Gjest Mia88 Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Etter påska fant jeg ut at NÅ må jeg skjerpe meg fram til sommeren. og utrolig nok har jeg fått til dette. Jeg har lagt om kostholdet helt, og spiser rundt 1500 kcal hver dag, samtidig som jeg trener 6 dager i uken. Men der ligger det jeg lurer på. Etter et år med lite trening, er det dumt av meg å nå begynne med 6 ganger i uka? Det er viktig for meg å gå ned nå, så jeg vil gi alt. Jeg begynner treningen med å sykkle (er skadet i den ene foten så kan ikke jgge). sykkler vanligvis mellom 20 og 40 min. Og etter det trener jeg styrke. Jeg tar aldrig samme muskelgruppe to dager på rad. har alltid 2 døgn mellom hver gang jeg trener biceps f.eks. Men er det fortsatt for mye trening? eller høres det greit ut? Og vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan legge opp et program best mulig. Kanskje bare sykkle en dag, og bare styrke en dag? eller kan det kombineres hver dag?
Gjest Bolledeig Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Jo hardere du begynner, jo større sannsynlighet er det dessverre for at du ikke vil klare å holde det ved like. Å skulle radikalt forandre tilværelsen nærmest over natten krever at man er svært motivert, og da er det lett for at man blir trøtt, lei, og gir opp når motivasjonen får seg en liten knekk. I tillegg er det også viktig at kroppen får tid til å restituere seg. Det hjelper ikke å trene hele tiden om ikke man hviler også. I tillegg er det viktig å sove nok, og få i seg de næringsstoffene kroppen trenger for å bygge seg opp igjen. Man kan helt fint trene så ofte uten problemer, men husk at f.eks. bicepsmuskelen trenes også indirekte i mange andre styrkeøvelser, så om du trener styrke seks ganger i uka, kan du fort risikere at samme muskel får "bank" mange dager på rad. Release your potential er et fint program, som ligger på tn.no. Ellers er moralen husk å hvile, lytt til kroppen, og lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Jeg har ikke så veldig mye peiling på trening, men det høres kanskje ut som et program du ikke kan fortsette med over lang tid? Du bør vel spise mer når du trener så ofte, også for å gå ned (ellers går forbrenningen ned - evt orker du ikke øke intensiteten på treningen/får lite progresjon)?
Gjest Mia88 Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Jeg har tidligere brukt å trene ofte. Og er i en avtale med ei veninne som også nå er begynt å trene hver dag. Sammen tror jeg vi klarer å holde dette oppe. Begge er glade i trening, og jeg liker meg på treningsstudioet. Har vært medelm i 4 år, men har bare hatt et meget slappt år etter jeg flytta hjemmefra. Så jeg er ganske sikker på at jeg klarer dette:) Men burde kanskje ta annenhver dag med styrke, og annenhver med bare spinning. Slik at nå i begynnelsen får musklene nok hvile i alle fall. Men hva om jeg trener styrke i beina, samme dag som jeg sykkler? Noen som vet om det er positivt eller negativt?
Annikken Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 (endret) Men burde kanskje ta annenhver dag med styrke, og annenhver med bare spinning. Slik at nå i begynnelsen får musklene nok hvile i alle fall. Men hva om jeg trener styrke i beina, samme dag som jeg sykkler? Noen som vet om det er positivt eller negativt? Dette kan du fint gjøre, men da må du gi beina 1-2 dager fri. I starten spesielt vil du nok kjenne deg mørbanka i beina etter en dag med både spinn og styrke, men denne stølheten er musklene som bygger seg opp for å bli sterkere. Du trenger ikke trene styrke ofte for å se resultater, da er det bedre å redusere det til 3 dager i uka. Hvile er en viktig del av treninga!! (Lett) kondisjon, derimot, kan du fint trene litt oftere, såframt musklene og formen tillater det. (Svømming, jogging, sykling i ikke for hardt tempo f.eks.) Endret 27. april 2009 av Annikken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå