Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Hei! Jeg sliter med problemhud. Har slitt med det i mange år nå, helt siden ungdomsskolen (er 20 år nå). Veldig irriterende. Jeg får små kviser og noen store "underjordiske" (og disse er skikkelig vonde!) på panne og nese. Det er kun på disse stedene jeg får det, resten av ansiktet er så og si "plettfritt". Nå for tiden har jeg fått mange kviser midt i pannen, og når jeg pirker borti dem blir de røde og irriterte. Jeg vet selfølgelig at jeg IKKE skal være borti dem osv...men jeg bare MÅ gjøre det allikevel..stygg uvane og veldig skjemmende. Jeg bruker å vaske ansiktet morgen og kveld (bruker kun vann) og smører på en krem jeg kjøpte fra the body shop. Bruker som regel å bli tørr/ flassete rundt nesepartiet, resten av ansiktet er vel mer "normalt". Jeg bruker også å smøre på en sårsalve på kvisene (de blir til sår når jeg har pirket og plukket på dem). Synes egentlig ikke at dette hjelper. Så..er det flere her inne som har samme problemet? Hvilke kremer/salver hjelper mot kviser/sår? Trenger hjeeeelp..! (ja, jeg vet jeg er dum som ødelegger huden min ved å klemme på disse kvisene!)
cherryblossom! Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Bra at du vet at du burde slutte å klemme og pirke på kvisene,men det hjelper jo ikke så lenge du ikke gjør noe med det:p Et bra spot on-produkt som jeg pleier å bruke når jeg får kviser er Drying lotion fra Mario Badescus. Ellers så har produkter fra MD formulations hjulpet meg mye. Vil anbefale å begynne å rense huden din hverdag,med noe annet enn bare vann..Skal jeg anbefale deg 1 produkt,må det bli MD Formulations Continuous renewal serum! Den funket supert hos mine urenheter! Du kan lese om de forskjellige produktene til MD formulations hos dermanor.no hvis du vil. Men som sagt: det serumet er BRA:)
Vulpes Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 I feel your pain! Hadde elendig hud for 6-12 mnd siden bare. Og nå er den så fin at jeg kan gå uten sminke uten å være flau. Helt plettfri er den absolutt ikke ennå, men jeg trenger ikke at huden skal se ut som porselen for å trives med den. Og når flere venninner kommenterer hvor fin den er blitt, og til og med spør hva jeg har gjort slik at de kan kopiere, synes jeg det sier sitt Først startet jeg på Diane p-piller. Dette hjalp veldig mot de verste kvisene, men jeg følte at Diane alene ikke ville gjøre huden min så fin som jeg vil ha den. Så da begynte jeg på hudpleieprodukter fra MD formulations og Decléor. Jeg bruker rens (Facial Cleanser), serum (Continious Renewal Serum) og skrubb (Face and Body Scrub) fra MD formulations, og ansiktskrem (Hydra Floral Emulsion) fra Decléor. Renser morgen og kveld, tar på serum, og så fuktighetskrem. Skrubben bruker jeg 1-2 ganger i uka. Merket forskjell allerede etter noen uker! Har man skikkelig problemhud tror jeg ofte ikke at produkter fra apotek/parfymeri/Body Shop vil være bra nok. Jeg prøvde Tea Tree Oil-serien fra Body Shop, og flere produkter og serier fra apoteket. Det hjalp ikke nevneverdig. Prøvde også å ikke gjøre noe med huden (tok flere år før jeg begynte å prøve og gjøre noe med problemet), og det hjalp i hvert fall ikke. Så det er tydelig at huden min trenger gode produkter daglig for å bli bedre. MD formulations er kjent for å være et av de beste merkene mot ung problemhud, så synes du skal prøve det om du har råd Det er dyrt, men du sparer MASSE på å kjøpe det på nett (FeelUnique og PrettySkin4Less er genialt). Vil du starte litt forsiktig kan du f.eks. kun kjøpe rensen og en fuktighetskrem i starten (mange gode fuktighetskremer fra MD, er bare lit tilfeldig at jeg endte opp med en fra Decléor). PS: MD formulations sine produkter inneholder syrer, som gjør huden mer utsatt for sola, så skal du bruke dem i sommer så vær litt obs på det
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Tips: Kjøp deg en god rensekrem som du kan vaske ansiktet med istedenfor bare vann; feks Clinique eller så har de en på apoteket som jeg ikke husker hva heter, men er sånn renseskum. Dette hjelper mot prikker og "overfladiske" kviser. Husk også å bruke toner og en fuktigshetskrem som gir masse fukt!(ikke med olje). Du får alt det på apoteket. For de små kvisene kan jeg anbefale "Basiron"(mener den heter det). En krem du får kjøpt på apoteket, må brukes et par uker før den begynner å virke ordentlig, men sånn er det med alle midler. De dypeste kvisene må behandles fra innsiden, og her må du til fastlegen din. Diane fungerer(p-piller), samt minst to typer tabletter: Roaccutan og ett eller annet Tete...ett eller annet på "Te". Men ja, de dypeste kvisene kan ikke fikses med kremer, jeg har laaaaang erfaring med hudleger og denne typen problemer, huff.
Gjest Shelob Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Cliniques 3 trinns system funker bra for meg!
crystal Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Mitt beste råd er Dr. Hauschka sine produkter, de er helt naturlige og de gjør underverker for huden ved bare bruk av planteoljer. Det som er bra med dette merket er at det er mulig å kjøpe en "prøvepakke" med deres produkter for for eksempel fet hud, da får man med rensekrem, en krem, en fantastisk olje, og en maske og et dampbad, så har man mulighet til å prøve produktene. Prøvepakken er ikke så dyr, men en hel krukke med alle produktene blir selvfølgelig dyrere, og da er det greit å ha prøvd det ut. Jeg endte opp med å kjøpe rensekremen og oljen, men masken var også veldig god. Oljen som jeg nevnte er en i en sånn oransje glassflaske, og man kan bruke den alene på huden eller under en krem hvis man er tørr. Hver gang jeg tar denne på om kvelden, er huden min glatt om morgenen, og hvis jeg har antydning til kviser så er de ofte borte. Dr. Hauschka får man kjøpt hos helsekostbutikker i hvert fall, og mulighens noen andre steder. Jeg hadde mer kviser før enn jeg hadde i dag, og noe som hjalp meg mye var Basiron fra apoteket, men denne tørker også veldig ut huden så man bør være forsiktig. I tillegg: Ta B-vitamintilskudd! Jeg trodde ikke det hadde noe effekt, men nå er jeg avhengig, og det er også sunt for mange andre ting
Hilde Christina Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Gode og RIKTIGE produkter brukt over tid var det som fungerte for meg, hadde helt elendig hud da jeg var yngre. Anbefaler at du tar deg en tur til en hudpleiesalong så de kan anbefale riktige produkter til deg, er alltid vanskelig å finne det som fungerer på egenhånd. Prøv gjerne også nattlysolje
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Tusen takk for alle gode råd og tips! tror jeg skal prøve md formulations til å begynne med iallefall. Funker ikke det tar jeg meg en tur til en hudpleier eller lege
Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Du nevner ikke noe om hva du spiser,men noen kan også reagere på mat og for de med ekstra problemhud er det veldig viktig å tenke på kostholdet. Jeg spiser fisk minst 3 ganger i uka og drikker masse vann og te. Hold deg helst unna sukker så mye som mulig da dette kan påvirke hormonene i kroppen,som igjen kan gi utslag i kviser. Vil også anbefale Clinique Redness Solutions,til hissig og rødlig hud:)
Vulpes Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Tusen takk for alle gode råd og tips! tror jeg skal prøve md formulations til å begynne med iallefall. Funker ikke det tar jeg meg en tur til en hudpleier eller lege Lykke til!! Jeg vet om flere som har fått god hjelp av dette merket utenom meg, så håper du også får gode resultater Du nevner ikke noe om hva du spiser,men noen kan også reagere på mat og for de med ekstra problemhud er det veldig viktig å tenke på kostholdet. Jeg spiser fisk minst 3 ganger i uka og drikker masse vann og te. Hold deg helst unna sukker så mye som mulig da dette kan påvirke hormonene i kroppen,som igjen kan gi utslag i kviser. Ja, godt kosthold tror jeg er ganske viktig. Hele kroppen blir jo påvirket av hva vi spiser Selv er jeg alt for dårlig til å drikke vann... Men prøver å skjerpe meg.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Vær så snill å ta deg en tur til en hudlege. De er absolutt best kvalifisert til å hjelpe deg. Og man må huske at de er spesialister på hud, og er ikke ute etter å få deg til å kjøpe de dyreste produktene. Det viktigste er at du får noe som kan hjelpe deg og ditt hudproblem. Jeg holdt på å kjøpe meg en spesiell serie til over 2000 kr,- som ble lovprist, men fikk en resept av en hudlege som inneholdt de samme virkestoffene. Kosta meg under hundrelappen.. Og har faktisk blitt bra!!!!!!!!!!!!!! Lykke til
Vulpes Skrevet 29. april 2009 #12 Skrevet 29. april 2009 (endret) Vær så snill å ta deg en tur til en hudlege. De er absolutt best kvalifisert til å hjelpe deg. Og man må huske at de er spesialister på hud, og er ikke ute etter å få deg til å kjøpe de dyreste produktene. Det viktigste er at du får noe som kan hjelpe deg og ditt hudproblem. Jeg holdt på å kjøpe meg en spesiell serie til over 2000 kr,- som ble lovprist, men fikk en resept av en hudlege som inneholdt de samme virkestoffene. Kosta meg under hundrelappen.. Og har faktisk blitt bra!!!!!!!!!!!!!! Lykke til Det kan nok bli mye billigere å få resept på noe fra en hudlege ja Men jeg tenker som så at har man råd, kan man kanskje prøve noen av hudpleieseriene først. Dette er bare min egen lille teori, men jeg tenker at det må være mye sunnere for kroppen og huden å bruke gode hudpleieprodukter, enn å ta medisiner eller veldig sterke kremer på huden? Endret 29. april 2009 av Tonje!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #13 Skrevet 29. april 2009 Sunnere for kroppen?????? Skjønner ikke hvor du får det fra.. Tror ikke en krem fra hudpleieren er noe sunnere enn en krem man får på resept! Jeg anbefalte henne ikke en roaccutan kur (selv om den er veldig effektiv for mange). Men det finnes så mye på markedet som folk flest ikke vet om, og en hudlege kan nok LITT mer enn en hudpleier.
ninuska_ Skrevet 29. april 2009 #14 Skrevet 29. april 2009 (endret) Jeg har slitt en god del med kviser - og fant den virkelige grunnen først når jeg dro til hudpleier - jeg fikk kviser rett og slett for jeg hadde utrolig tørr hud og jeg flasset utrolig mye på nesa. Jeg gikk en stund på Diane, det hjalp veldig mye. Etter å ha bruk Dermatologica skin smoothing cream, så sluttet flassinga på nesa, og nå bruker jeg produkter fra Olay som jeg er superfornøyd med Min bror har også slitt mye med uren hud, og for han hjalp ingenting utenom antibiotikakur. (tetracyklin) Endret 29. april 2009 av ninuska_
Vulpes Skrevet 29. april 2009 #15 Skrevet 29. april 2009 Sunnere for kroppen?????? Skjønner ikke hvor du får det fra.. Tror ikke en krem fra hudpleieren er noe sunnere enn en krem man får på resept! Jeg anbefalte henne ikke en roaccutan kur (selv om den er veldig effektiv for mange). Men det finnes så mye på markedet som folk flest ikke vet om, og en hudlege kan nok LITT mer enn en hudpleier. Etter hva jeg har forstått, er kremene og medisinene man får på resept hos hudleger relativt sterke - nettopp fordi de som drar til hudleger gjerne sliter veldig med huden, og har ikke klart å få bort kvisene på andre måter. Da må det noen ganger sterke midler til. Det betyr ikke nødvendigvis at disse sterke midlene er direkte sunne for huden i lengden. Som da jeg slet med eksem som liten, og fikk resept på en sterk kortisonsalve - den hjalp mot eksemen, men måtte ikke brukes for mye og for lenge, siden den kunne ødelegge selve huden. Jeg ser for meg at flere av midlene fra hudleger er noe ala det samme - fungerer mot kviser, men kan bli for sterkt for huden om man bruker det for lenge av gangen? Derfor tenker jeg at det kan være fint å prøve gode hudpleieprodukter først, da de er laget for å bygge opp hudkvaliteten og gjøre huden sunnere, uten at det skal være sterkt eller en kriseløsning/siste-utvei-løsning. Dette er mine egne teorier og tanker altså, så skal ikke påstå at alt stemmer 100% Jeg rakker absolutt ikke ned på medisiner man får fra hudleger, for jeg vet om flere som har fått hjelp fra dem. (Selv går jeg jo på Diane, og synes det hjelper bra.) Men sier bare at mitt inntrykk er at de er relativt sterke, og at man derfor kanskje burde prøve andre "mildere" alternativer først Og jeg tror ikke det nødevendigvis er slik at alle hudleger kan mer om problemhud enn alle hudpleiere. Finnes nok dårlige hudleger og, akkurat som det finnes dårlige leger, hudpleiere etc. PS: Du virker litt hissig når du bruker mange spørsmålstegn og skriver ord med store bokstaver... Bare til etterretning
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #16 Skrevet 29. april 2009 Kremene man får på resept bør nødvendigvis ikke være sterkere, og kortison er jo litt spesielt å dra fram da. (Dette er et legemiddel som ofte må brukes til visse hudlidelser, men ikke sammenhengende over lengre tid.) I mange tilfeller hadde det vært bra å komme til hudlege på et tidlig stadie, istedet for å vente så lenge. Mange tror at det å gå til hudlege er siste utvei, men det er helt feil. Man burde egentlig gå mye tidligere. Jeg er helt overbevist at mange hudpleiere kan mye, det er det ingen tvil om. Men man må kunne litt mer om hud og underliggende sykdommer, enn å finne ut om man har fet eller tørr hud. En hudlege er faktisk spesialist, og kan som oftest mye mer om problemhud enn en hudpleier. Jeg er absolutt ikke hissig, beklager hvis det virket sånn.
Vulpes Skrevet 29. april 2009 #17 Skrevet 29. april 2009 Kremene man får på resept bør nødvendigvis ikke være sterkere, og kortison er jo litt spesielt å dra fram da. (Dette er et legemiddel som ofte må brukes til visse hudlidelser, men ikke sammenhengende over lengre tid.) I mange tilfeller hadde det vært bra å komme til hudlege på et tidlig stadie, istedet for å vente så lenge. Mange tror at det å gå til hudlege er siste utvei, men det er helt feil. Man burde egentlig gå mye tidligere. Jeg er helt overbevist at mange hudpleiere kan mye, det er det ingen tvil om. Men man må kunne litt mer om hud og underliggende sykdommer, enn å finne ut om man har fet eller tørr hud. En hudlege er faktisk spesialist, og kan som oftest mye mer om problemhud enn en hudpleier. Jeg er absolutt ikke hissig, beklager hvis det virket sånn. Ja, da høres det ut som at jeg kanskje overdrev litt hvor sterke midlene man får hos dem er, jeg har jo lite erfaring med det. Eneste gangene jeg hører om sånt er når folk går på kjempesterke kurer mot kviser med mange mulige bivirkninger. Så da lærte jeg noe nytt Eneste legemiddelet jeg tar mot uren hud er Diane. Men holder likevel en finger på hudpleieprodukter altså, da jeg har veldig gode erfaringer med merkene MD formulations og Decléor. Og jeg er ingen hudpleier som vil tyne penger ut av folk, er bare en vanlig bruker som slet veldig med huden før, og som fikk god effekt av disse merkene. Før fikk jeg helt noia av tanken på at noen skulle se meg uten et tonn sminke, nå går jeg rundt sminkeløs i dagslys uten å tenke særlig over det. Noe av dette skyldes garantert Diane, det ga huden min en god kickstart på bedringens vei, men mye av det er jeg veldig sikker på at skyldes hudpleieproduktene. Men så er jo alle forskjellige da, og jeg regner med at det nok er mange der ute som kunne prøvd det samme som meg uten resultater. Asbolutt Så ingenting er en 100% sikker løsning, og det er nok mange som ville hatt god hjelp av å gå til en hudlege. Er bare så gira på hudpleierprodukter selv, siden jeg har så ufattelig god erfaring med dem Og null problem, er lett å feiltolke litt over nettet, beklager det!!
Gjest Jåja Skrevet 2. mai 2009 #18 Skrevet 2. mai 2009 Aberella fåes på resept og man betaler rundt en hundrelapp.. Denne kremen er meget effektiv mot kviser og uren hud. Går man til hudpleier får man kremer med samme virkestoff men må nok ut med en 6-700 hundrelapper.. Hva man velger får være opp til hver enkelt, men jeg personlig synes at man skal være flinkere til å gå til hudlege. Jeg måtte selv til hudlege og fikk antibiotikakur (teracyclin). Viktig å gå tidlig for å unngå eventuelle arr!! Jeg mener også at det er viktig med gode hudpleieprodukter i tilegg og her kan hudpleiere gi gode råd og veiledning.
Vulpes Skrevet 2. mai 2009 #19 Skrevet 2. mai 2009 (endret) Går man til hudpleier får man kremer med samme virkestoff men må nok ut med en 6-700 hundrelapper.. Bare en liten notis... Mange kjøper hudpleieprodukter via nettet fra utlandet, og da blir alt myyye billigere Kremer som kan koste 6-700 i butikk koster plutselig rundt 200-lappen! Endret 2. mai 2009 av Tonje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå