Gjest Gjest_Brie_* Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Bjeffer på fremmende Jeg har en dobermannblanding som jeg er litt bekymret for angående adferd hun viser når folk hun ikke kjenner kommer til oss. Hun har vist denne siden av seg selv to ganger nå. Situasjnen er når det ringer på og folk kommer inn, uten at jeg lukker opp døren, så hopper hun fremfor dem , bjeffer, knurrer og viser bust. Dette er kun til folk hun ikke kjenner. Andre hun kjenner får kun slikk og gledeshopping. Er hun usikker, siden hun viser bust og knurrer? Er det for å beskytte sitt territorium?,. Dette har skjedd to ganger og begge gangene var det folk hun ikke kjenner og som har ringt på men gått rett inn. Jeg jobber jo som dagmamma og tar inn flere ukjente folk i huset, så jeg er så bekymret. Hva kan jeg gjøre for å få en stopp på dette? Har også hatt folk på besøk hun ikke kjenner som hun ikke har utagert slik til, men da har jeg lukket opp døren og invitert de inn. Ellers er hun en kjempegod hund og elsker barn .Men jeg vet ikke mine arme råd om dette får fortsette. Er redd hun plutselig blir slik i alle situasjoner. Noen råd og forklaringer?
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 En dobermann mix vil nok være beskyttende over familien sin. Det jeg har av tips er ta kontrollen over bikkja. Be den sette fint og bli der mens du åpner døra. Jeg har to hannbikkjer og en shæfer/rottweiler/golden ret. mix, så jobber mye med hva som er tillatt og ikke hjemme. JEG skal ut døra først, JEG skal inn døra først, JEG skal spise først osv osv. Kanskje ikke godt nok svar på spørsmålet ditt, men lykke til!
la Flaca Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 (endret) En dobermann er avlet for å vokte og til og med forsvare hjemmet, så hun gjør bare jobben sin. Går folk rett inn og du gir henne tilgang til inngangsdøra så kan du bare forvente at hun tar ansvar. Tar kontroll over besøket til du kommer og godkjenner dem. Oppskriften er veldig enkel; alltid hold døren låst! Og ikke gi tilgang til inngangsdøra, med mindre du er hjemme. Ikke la henne tro at hun må vokte døra. Endret 27. april 2009 av la Flaca
Gjest Gjest_brie_* Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Ja glemte å nevne at hun er 4 måneder, men adferden vil vel bare forsterkes med årene? Jeg rakk ikke å stoppe henne før hun stormet ut før meg og da reagerte hun sånn. Hadde to menn på besøk her for noen dager siden og da reagerte hun ikke slik, men da gikk jeg ut først og åpnet for dem . Hun kan ikke kommandoen bli enda, men hun kan sitt før jeg lar henne få lov til å gjøre ting, sdom å gå ut av døren osv.. før mat og lignende..
Gjest Gjest_brie_* Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Glemte å nevne at selv om de hadde fått satt seg ned, så roet hun seg ikke før det gikk ei stund. Etterhvert slikket hun dem og viftet med halen
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 høres ut som ho er en vaktsom og forsiktig hund. "valpen" min er elleve mnd nå og gjør som du forklarer med å reise bust og bjeffe hardt mot fremmede, men det er helst i mørket når vi er på tur. Hvis han får lov av "den fremmede" å hilse så skjønner han at det ikke var skummelt... men han har holdninga som sier at han er skeptisk og på vakt. jeg har ikke problemer med hans oppførsel, men ville nok trent enda mer på sitt og bli når hun bare er 4 mnd. jeg syns det er fryktelig viktig, rett etter innkallinga. bruk bånd på henne inne som en forsterkning. be de som kommer på besøk om å være tålmodig på andre sida av døra for du trener bikkja! skriv en lapp på døra,kanskje?
Gjest TS Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 høres ut som ho er en vaktsom og forsiktig hund. "valpen" min er elleve mnd nå og gjør som du forklarer med å reise bust og bjeffe hardt mot fremmede, men det er helst i mørket når vi er på tur. Hvis han får lov av "den fremmede" å hilse så skjønner han at det ikke var skummelt... men han har holdninga som sier at han er skeptisk og på vakt. jeg har ikke problemer med hans oppførsel, men ville nok trent enda mer på sitt og bli når hun bare er 4 mnd. jeg syns det er fryktelig viktig, rett etter innkallinga. bruk bånd på henne inne som en forsterkning. be de som kommer på besøk om å være tålmodig på andre sida av døra for du trener bikkja! skriv en lapp på døra,kanskje? Når vi går på tur vil hun bare hilse på alle som går forbi og bjeffer eller utagerer ikke slik i bånd. Hun vil hilse på alle hunder også da... Men om hun er løs og vi er på tur i skogen , kan hun boffe og knurre om noen fremmende kommer for nært der vi sitter Er bekymra spesielt på det der med dørklokka men skjønner jo at hun sikkert har mye vaktinstinkt. Men reagerer jo på det med busten. Synes hun virker redd da? Fryktaggresjon eller??
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Hvis du tenker på at bikkjene ikke bruker øynene så mye som nesa når de er på tur, spes når de er løse! Og hunder ser dårlig på avstand, merker på min at han kan bjeffe og reise bust på noen han kjenner godt hvis ikke de er så nære at han ser hvem det er. Det med å reise bust er litt som med katter, at de skal virke større enn de er på en måte. Så se heller på haleføringa når ho boffer. Er ho nervøs og redd, vil halen ligge mellom beina. Hvis ho er selvsikker og boffer for å skremme, vil halen stå litt mer buet oppover. Jeg er så dårlig på å forklare...!
Gjest TS Skrevet 27. april 2009 #9 Skrevet 27. april 2009 Hvis du tenker på at bikkjene ikke bruker øynene så mye som nesa når de er på tur, spes når de er løse! Og hunder ser dårlig på avstand, merker på min at han kan bjeffe og reise bust på noen han kjenner godt hvis ikke de er så nære at han ser hvem det er. Det med å reise bust er litt som med katter, at de skal virke større enn de er på en måte. Så se heller på haleføringa når ho boffer. Er ho nervøs og redd, vil halen ligge mellom beina. Hvis ho er selvsikker og boffer for å skremme, vil halen stå litt mer buet oppover. Jeg er så dårlig på å forklare...! Ja skjønner, nå så jeg jo ikke så veldig på halen..men tror ikke den var mellom bena hennes, mer rett opp
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Da er ho nok ikke ei nervøs bikkje, men ei som skal vokte og passe på. Er viktig å få ho til å forstå at det er du som har kontrollen. Gå med høy brystkasse og ett bestemt tak i båndet, ikke bli nervøs for at ho skal bjeffe for da merker ho at du ikke har kontroll og ho vil ta over. For min del hjalp det mye med grime på min. Han er over 4o kg og muskuløs så selv om jeg ikke har fysisk problemer med å holde han igjen, vil jeg ikke gå og dra han på plass heile tida. Kan risikere at de får problemer med nakken hvis de drar mye (har jeg hørt). Nå med grima på har jeg kontroll på hodet hans og kan styre han bedre hvis han får ett "bjeffeanfall". Vet ikke om din bykser mot folk samtidig? Da er det mye bedre å irettesette med ei grime, i stedet for å ha på kvelerlenke og/eller stå og dra i ho. Ho er kanskje ikke så stor ennå, men er viktig å ta tak i det før ho blir kjønnmoden og utragerer enda sterkere.
Gjest TS Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Da er ho nok ikke ei nervøs bikkje, men ei som skal vokte og passe på. Er viktig å få ho til å forstå at det er du som har kontrollen. Gå med høy brystkasse og ett bestemt tak i båndet, ikke bli nervøs for at ho skal bjeffe for da merker ho at du ikke har kontroll og ho vil ta over. For min del hjalp det mye med grime på min. Han er over 4o kg og muskuløs så selv om jeg ikke har fysisk problemer med å holde han igjen, vil jeg ikke gå og dra han på plass heile tida. Kan risikere at de får problemer med nakken hvis de drar mye (har jeg hørt). Nå med grima på har jeg kontroll på hodet hans og kan styre han bedre hvis han får ett "bjeffeanfall". Vet ikke om din bykser mot folk samtidig? Da er det mye bedre å irettesette med ei grime, i stedet for å ha på kvelerlenke og/eller stå og dra i ho. Ho er kanskje ikke så stor ennå, men er viktig å ta tak i det før ho blir kjønnmoden og utragerer enda sterkere. Hun utagerer aldri i bånd på turer.. Kun nå her hemme da de gikk rett inn og på turer om hun er LØS.Da kan hun boffe og knurre om folk kommer for nært der jeg sitter
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Hun utagerer aldri i bånd på turer.. Kun nå her hemme da de gikk rett inn og på turer om hun er LØS.Da kan hun boffe og knurre om folk kommer for nært der jeg sitter Kanskje du ikke skulle hatt ho løs da før du har kontroll på ho? Og det kan funke med bånd innendørs til du har fått ho litt mer under kontroll, hvertfall hvis du vet når det kommer folk på døra?
Troyamin Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Finn deg en god hundeklubb og meld deg på valpekurs i begynnelsen. Tror egentlig hunden trenger litt mer "tro" på at du er lederen. I en hundeklubb vil du få gode råd om hva du burde gjøre videre med hunden. Sosialisering er meget viktig!
Gjest TS Skrevet 27. april 2009 #14 Skrevet 27. april 2009 Kanskje du ikke skulle hatt ho løs da før du har kontroll på ho? Og det kan funke med bånd innendørs til du har fått ho litt mer under kontroll, hvertfall hvis du vet når det kommer folk på døra? Har jo kontroll i så måte at hun kommer med engang jeg roper på ho, og hun holder seg i nærheten. Men om folk kommer for nært der vi sitter kan hun bjeffe og knurre, selv om hun sitter på fanget mitt og. Og slik er det da i døra når folk kommer rett inn og. Er egentlig kun det jeg har problemer med. Men skal prøve det med å ha bånd på henne inne når jeg vet det kommer folk. Takk for tipset
Gjest TS Skrevet 27. april 2009 #15 Skrevet 27. april 2009 Finn deg en god hundeklubb og meld deg på valpekurs i begynnelsen. Tror egentlig hunden trenger litt mer "tro" på at du er lederen. I en hundeklubb vil du få gode råd om hva du burde gjøre videre med hunden. Sosialisering er meget viktig! Jada jeg er med i en hundeklubb og har deltatt på valpekurs for en stund tilbake. Men tror egentlig hun var litt for ung da. Har god kontakt med henne under miljøtreningen, og hun har ikke utagert der. Det har kun skjedd to ganger at hun har reagert med slik bjeffing og knurring. Og også når vi er på tur om folk kommer for tett på oss og det er folk hun ikke kjenner. Men skal høre med hundeklubben hva de mener
Troyamin Skrevet 27. april 2009 #16 Skrevet 27. april 2009 Jeg har selv en dobberblanding. Og eneste som du kan gjøre er å trene,trene,trene! Da får du en lykkelig, lydig hund. I tillegg vil hund nok slutte å vokte så mye dersom hun vet mer hvor plassen hennes er i flokken. Selv om du har gått valpekurs, anbefaler jeg deg å melde deg på et kurs som tar sikte på apellmerke. Selv om du ikke vil gå konkurranse, så har du veldig nytte av treningen. Finn også ut hva de forskjellige rasene hunden din er blanding av, og les om hva de brukes til. Kanskje du finner noe morsomt du kan bruke hunden din til
Vodecka Skrevet 27. april 2009 #17 Skrevet 27. april 2009 Har jo kontroll i så måte at hun kommer med engang jeg roper på ho, og hun holder seg i nærheten. Men om folk kommer for nært der vi sitter kan hun bjeffe og knurre, selv om hun sitter på fanget mitt og. Og slik er det da i døra når folk kommer rett inn og. Er egentlig kun det jeg har problemer med. Men skal prøve det med å ha bånd på henne inne når jeg vet det kommer folk. Takk for tipset Skulle ønske jeg kunne gitt deg konkrete råd! Men jeg ingen ekspert... hehe. Er som Troyamin nevner her at hundeklubber vet sikkert mye mer enn meg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå