Gå til innhold

Når man har sagt opp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ut av ren nysjerrighet lurer jeg på dette. I alle år har jeg vært en trofast arbeidstager uten drama eller unnasluntring av noe slag. Jeg har sagt opp jobben og jobber ut oppsigelses tiden. Kommer på jobb blid og glad som jeg alltid har vært, men opplever at ledelsen og avdelingssjefen har snudd meg ryggen. Det er som om jeg er luft for dem. Jeg er blitt fratatt arbeidsoppgaver, utestengt fra prosjekter som jeg har jobbet på og generelt behandlet som en spedalsk.

Er sårende med tanke på at jeg har vært en trofast ansatt. Hadde ikke forventet å bli fryst ut på denne måte. Er dette vanlig praksis? Har faktisk ikke opplevd dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ikke noe rart i at arbeidsoppgavene dine og prosjektene blir gitt til andre. Du skal slutte. De er nødt til å lære opp folk som kan ta over jobben din før du forsvinner. Det er lite praktisk å plutselig stå der uten noen som kan gjøre jobben, ergo må de la andre få prøve seg før du slutter. De kan ikke be deg begynne på prosjekter når de risikerer at de ikke blir ferdige før du slutter, slik at de må finne en ny midt i prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Det er da ikke noe rart i at arbeidsoppgavene dine og prosjektene blir gitt til andre. Du skal slutte. De er nødt til å lære opp folk som kan ta over jobben din før du forsvinner. Det er lite praktisk å plutselig stå der uten noen som kan gjøre jobben, ergo må de la andre få prøve seg før du slutter. De kan ikke be deg begynne på prosjekter når de risikerer at de ikke blir ferdige før du slutter, slik at de må finne en ny midt i prosjektet.

Det er nå ikke dette som er problemet. Men heller at jeg forstår ikke nødvendigheten å behandle meg som om jeg er spedalsk. Hvorfor ikke la meg lære opp den nyansatte? Jeg sitter på mye spesifik erfaring og kunnskap som ikke ledelsen/avd sjefen finner i noe ringperm et eller annet sted...

Greit nok at de de fryser meg ut. Men det er å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd det slik. Du må forvente at du "mister" oppgaver og ansvar, men det er ufint (og ikke minst dårlig business) at de ikke bruke evnene dine i oppsigelsestiden.

Selv fikk jeg oppgaver som kunne ferdigstilles innen jeg sluttet, og ansvar for å overføre min kunnskap til andre. Noen møter ble "utestengt" fra, men det handlet stort sett om strategimøter hvor det ble behandlet forretningshemmeligheter som gjaldt tiden etter at jeg sluttet, og som jeg ikke trengte i oppsigelsestiden.

Hvis sjefen hadde vendt ryggen til meg, tror jeg at jeg hadde gjort ham oppmerksom på hvordan jeg opplevde det, og spurt om de faktisk trengte meg hele oppsigelsestiden. Kanskje du kan få et par ekstra ferieuker og/eller glede deg selv og din nye arbeidsgiver ved å kunne starte tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Jeg har aldri opplevd det slik. Du må forvente at du "mister" oppgaver og ansvar, men det er ufint (og ikke minst dårlig business) at de ikke bruke evnene dine i oppsigelsestiden.

Selv fikk jeg oppgaver som kunne ferdigstilles innen jeg sluttet, og ansvar for å overføre min kunnskap til andre. Noen møter ble "utestengt" fra, men det handlet stort sett om strategimøter hvor det ble behandlet forretningshemmeligheter som gjaldt tiden etter at jeg sluttet, og som jeg ikke trengte i oppsigelsestiden.

Hvis sjefen hadde vendt ryggen til meg, tror jeg at jeg hadde gjort ham oppmerksom på hvordan jeg opplevde det, og spurt om de faktisk trengte meg hele oppsigelsestiden. Kanskje du kan få et par ekstra ferieuker og/eller glede deg selv og din nye arbeidsgiver ved å kunne starte tidligere?

Det var nå slik jeg hadde forventet. Å gjøre meg ferdig med oppgaver og sørge for en fresh start for de nyansatte. Nå er jegribbet for alt. Jeg skal høre med sjefen om å ta ut ferie. Er lite vits at jeg kommer på jobb bare for å drikke kaffe og tvinne tommeltotter i den resterende oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av ren nysjerrighet lurer jeg på dette. I alle år har jeg vært en trofast arbeidstager uten drama eller unnasluntring av noe slag. Jeg har sagt opp jobben og jobber ut oppsigelses tiden. Kommer på jobb blid og glad som jeg alltid har vært, men opplever at ledelsen og avdelingssjefen har snudd meg ryggen. Det er som om jeg er luft for dem. Jeg er blitt fratatt arbeidsoppgaver, utestengt fra prosjekter som jeg har jobbet på og generelt behandlet som en spedalsk.

Er sårende med tanke på at jeg har vært en trofast ansatt. Hadde ikke forventet å bli fryst ut på denne måte. Er dette vanlig praksis? Har faktisk ikke opplevd dette før.

Litt på siden av ditt innlegg, men jeg må trekke litt på smilebåndet.

Ca 5 år siden sa jeg opp min jobb hos bedrift X. Avdelingslederen der tok det som en personlig fornærmelse. Hun ringte min mann for å få ham til å overtale meg å trekke oppsigelsen tilbake. Da det ikke virket, ringte hun til mine nye arbeidsgivere og fortalte litt av hvert -rent oppsinn- om meg. Heldigvis var bedrift Y en oppegående bedrift for skjønte at dama var på hevntokt. Ellers hadde det fått katastrofale konsekvenser for meg mht ansettelsen.

Jeg vil personlig råde deg å ta ut ferie/fridager du eventuelt har til gode. Ingen god følelse å gå på jobb når du vet at du er uønkset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi kodseksen er at de har et forsvarssystem som forbereder seg på at du forsvinner. Da må de mentalt sett kvitte seg med deg før du fysisk forsvinner. Du bør ikke ta det så personlig, dette er normal mennesklig reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kodseksen er at de har et forsvarssystem som forbereder seg på at du forsvinner. Da må de mentalt sett kvitte seg med deg før du fysisk forsvinner. Du bør ikke ta det så personlig, dette er normal mennesklig reaksjon.

Det er likevel uprofesjonelt. Sjefer SKAL vite forskjellen på personlige og profesjonelle relasjoner, og de SKAL forholde seg profesjonelt til sine ansatte, hvis ikke er det faktisk et svik overfor bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vanskelig når ledere ikke vet hvordan de skal oppføre seg.

Du kan jo ta opp med leder at du vet at oppgaver nå blir ført videre til andre som skal ta over, men at du føler nå at det ikke er noe å gjøre for deg, og at du gjerne vil være til nytte for firmaet ut oppsigelsetiden.

Kanskje leder da ser "problemet" uten at du nevner spesifikt at du føler de har snudd ryggen til deg, og heller ser at du ønsker å være produktiv og aktiv. Du kan jo også si at hvis det er noe i forhold til opplæring, så vil du gjerne hjelpe til hvis de trener det.

Hvis de ønsker at du skal tvinne tommeltotter og drikke kaffe så legger de jo opp til det selv... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke at de vender deg ryggen, men at de satser fullt på de som skal fortsette i selskapet. Når folk sier opp hos oss, blir ansvarsområdene deres umiddelbart overført til andre, og så utfører de forefallende og operative oppgaver ut oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...