Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Den første uka i september har jeg endelig ei uke ferie. og har bestilt en ukes tur til Samos.

:briller:

Skal dra sammen med moder'n for ingen av mine venniner har fri...og hun fortjener å komme seg bort litt. Jeg har vært på de greske øyer før; Naxos, Paros, Ios og Santorini, men har aldri vært på Samos. Skal bo på et lite hotel inni byen.... noen som har vært der? :wink:

Hva anbefales å se og gjøre? Noen som vet om en bortgjemt lokal liten resutrant/cafe som bare MÅ prøves? :wink:

Alle tips og råd tas imot med et stort SMIL! ;):P:sjarmor:

Gjest Poirot
Skrevet

Hvilken by?

Jeg har vært der første uka i september. Da var det nesten 40 C! Litt kupert, kan anbefales å leie mopet eller sykkel.

Muligheter for å finne små viker man kan ha for seg selv.

Koselig, rolig øy.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Hvor på Samos skal du? Jeg var der 14 dager i fjor!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei igjen!

Jeg skal til Pythagorion og hotellet heter Mariona og ligger i den rolige delen av byen....

Så det kan bli +40 C første uka av september!!!! da blir det lette sommerklær å pakke med seg! :briller:

Er det noe spesielt man burde få med seg og hvilke strender MÅ oppleves??? Takk og bukker for alle råd og tips!

:lol:

Gleder meg masse! :P

Gjest Poirot
Skrevet

Det var hetebølge på den tiden, så det var litt spesielt.

Langgrunt dit du skal, dypere på andre siden (Samos By).

Kan også være noe støy fra flyplassen.

Skrevet

Jag var i Pythagorion på Samos för några år sedan, ett mycket trevligt resmål.

Det kan eventuellt vara lite kyligt i vattnet om strömmarna går "fel" men det är skön badtemperatur i alla fall.

Jag tog en busstur runt ön, det är en väldigt vacker ö med mycket att se.

På gångavstånd från Pythagorion finns en gammal tunnel som grävdes på 500-talet? (eller nåt liknande) som kan vara intressant att besöka. Den är grävd från var sitt håll och de lyckades mötas på mitten. Tunneln skulle leda vatten.

Vad det gäller restauranger kan jag tipsa om att lämna kajen och restaurangerna där och söka dig till någon i bakgatorna - oftast trevligare, lugnare och bättre mat för pengarna. (Det gäller nästan alla semesterorter jag varit på)

Stränder finns "till höger" och "till vänster" om byn, prova båda ställena och se vad som passar er. Det går även att bada som från klippor om man följer kajen bort mot piren och vidare runt kanten.

I närheten av tunneln finns också ett kloster som delvis ligger inne i några grottor. Även det kan vara intressant att besöka (tänk på att ha kläder med er så ni kan gå in)

Från Samos och Pythagorion anordnas båtresor över till Turkiet och byar där, de resorna brukar dock kosta rätt så mycket pga turistskatt. Grekerna vill ju helst att man är kvar i landet.

ha en trevlig semester och njut av vad ni vil lgöra..

• 2 uker senere...
Skrevet

Var på Samos for 7 år siden er det blitt. Men glemmer det aldri !

Vi leide moped et par dager og kjørte litt rundt på øya, flere kloster og koselig plasser å stoppe. Vi bodde i Pythagorion - og langgrunt ?? Ikke de strendene vi var på hvertfall. Mellom Samos by og Pythagorion ligger den eneste sandstranda på øya, Psili Amos - den er verdt et besøk. Ellers består strendene av stein...blandet med litt sand. Vi kjørte også moped oppover i høyden til en liten landsby som lå på tuppen av et fjell (virket sånn hvertfall :ler: )

Kjempekoselig i Pythagorion. Kokari er også en liten koselig landsby på Samos som er verdt en stopp....

Skrevet

Var på Samos i 1999, vi bodde på et bittelite sted som het Ireon. Her likte vi oss kjempegodt. Det er veldig nærme ruinene av Hera-tempelet og flyplassen, men vi var ikke sjenert av flystøy. Opprinnelig en fiskerlandsby, men nå et intimt turiststed. Stranden er av rullestener, men vannet var klart og fint.

Vi leide bil en dag og kjørte rundt øya, var en flott tur, selv om vi kjørte litt fort i gjennom. Vi trodde øya var mye større enn den var, fylte full tank og la ut på tur med det resultat at vi leverte bilen med 3/4 full tank :ler:. Flott natur og utsikt var det oppe i fjellene. Husker fortsatt alle honningselgerene, god honning var det også.

Var en tur over til Tyrkia for å se Efesus-ruinene samt shoppet litt. Er en tur som anbefales, men ta med masse vann. Pythagorion er den nærmeste byen til Ireon, var der en halv dag, virket mer som et vanlig turiststed med mange restauranter og utesteder. I Samos by er det flere varierte butikke, blant annet keramikere og ikke bare turistbutikker. Men det tror jeg at det også var i Pythagorion.

Vi var der i august og da var det veldig varmt, etter som hotellet ikke hadde AC eller vifte, kjøpte vi en selv. Det anbefales :).

God tur!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg håper ikke du har reist allerede :wink:

Jeg var på Samos med sambo i fjor sommer, vi bodde også i Pytagorion og det var flott.

Riktignok finnes det ikke sandstrender der, det närmeste vi kom var en rullestens-strand med sand i vannet, og de tidligere nevnte klipper, men etter noen dager fant vi ut at Psili Amos ikke lå så veldig langt unna og tok taxi dit. Der er det super-fint, det finnes en vanvittig koselig restaurant å spise lunsj på der, det er omtrendt så fiskene biter deg i tärne mes du sitter der.. hehe.

Og vi fant ut at det går en båt derfra til Pytagorion hver ettermiddag - mye koseligere enn en taxitur!! Jeg tipper at denne båt også går fra Pytagorion havn hver morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...