Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Nevøen min skal ha konfirmasjon nå til lørdag, og han ønsker seg bare penger. Hvor mye er det vanelig å gi til en nevø? Jeg vil jo ikke være kjip å gi for lite..
~umulia~ Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Det kommer vel ann på hvor mye kontakt dere har og hvor mye du har råd til å gi. Jeg ga 500 til kusinen min som konfirmerte seg i fjor.
Gjest fisk Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Det lurer jeg også på! Vi har ikke spesielt god råd og vurderer 500 kr til min gudatter. Det må da være nok?
Gjest Mann på 44 Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Det lurer jeg også på! Vi har ikke spesielt god råd og vurderer 500 kr til min gudatter. Det må da være nok? Ville nok gitt mer til en guddatter. 500 kroner er ikke mer enn 5% av inntekten om en har en mnd inntekt på 20000.
Gjest fisk Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Ja men det bør da være nok? Jeg er hennes gudmor, samboern min er ikke inne i bildet og jeg er på attføring. Altså tjener jeg ca 15 000 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2009 #6 Skrevet 29. april 2009 Ja men det bør da være nok? Jeg er hennes gudmor, samboern min er ikke inne i bildet og jeg er på attføring. Altså tjener jeg ca 15 000 mnd. Gi etter lommebok. Det gjør jeg. Ikke tenk på hva andre gir. Er komfirmanten godt oppdratt så tenker h*n ikke på beløp. Selv ga jeg datteren min selskapet (hjemme og vi var 16 stk)samt en gave til 500 kr.
Gjest LanaLane Skrevet 29. april 2009 #7 Skrevet 29. april 2009 Vi er studenter og har ytterst lite penger. Ble bedt i konfirmasjon til et inngifta søskenbarn til helga, men vi kan ikke komme. Skal sende 200 kr, virka på familien min som om det var helt greit. Ble foreslått at vi ble med på gaven til mine foreldre til og med, men siden vi ble invitert som par og ikke "m/fam" så blir det litt rart synes jeg.
Gjest hvaa?? Skrevet 29. april 2009 #8 Skrevet 29. april 2009 500 kr fra gudforeldrene er jo rett og slett frekt! Dersom de møter opp i selskapet så betaler de ikke for maten engang!
Gjest Methuselah Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Når jeg var i min fetters konfirmasjon for 1-2 år siden eller noe. Så ga jeg han ikke noe.
Kanutten Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Jeg synes 500.- er mere en nok jeg. Blir sjokkert av at folk synes det er for lite. Gi etter hva pengboka di sier, og ikke hva andre måtte mene.
Pemille Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Enig! Søstera mi skal konfirmere seg nå, og jeg skal gi gave til ca 500. Det passer meg og min lommebok, og jeg tror hun blir glad:) Det må være det viktigste!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 500 kr fra gudforeldrene er jo rett og slett frekt! Dersom de møter opp i selskapet så betaler de ikke for maten engang! Skal gjestene betale for maten???? Er det ikke konfirmanten som får pengene? Og foreldrene som betaler maten? Jeg ser rett og slett ikke koblingen her! 500 kr er selvfølgelig helt ok, så lenge man ikke sitter med millioner på bok, da hadde jeg sett på det som litt gnient.
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 500 kr fra gudforeldrene er jo rett og slett frekt! Dersom de møter opp i selskapet så betaler de ikke for maten engang! Hva søren har man til mat hvis 500 kroner ikke er nok til maten for EN person en gang? Hvis konfirmantens familie bruker så mye penger på mat at det koster 500,- pr pers får det være deres valg, men det skal IKKE gå utover gjestene og hva som "forventes" av de. Gi etter lommebok, rett og slett, det er ikke vits å blakke seg for noe som egentlig skal handle om noe helt annet enn penger. Syns det blir helt feil om man skal ha regler i en konfirmasjon også, om hva man bør gi etter hvilken "rang" man har i familien. Man gir det man vil og kan!
Gjest Christabelle Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Da jeg konfirmerte meg, så fikk jeg smykker av tanter. Det er jeg veldig, veldig glad for i dag! Penger forsvinner, men smykkene har du resten av livet. Når det er sagt, ville jeg ha gitt kr. 1000 - 1500.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 kr. 500.- er da en kjempegave og få !!! Er det en gutt som har fått "god" oppdragelse så ser han nok ikke så mye på beløpet, men heller at han får en gave på dagen sin. Jeg gir pengegave til de jeg hvet tar vare på pengene og bruker de til noe skikkelige saker/sparer dem til det skal tas kjøretimer til bil. Men jammen er ikke dette lett, for noen er 500 mye og gi og for noen syns det er lite og få. Men som en liten venninne av meg sa til sin mor da de skulle kjøpe gave og ikke så god råd, det er tanken bak som teller vet du mamma. En fornuftig jente var det da og er det nå som ungdom.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Hvis man er nabo/venn og ikke invitert i konfimasjonen ville jeg gitt 200,-. Hvis jag var invitert og var nær venn/familie ville jeg nok gitt opp mot 400-500,-. Hvis jeg var fadder ville jeg gitt ennå litt mer. Hva er forresten "gudforeldre"?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå