Sympatia Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Da jeg er høygravid i sommer og må holde meg innenfor noen timer i nærheten av Fredrikstad sykehus, samtidig som jeg har lyst på litt ferie, så har jeg og mannen bestemt oss for at vi må jo ta oss en biltur for å oppleve østlandet som skikkelige turister. Men spørsmålet, hva er verdt å se? Steder jeg tenkte jeg ville ha med meg er, Domkirkeruinene i Hamar, Maihaugen, gå tur ved elvebredden av Drammen, Hadeland glassverk..... Har dere noen tips på hva jeg burde få med meg? Museer, byer o.l Kanskje et spesielt vakkert sted der du bor?
Mermaid Blues Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Jeg vil anbefale Stavern utenfor Larvik =) Var der for to år siden og forelsket meg helt! Herlig lang strandpromenade, kjempekoselig by og topp stemning. Var på en liten restaurant og spiste den beste tapasen jeg noensinne har fått servert i Norge Hvis du tar ferga fra Moss til Horten er det ikke lange kjøreturen ned til Stavern.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Oslo, folkemuseet, operataket m.m. Drøbak og Oscarsborg.
super-ida Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 stavern, nevlunghavn og helgeroa er fine på sommeren.... slottsfjellet i tønsberg... (samt tapas på himmel og hav...) drøbak :rødme: allsang på skansen? norwegian wood¨ åhhh godegud som jweg gleder meg til sommeren!!!!
girlypai Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Da jeg er høygravid i sommer og må holde meg innenfor noen timer i nærheten av Fredrikstad sykehus, samtidig som jeg har lyst på litt ferie, så har jeg og mannen bestemt oss for at vi må jo ta oss en biltur for å oppleve østlandet som skikkelige turister. Men spørsmålet, hva er verdt å se? Steder jeg tenkte jeg ville ha med meg er, Domkirkeruinene i Hamar, Maihaugen, gå tur ved elvebredden av Drammen, Hadeland glassverk..... Har dere noen tips på hva jeg burde få med meg? Museer, byer o.l Kanskje et spesielt vakkert sted der du bor? det er mye fint å få med seg i fredrikstad også da gamlebyen er jo kjempe fin. det er et gammel glassblåsnings hus. ender å mate, gamle hus, brosteiner og gamle kanoner. samt at det er gamle butikker som er morro å få med seg. gamlebyen er utrolig fin å spasere i! dessuten har vi den kjente og kjære brygga vår du må oppleve. den er grunn for at vi blir kalt plankebyn og er du fotball patriot (kanskje mannen din) er det verdt å ta seg en tur på stadion og se FFK.
Rufus Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Jepp - mye fint i Fredrikstad...Det pleier også være mange bra konserter der på sommeren! Hvaler har også masse å by på på sommeren..fine strender, flotte turområder, "øyhopping" med egen båt eller fergene... I Fjellbäcka i Sverige finnes det et hotell som heter "Stora hotellet" (som er alt annet en stort!) som er veldig koselig og serverer god mat..og passer for rolige spaserturer...
Sympatia Skrevet 27. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2009 og er du fotball patriot (kanskje mannen din) er det verdt å ta seg en tur på stadion og se FFK. Hehe, var faktisk meninga at jeg skulle på kampen igår å se laget mitt (AAFK) slå FFK igår, angrer bittert på at jeg ikke dro, imens mannen her er er Moss supporter (sesongkort og allting) Men du hadde masse andre gode tips som jeg jeg skal få med meg, jeg har bare vært i sentrum av Fredrikstad, og sykehuset da,og så har jeg kjørt gjennom gamlebyen. Men en rusletur i vakkert sommervær høres jo kos ut både i gamlebyen og brygga. Ellers har jeg fått masse gode tips her, jeg tar gjerne imot mer.
MedMor Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Stiller meg helt klart bak forslaget om Stavern, der er det virkelig idyllisk. Og derfra er det ikke langt til Helgeroa. Derfra kan dere ta dagstur med ferge til Langesund (hvor jeg kommer fra) eller dere kan kjøre med bil via larvik, porsgrunn, stathelle, og ned til langesund. Men det går raskere med ferge. Langesund er en liten, hvitmalt kystperle. Med åpent hav rett over til Danmark. På det lille torget vrimler det av liv på sommeren, og der kan dere kjøpe is i is-baren. Derfra vil jeg anbefale å finne den bittelille, nesten hemmelige, veien som går rett ved siden av lekebutikken. Følger dere den utover vil dere få se hvordan det var i Langesund før i tida, før bilene kom, og mens fiskerne ennå satt og bøtte garna sine ute på bryggene... Når dere så kommer ut i de vanlige gatene igjen kan dere følge Vaterlansgate utover. Spør om veien til Fortet. Dette er et naturreservat ytterst på tuppen av Langesund. Her er det mange, vernede markblomster om våren, og ytterst på tuppen vil det åpenbare seg en fantastisk utsikt for dere Ellers kan dere ta turen til Langesund bad ( et nydelig, gammelt hotell), med dit er det ett stykke å gå, så hvis du er høygravid på denne tiden vil jeg anbefale å kjøre bilen ut dit. Hvis formen er god og du føler deg opplagt og klar for noe gøy er det også mulighet for å oppleve kultur i Langesund. Hit kommer nemlig mange, kjente artister og holder konsert om sommeren Jeg kan nevne: Postgirobygget, Kurt NIlsen, Bob Dylan, og Elton John!!!! :D pluss mange mange flere. Disse spiller på Wrightegaarden, et erverdig, gammelt hus midt i sentrum. Det er konserter flere ganger i uka på Wrightegaarden, så det er bare å sjekke konsertoversikten på nett før dere drar. Kanskje en av deres favorittartister spiller en helg det passer for dere å dra dit bare pass på å bestille billetter på forhånd, for dette er et veldig populært sted om sommeren, og folk kommer fra hele Norge til disse konsertene... Er jeg glad i byen min eller??? Hehe, kan nok se slik ut...
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 det er mye fint å få med seg i fredrikstad også da gamlebyen er jo kjempe fin. det er et gammel glassblåsnings hus. ender å mate, gamle hus, brosteiner og gamle kanoner. samt at det er gamle butikker som er morro å få med seg. gamlebyen er utrolig fin å spasere i! Høres veldig fint ut i Fredrikstad!! Sikkert dyrt å bo der? Vet ikke tilfeldigvis om det er noen ledig legejobb der?
girlypai Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 Jepp - mye fint i Fredrikstad...Det pleier også være mange bra konserter der på sommeren! