Gå til innhold

Hvilken yogaskole vil du anbefale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror klassisk yoga er det jeg kan tenke meg, men ellers er jeg helt grønn når det gjeler yoga, og trening generelt.

Jeg fant en liste på nettet, men aner ingenting om disse:

Fredensborg Yogaskole

Art of Living Foundation

Norsk Vinyasa Yoga institutt

Norsk Yogaskole

Yggdrasil Yogskole

Yogasenteret

Yoga for alle

Yogaskolen

Centrum Yoga

Jeg tror nok ikke jeg kan bare starte på noe drop-in altså, men trenger noen kurskvelder... et nybegynnerkurs... som ikke er for vanskleig. Og ikke noe "fundamentalistisk" eller sterkt religiøst på noe vis... De har vel sine åndelige retninger de fleste, men jeg vil ha noe klassisk og folkelig. Finnes det?

Noen tips eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg gjør er å kombinere to steder. På yogaforalle så underviser de ekstremt teknisk presis Iyengar yoga. Fordelen med det er at du lærer å gjøre stillingene helt, helt riktig og at kroppen raskest mulig blir ryddet opp i. Ting blir på en måte riktigere raskere med presis Iyengar. Minuset er at fokuset på teknikk tar bort fokuset fra å være i og oppleve stllingen, puste dypt og slappe av. Det gjør at den energieffekten man får av yoga blir veldig mye svakere. Poenget med å bruke denne metoden er dels at Iyengar timer sees på som workshops der du lærer hvordan du skal gjøre ting riktig, så praktiserer du hjemme på en mere flytende og meditativ måte og får mere energitisk effekt der. Dels er tanken også at etter ett år eller to er du så teknisk god og har så god kontroll på kroppen at ting kan gjøres mere flytende og raskere og du kan dermed gjøre den mere meditative yogaen men med et fysisk utgangspunkt som gjør at du blir mye mere stabil i stillingene og dermed kommer mye dypere.

Jeg går også på balancestudio.no. Der er yogaen mere flytende og mindre teknisk. Der for jeg mere av "yogaenergien" og det er morsomere å gjøre slik yoga. Men, hvis ikke det hadde vært for timene hos yogaforalle hadde jeg fått mye mindre ut av timene på balancestudio og det hadde tatt mye mere tid før ting ble "riktig" i kroppen min. Jeg vil derfor annbefalle en time i uken hos yogaforalle minimum og en eller flere på balancestudio eller et annet sted du får annbefalt.

Har du bare en time i uken til rådighet så prøv ett par timer hos yogaforalle først og se om du liker det. Hvis du bare kan gjøre en ting er det mest effektivt, men en god del liker ikke teknikk fokuset og da er det bedre å gå et annet sted.

Det er mange forskjellige lærere på balancestudio. Greg er veldig bra, Aina er flink, Elise er flink

Skrevet

Dette var jammen nyttige tips.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...