Gjest Gjesta Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Jeg opplever relativt ofte å møte på løse hunder rundt i nabolaget mitt. Disse er tydelige alene på tur uten eiers viten? De fleste har hatt halsbånd med nummer på som jeg har ringt for å få tak i respektive eiere, andre har ikke hatt det. Noen ganger har det hendt at eier ikke er å få tak i, eller at hunden ikke har hatt halsbånd på, og det er da jeg lurer litt på hvem som har ansvaret for velferden til disse dyrene. Tidligere har vi kunnet ringe falken for å få de til å hente inn hunden og få de til å kontakte eier som igjen måtte betale ut hunden sin, men nå går ikke det lenger. Jeg opplevde nemlig for noen uker siden på tur med tispa mi i løpetid å støte på en løs hannhund som vi har truffet på tidligere. Han var fryyyktelig interessert i tispa mi og jeg hadde et svare strev med å holde han på armlengdes avstand samtidig som jeg fikk tak i halsbåndet og slo nummeret til eieren hans. Eieren svarte ikke, og der stod jeg med et dilemma; gå hjem igjen med min hund og la løshund forsvinne og kanskje bli påkjørt av en bil? Eller ringe falken og få de til å hente løshund? Jeg ringte falken som sa at de ikke henter hunder lenger fordi de taper penger på det, og at jeg burde ringe politiet. Politiet sa at de ikke har kapasitet til å hente løshunder med mindre det stod om livet. Heldigvis ringte eieren til løshunden meg opp igjen og sa at de kom om 5 minutter for å hente han. Jeg syns det er veldig synd og uforsvarlig at det ikke finnes noen å henvende seg til i slike tilfeller som skjer så ofte. Jeg skulle ønske vi hadde litt mer amerikanske tilstander her i landet på dette området også, i form av animal rescue som kunne rykke ut og ta vare på tapte dyr. Finnes det noen jeg kan kontakte når slikt skjer? Hva er deres meninger og erfaringer på dette området? MVH hundeeier som bryr seg.
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Jeg hadde nettopp en hund på utsida her som ikke hadde navn og nr på seg. Ringte politiet og sa jeg kunne holde på han litt hvis noen dukket opp og leita etter den. Etter 4-5 timer ringte jeg politiet igjen for å si at jeg ikke kunne se etter bikkja lengre for det nærmet seg leggetid for ungene og visste ikke åssen den ville gått sammen med mine to bikkjer innendørs. Da sa politiet at han skulle ringe falken som kom og henta bikkja og kjørte den til en kennel i nærheten. Aner ikke hvem jeg skulle ringt til ellers... er som du skriver at en vil lissom ikke bare slippe de så de risikerer å bli påkjørt!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Ring alltid politiet på tlf. nr 02800 i sånne tilfeller. De vet hva man skal gjøre og eventuelt hvor man skal ringe. Det samme gjelder ved påkjørsel av dyr, da skal også politiet ringes på tlf. 02800.
Troyamin Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 I tillegg kan man sjekke ut denne siden: Dyr forsvunnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå