Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber som selger, og har derfor kun provisjonsbasert lønn. Hvordan funker dette ved langtidssykemelding? Frykter at jeg blir dette nå, hvordan går det med økonomien i sånne tilfeller??

:(

Videoannonse
Annonse
Gjest Christabelle
Skrevet

Da tror jeg man får snittet fra de tre siste månedene utbetalt.

F.eks.

Lønn januar: 20 000,-

Lønn februar: 25 000,-

Lønn mars: 15 000,-

Lønn syk april: 20 000,-

Skrevet

Du skal ha snittet av de siste 1, 3 eller 6 månedene, det alternativet du kommer best ut av.

Skrevet

For å gjøre forvirringen komplett:

Fra Folketrygdloven

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

Rundskriv til Folketrygdloven:

Bonus og tantieme

Bonus og tantieme som ved utløpet av året betales av bedriftens overskudd til den enkelte, avhengig av faktisk arbeidsinnsats, må anses innvunnet gjennom arbeidstakerens innsats og produktivitet, jf. § 8-29 . Ved fastsettelse av sykepengegrunnlaget må derfor et så langt tidsrom legges til grunn at det tas hensyn til betaling av bonus. I tilfeller der bonus betales en gang per år, bør et tidsrom på tolv måneder legges til grunn. Det forutsettes imidlertid at det på sykmeldingstidspunktet foreligger tilstrekkelige opplysninger om bonusens størrelse. Dersom bonusen varierer fra år til år, må det foretas en konkret vurdering. Forrige års bonus kan ikke uten videre legges til grunn.

Uansett: maks man får er 6G (ca. 420.000,- pr år).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...