Gå til innhold

Noe negativt med facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til nå ikke fått meg noen facebook-profil. Grunnet generell paranoia ;) Men nå for tiden er jeg ganske så ensom, og det hadde vært kjekt å få kontakt med gamle venner igjen. Derfor lurer jeg på å få meg en profil på faceobok.

Er det noen negative ting med å være på Facebook? Hvordan fungerer det egentlig? Er det lett å få kontakt med folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Facebook eier automatisk alle bilder og alt innhold du legger ut på sidene deres (link). Det er nok til at jeg ikke eksisterer på facebook. :)

Endret av Ambivalent
Skrevet (endret)
Jeg har til nå ikke fått meg noen facebook-profil. Grunnet generell paranoia ;) Men nå for tiden er jeg ganske så ensom, og det hadde vært kjekt å få kontakt med gamle venner igjen. Derfor lurer jeg på å få meg en profil på faceobok.

Er det noen negative ting med å være på Facebook? Hvordan fungerer det egentlig? Er det lett å få kontakt med folk?

Jeg synes faktisk terskelen er mindre for å kontakte gamle kjente gjennom facebook enn f.eks sms, mail og msn. Og du bestemmer jo selv hvilken informasjon du vil gi. Det eneste negative jeg kan komme på er at du kanskje kan komme til på bruke for mye tid på det når du først begynner.

Anbefaler deg å ikke legge ut for mye personlig før du har satt deg inn i de mulighetene som finnes for personvern og hvordan du kan begrense innsyn. For mulighetene er dine, bruk dem.

Endret av badlih
Skrevet
Facebook eier automatisk alle bilder og alt innhold du legger ut på sidene deres (link). Det er nok til at jeg ikke eksisterer på facebook. :)

Da kan du jo bare la være å legge inn bilder, eller bare legge ut bilder du ikke bryr deg om...

Gjest Papirkurven
Skrevet

Det eneste jeg ikke liker med Facebook er det nye oppsettet, som er vanskeligere enn det forrige.

Det at Facebook "eier" bildene mine bekymrer meg ikke så mye. De blir komprimert til så liten størrelse at de ikke kan brukes til noe uansett, og det er ingenting som hindrer meg i å legge dem andre steder

Så lenge man er kritisk til hva man legger ut (og det er jeg alltid uansett hvor jeg er på internett) ser jeg ikke noe problem med dette.

Bruker facebook mest til å diskutere arrangementer, for en del av folka treffer jeg ikke andre steder. Det er egentlig den største grunnen til at jeg er der, fordi så mange andre er der og derfor er lettere å få tak i enn å jakte opp e-postadresser og telefonnummer til 30 forskjellige.

Skrevet

Hvordan er det med venner og sånt? Kan man "gradere" venner på usynlig vis, altså legge dem i forskjellige kategorier etter hvor mye man vil de skal kunne se? Jeg tror min far er på Facebook, og vel, jeg har ikke lyst til at han skal se alt...

Og kan man "snoke" på andres profiler uten at de vet at du har vært der?

Gjest Papirkurven
Skrevet
Hvordan er det med venner og sånt? Kan man "gradere" venner på usynlig vis, altså legge dem i forskjellige kategorier etter hvor mye man vil de skal kunne se? Jeg tror min far er på Facebook, og vel, jeg har ikke lyst til at han skal se alt...

Man kan sette seg som privat og lage grupper med venner som ikke kan gå inn på profilen din, eller bare velge å ikke legge dem til.

Man kan gå inn på andres profil så lenge de ikke er satt som private.

Skrevet
Man kan sette seg som privat og lage grupper med venner som ikke kan gå inn på profilen din, eller bare velge å ikke legge dem til.

Man kan gå inn på andres profil så lenge de ikke er satt som private.

Kan man se at noen har profil på facebook om de har satt seg som privat? Uten at de kan se selve profilen? Jeg vil jo komme i kontakt med folk, men samtidig så er det jo ikke kjekt at absolutt alle kan se alt :P

Gjest Papirkurven
Skrevet
Kan man se at noen har profil på facebook om de har satt seg som privat? Uten at de kan se selve profilen? Jeg vil jo komme i kontakt med folk, men samtidig så er det jo ikke kjekt at absolutt alle kan se alt :P

Ja. Hvis du søker på f.eks "Andreas Haugen" så vil det komme opp en liste med personer som heter dette eller noe lignende. Små vinduer med profilbilde, evnt. felles kjente og valgene "sende melding" og "bli venn med".

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Man kan stille inn profilen enten slik at alle kan søke opp deg, noen kan søke opp deg eller ingen(men da er jo hensiken borte... ).

Likedan kan man stille inn slik at bare venner kan åpne profilen din, utvalgte venner eller bare bestemte nettverk. Uansett kan man ikke se hvem som har vært på profilen din og vice versa. (det er ikke slik som på f.eks nettby).

De du er venner med kan du sortere og legge i grupper uten at de ser det, og disse gruppene kan du gi forskjelige tillatelser. Man kan også blokkere personer helt.

Jeg har fått et helt nytt nettverl etter at jeg ble med i facebook, og mange gamle glemte venner kom inn i livet mitt igjen.

