Gå til innhold

bytte etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hei! Jeg vurderer å ta hans etternavn etter bryllupet. Ettersom alle vigselspapirer er sendt inn må jeg ordne dette etter bryllupet (tror jeg?). Hvordan går man frem? Hvilke instanser må kontaktes? Nytt pass, nytt førerkort, nytt bankort? er det noen form for automatikk i dette når det er registrert i folkeregistrert??

Noen som vet?

Skrevet

Dersom vigselspapirene ikke kan forandres før bryllupet så får du ordnet det på folkeregisteret ved ganske enkelt å fylle ut et skjema.

Nytt pass,førerkort,bankkort o.l. må du selv ordne.

Skrevet

Du finner skjemaet på skatteetaten.no, og sender inn kopi av vigselsattesten sammen med skjemaet til Skatteetaten. Så får du en bekreftelse på dette, og da kan du endre pass, visa, osv.

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Hvem må man melde fra til, går det automatikk i noe, og kan man si ifra nå, at man skifter etternavn fra den og den dato, slik at man har alt nytt i hende til "den store dagen"?

Gjest gift 2008
Skrevet
Dette lurer jeg også på. Hvem må man melde fra til, går det automatikk i noe, og kan man si ifra nå, at man skifter etternavn fra den og den dato, slik at man har alt nytt i hende til "den store dagen"?

Bank, lånekassen og statlige ting får automatisk beskjed fra folkeregisteret. Alle ting du abonnerer på, feks telefon, bredbånd, aviser, magasiner, strøm må du sende/ringe å gi beskjed til.

Førerkort må du på trafikkstasjonen å få nytt, samme med pass, da må du på passkontor, og du må ha med deg navneendringsbekreftelsen.

Tviler på du kan si fra så veldig mye på forhånd, men litt går sikkert til de du må gjøre selv. De andre får du ikke endret før du har fått bekreftelsen fra skatteetaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...