Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet

Jeg har en bror og svigerinne i 30-åra som ikke har bil. De er i stedet medlem av et bilkollektiv, og kan derfor "leie" bil derfra når de trenger- de betaler en fast årsavgift + at det koster hver gang de leier bilen. Grunnen til dette er at de syns det er for kostbart å eie egen bil. Jeg syns i utgangpunktet dette er en veldig god ide. Miljøvennlig og allting. De er begge godt utdannet, jobber fulltid og hadde overhodet ikke hatt noen problemer m å finansiere en bil.

Problemet er at de aldri velger å benytte seg av bilkollektivet, men i stedet forventer at de kan låne bil av venner/foreldre eller sitte på med andre alltid. Det blir jo selvsagt billigere for dem.. Og alle andre har jo bil.

Skal vi noe sammen sitter de alltid på med meg/oss. Jeg tjener mindre enn begge dem, og må ofte be om bensinpenger (syns de kunne tilbudt seg å spleise på bensin hver gang egentlig) .

Ellers låner de ofte bil av mine foreldre eller svigerforeldrene. Vi har veldig snille foreldre, så vet de låner bort bil selvom det blir upraktisk for dem...

Syns det er litt kjipt at min mor som lever på pensjon og unner seg bil stadig vekk må låne den bort. (eller altså hun må jo ikke, men hun klarer ikke si nei) Hun har alle utgiftene på den. Mens hennes voksne sønn har tilgang på bil titt og ofte- kostnadsfritt. Hadde jo fått låne jeg også, om jeg hadde villet, men har ikke samvittighet til sånt ....

Overreagerer jeg når jeg blir irritert??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det mest smålige med hele innlegget var at du ber om bensinpenger jeg..

Skrevet

Hvorfor der det smålig? jeg har sittet på i andres biler ganske ofte, og synes ikke det er rart å spleise på bensinen. Spesielt hvis det er noen som tjener mindre enn meg som kjører.

Ts. Jeg hadde reagert jeg også. Det er dårlig gjort å utnytte de som er glad i deg, og ikke har hjerte til å si nei. Kan du ikke si ifra på en fin måte?

Skrevet

Har man tre voksne i bilen, bruker man mer bensin enn om man bare er én. Det er derfor ikke spesielt smålig at man ber om bensinpenger når det er snakk om litt lengre avstander.

Jeg synes også folkene høres ut som snyltere. Det skal ikke gå ut over andre at de velger å ikke bruke sine egne penger på bil. At de låner bilen i tide og utide, fører i tillegg til økt slitasje og kilometerstand på bilen.

Skrevet
Hvorfor der det smålig? jeg har sittet på i andres biler ganske ofte, og synes ikke det er rart å spleise på bensinen. Spesielt hvis det er noen som tjener mindre enn meg som kjører.

Ts. Jeg hadde reagert jeg også. Det er dårlig gjort å utnytte de som er glad i deg, og ikke har hjerte til å si nei. Kan du ikke si ifra på en fin måte?

Jeg tilbyr meg ALLTID å betale bensin penger dersom jeg sitter på andre. Jeg har ikke bil selv, men nyter godt av at venner har bil.. Greit nok. Men da jeg hadde bil, og likevel skulle til samme plassen, ville jeg aldri ha tenkt på å be om bensin penger. Det er så få foskjeller mellom levestandard i dette landet, og jeg sjekker da ikke ligningen til mine passasjerer før jeg bestemmer om jeg skal be om bensin penger eller ikke. Når jeg først skulle fra A til Å, så koster det svært lite å ta med seg to ekstra passasjerer... Joda, det ER smålig av broren hennes å ikke tilby seg bensin penger, men man trenger ikke synke ned på samme nivå og be om penger..

Synes da jeg...

Om bror låner bil av andre, så er det faktisk hans problem! Jeg hadde ikke orket å gå på "lån" hele tiden. Jeg skjønner at man ikke orker stresse med kollektiv bil for småærend nå og da. At de ikke har egen bil, er jo tross alt deres valg....

Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet

Det syns det var en rar kommentar... Altså hadde de også hatt bil og av og til kjørte hadde jeg ikke giddet å be om bensinpenger. Om de feks kunne kjørt så mye som 1/3 eller 1/4 av gangene vi skulle noe sammen hadde det vært greit. Men når jeg kjører hver gang syns jeg det blir litt skjevt. Hadde de hatt dårlig råd hadde alt også vært helt greit.

Ellers: godt å høre at flere er enige med meg. Jeg vet feks at de har tenkt å spørre om å få låne bil en periode til sommern. Både brodern og jeg vet at foreldrene mine er til og fra hjembyen/oslo/hytta da, og at det blir tungvindt for dem å låne bort bil. Hat lyst til å be foreldrene mine si nei, men føler meg litt slem også...

Skrevet

Jeg har også en venninne som satser på andres velvilje for å komme seg hit og dit... eller at barna hennes sitter på med andre.

Det kunne forsåvidt vært greit nok hvis vi skal samme vei uansett, men veldig ofte skal hun bare innom butikken først, og så innom posten, og så innom minibanken.... og når hun i tillegg alltid er sent ute, blir vi også alltid sene hvis hun skal være med.

Jeg respekterer at de ikke ønsker å ha bil selv, men da kan man ikke basere seg på andre hele tiden.

Skrevet
Jeg tilbyr meg ALLTID å betale bensin penger dersom jeg sitter på andre. Jeg har ikke bil selv, men nyter godt av at venner har bil.. Greit nok. Men da jeg hadde bil, og likevel skulle til samme plassen, ville jeg aldri ha tenkt på å be om bensin penger. Det er så få foskjeller mellom levestandard i dette landet, og jeg sjekker da ikke ligningen til mine passasjerer før jeg bestemmer om jeg skal be om bensin penger eller ikke. Når jeg først skulle fra A til Å, så koster det svært lite å ta med seg to ekstra passasjerer... Joda, det ER smålig av broren hennes å ikke tilby seg bensin penger, men man trenger ikke synke ned på samme nivå og be om penger..

Jeg pleier ikke å tilby meg å betale penger dersom jeg sitter på andre, kun hvis det er lange avstander. Dersom vi skal samme sted og de bare svipper meg hjem er det da ganske smålig å forvente betaling.

Gjest Gjest_rangi_*
Skrevet
Jeg pleier ikke å tilby meg å betale penger dersom jeg sitter på andre, kun hvis det er lange avstander. Dersom vi skal samme sted og de bare svipper meg hjem er det da ganske smålig å forvente betaling.

Hvorfor er det smålig? Hvis det bestandig er deg som blir skysset hit og dit, så syns jeg det er smålig og ganske egoistisk av deg å ikke tilby bensinpenger. Hvis dere deler på å gi hverandre skyss, så blir det jo en annen sak. Det er veldig dyrt å ha bil, så hvis man benytter seg av venner og families velvilje og snillhet når det gjelder å skysse seg, så syns jeg faktisk man kan tilby litt penger. Der er jo ikke sikkert de vil ta imot, men da har du iallfall spurt:)

Gjest Gjest_Sandra_*
Skrevet

TS her: Tydeligvis litt delte meninger. Jeg har aldri bedt min bror om bensinpenger når det bare er korte avstander. Kjører og henter dem ofte innen byen vi bor i. (de har barn så derfor er det praktisk for dem å bli hentet- i stedetfor å avtale et møtested- som de må komme seg til kollektivt med barnevogn)

Men når vi feks avtaler å dra på hytta sammen, og det tar 2,5 timer hver vei og jeg kjører hver gang syns jeg vi kan spleise på bensin. Ellers syns jeg de av og til på slike turer kan tilby seg å bruke bilkollektivet.

Forrige helg snakket vi feks om å ta en dagstur til slektninger en times kjøretur unna. (Min brors forslag). Min samboer trengte bilen vår til noe annet den dagen. Men min bror gadd ikke engang sjekke bilkollektivet - det er jo mye dyrere enn å låne bil. Han spurte i stedet foreldre og svigerforeldre om lån av bil, og da de for en gangs skyld ikke kunne låne bort ble det ikke tur...

Skrevet (endret)

Bare tipser om denne her jeg :)

Hva med å kreve driftskostnader også? :)

Er mer enn bare bensinpenger det går når noen skal låne bilen.

Hehe!

Det koster 3 ganger bensinprisen å bruke bilen

Så mye bør passasjerene betale Fra DinePenger.

På biltur med venner? Selv om sjåføren slipper å betale bensinen, betaler sjåføren syv ganger så mye som passasjerene. Slik deler dere utgiftene riktig.

DELE? Det holder ikke at passasjerene betaler bensin. Da sitter sjåføren igjen med svarteper.

Neida, dette er ikke teoretiske kostnader: Når du ser de skyhøye virkelige bilkostnadene, vil du antagelig som en refleksbevegelse tro at dette er teoretiske kjørekostnader og ikke den reelle ekstra-kostnaden som en biltur gir deg.

Hentet fra Vg. Dinepenger.

Endret av Chakoya
Skrevet
Forrige helg snakket vi feks om å ta en dagstur til slektninger en times kjøretur unna. (Min brors forslag). Min samboer trengte bilen vår til noe annet den dagen. Men min bror gadd ikke engang sjekke bilkollektivet - det er jo mye dyrere enn å låne bil. Han spurte i stedet foreldre og svigerforeldre om lån av bil, og da de for en gangs skyld ikke kunne låne bort ble det ikke tur...

Skjønner veldig godt at du blir irritert jeg!

Men hvorfor i all verden er de medlem av det bilkollektivet da? Bare det å være medlem, enten en bruker bilen eller ikke, koster jo penger?

Hva er det egentlig som skal til for å få dem til å bruke bilkollektivet? At de ikke gidder ta turen fordi de ikke fikk låne gratis bil høres jo helt bort i natta ut.

Virker nesten som at de er medlem av bilkollektivet bare for å kunne ha noe å slå i bordet med dersom noen skulle kommentere den stadige låninga deres. Ser jo pent ut på papiret! :lol:

Skrevet
Jeg har en bror og svigerinne i 30-åra som ikke har bil. De er i stedet medlem av et bilkollektiv, og kan derfor "leie" bil derfra når de trenger- de betaler en fast årsavgift + at det koster hver gang de leier bilen. Grunnen til dette er at de syns det er for kostbart å eie egen bil. Jeg syns i utgangpunktet dette er en veldig god ide. Miljøvennlig og allting. De er begge godt utdannet, jobber fulltid og hadde overhodet ikke hatt noen problemer m å finansiere en bil.

Problemet er at de aldri velger å benytte seg av bilkollektivet, men i stedet forventer at de kan låne bil av venner/foreldre eller sitte på med andre alltid. Det blir jo selvsagt billigere for dem.. Og alle andre har jo bil.

Skal vi noe sammen sitter de alltid på med meg/oss. Jeg tjener mindre enn begge dem, og må ofte be om bensinpenger (syns de kunne tilbudt seg å spleise på bensin hver gang egentlig) .

Ellers låner de ofte bil av mine foreldre eller svigerforeldrene. Vi har veldig snille foreldre, så vet de låner bort bil selvom det blir upraktisk for dem...

Syns det er litt kjipt at min mor som lever på pensjon og unner seg bil stadig vekk må låne den bort. (eller altså hun må jo ikke, men hun klarer ikke si nei) Hun har alle utgiftene på den. Mens hennes voksne sønn har tilgang på bil titt og ofte- kostnadsfritt. Hadde jo fått låne jeg også, om jeg hadde villet, men har ikke samvittighet til sånt ....

Overreagerer jeg når jeg blir irritert??

Jeg synes du skal forhandle fram ett støttemedlemskap i bilkollektivet "Sandra". La han betale bensinpenger + 1000 kr pr mnd. 1000 kroner er akkurat det en garasje plass koster der jeg bor. Alle rike brødre stiller opp for sine mine rike søsken. Untatt de som elsker penger høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...