Gjest Gjest_spent_*
Skrevet

Gi beskjed her til oss andre hva du bestemmer deg for da... om du registrerer deg på facebook eller ikke.

Skrevet

Det største sikkerhetshullet på Facebook ligger hos brukeren - tro det eller ei! Vær nøye på hva du legger ut på nett. Og selv om du tror at faren din ikke kan lese/se det, så kan han det kanskje likevel. Jeg kan f.eks. kopiere festbildene dine, og legge de ut på min egen profil. Litt kjedelig for deg, hvis jeg er venn med faren din!

Facebook eier ikke noen av bildene du legger ut. Men har tillatelse til å bruke dem. Noe de faktisk trenger for å vise bildet ditt til veninna di.

Uansett; Hvis du har tatt et blinkskudd (kjempebra bilde) som du tror du vil få solgt for tusener av kroner, så legger du det ikke ut på nett i stor størrelse og uten vannmerke uansett om det er på Facebook eller om det er på ditt eget domene og webhotell. Man trenger nemlig ikke å "eie" et bilde for å stjele det og tjene penger på det!

Skrevet

Nå har jeg fått meg en profil, og jeg har merket alt som at bare vennene får se det (tror jeg, da). Foreløpig er profilen min helt tom.. Hva skriver dere der? Jeg har aldri sett en ferdig utfylt profil. Og jeg har ikke turt å sende noen ivitasjoner til venner (jada, jeg kjenner fjortissangsten kommer snikende..)

Er det noen grupper som kan anbefales? Hvordan "kommer man i gang"? Hvordan får man venner om man er litt småredd for å ta kontakt selv og helst vil at andre skal kontakte deg? ;)

Gjest Papirkurven
Skrevet
Nå har jeg fått meg en profil, og jeg har merket alt som at bare vennene får se det (tror jeg, da). Foreløpig er profilen min helt tom.. Hva skriver dere der? Jeg har aldri sett en ferdig utfylt profil. Og jeg har ikke turt å sende noen ivitasjoner til venner (jada, jeg kjenner fjortissangsten kommer snikende..)

Er det noen grupper som kan anbefales? Hvordan "kommer man i gang"? Hvordan får man venner om man er litt småredd for å ta kontakt selv og helst vil at andre skal kontakte deg? ;)

slapp av. Inviter to eller tre gode venner, og så vil tingene strømme på, TRO MEG!

Skrevet
slapp av. Inviter to eller tre gode venner, og så vil tingene strømme på, TRO MEG!

Akkurat nå tror jeg ikke jeg har to eller tre gode venner engang... (Når jeg skrev at jeg var ensom, så mente jeg det virkelig :gjeiper:) Men jeg kan prøve å manne meg opp og ihvertfall friende min far :fnise: Og kanskje en kusine. Jeg har ihvertfall funnet en gruppe for et slags klubbkonsept jeg har gått på et par ganger, kan jo joine der og håpe at noen faktisk ser meg der :)

Skrevet

Terskelen for å legge til venner på Facebook er mye lavere enn i "Real life". Det er ingen som reagerer på at du legger dem til, selv om du ikke er så "nær" dem ellers. Man legger gjerne til alle man kjenner og har gått på skole med, vært kollega med, naboer, osv. Man må ikke være venner-venner for å være "venner" på facebook. Men det er jo en fin anledning til å få nærmere kontakt med bekjente som du har ting til felles med, men som du kvir deg for å ringe og avtale ting med.

Skrevet

Er bare å slå til det. Jeg synes det er et glimrende medium for å holde kontakt med bekjente det er lenge siden jeg har truffet og også for å holde meg litt oppdatert om hva som skjer med andre jeg ikke snakker med veldig ofte.

Er man redd for å gi for mye av seg selv, så begrenser man ganske enkelt hva man legger ut. Som med all informasjon som legges ut på nett skal man være klar over at det kan bli liggende der "til evig tid" (eller omtrent det). Dette er ikke spesielt for facebook.

Skrevet

Jeg er veldig glad for at facebook finns. For 2 uker siden fant jeg bestevenninna mi fra skolen, som flyttet til USA for 19 år siden. Vi hadde ikke noe kontakt på 18 år, men nå snakker vi sammen hver dag.

Dessuten er det en fin måte å holde kontakt med andre venner, spesielt med de som bor i utlandet.

Bilder har jeg lagt masse av, men jeg passer på å ikke legge barnebilder på facebook, vet ikke hvorfor, kanskje jeg er altfor forsiktig...

Skrevet

Hva om det bare er et blaff, som folk går lei av? Akkurat som skulderputer og sjokkrosa på 80-tallet?

Er det ok å joine Facebook først nå, så lenge etter at det kom?

Vil det vare?

Er det "ut"?

Skrevet

Forskjell på Facebook og skulderputer, er at du kan holde kontakten med folk. Skulderputer er bare en skumgummi-dings uten noe som helst form for underholdning (med mindre det ser veldig komisk ut på vedkommende). Det er helt ok å joine Facebook nå. Husk at Facebook startet opp lenge før "folk flest" her i Norge joinet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...