har en gyldig rabiesvaksinering. Vaksineringen skal være foretatt minst 21 dager før avreisen til Danmark.

http://www.hallonorden.is/forside/nor/fors...und-og-kat.aspx

Skrevet
Okei, men jeg skal bare ha hunden inn i danmark, og ikke tilbake.. med det første vertfall..

Trenger jeg fortsatt rabiesvajksine da?

Og må den virke 120 dager før ny sprøte kan tas og så tas med inn i dk :S?

Takker for alle svar :)

Du vaksinerer hunden to ganger med tre ukers mellomrom. Så må det gå minst 120 dager før du kan ta blodprøve av hunden for bestemmelse av antistoffnivå. Du trenger ikke noe ny sprøyte hvis antistoffnivået er høyt nok.

Gjest gjest hundeeier
Skrevet

Du trenger ikke godkjent antistoff-test for rabies for å ta hunden INN til Danmark fra Norge.

Gyldig rabiesvaksinering betyr bare at den skal være vaksinert (Senest 21 dager før innreise ved førstegangs vaksinasjon)

Gjest Gjest
Skrevet

Okei! Tusen takk alle sammen.

Så da trenger jeg å fikse et eu pass, og ta en vaksine 21 dager før avreise. Da blir ikke dette så umulig som jeg trodde likevell da :)

Gjest Gjest
Skrevet
Okei! Tusen takk alle sammen.

Så da trenger jeg å fikse et eu pass, og ta en vaksine 21 dager før avreise. Da blir ikke dette så umulig som jeg trodde likevell da :)

Husk at for å komme inn i Norge igjen MÅ du ha tatt blodprøve 120 dager eller mer etter vaksinering av hunden din. En veterinær må se orginalbrevet fra laboratoriet som har målt antistoffnivået og fylle dette inn i hundens pass. For hundens egen sikkerthets skyld ville jeg ha sørget for at den hadde tilstrekkelig høyt antistoffnivå før avreise. Husk også å gi den ormekur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...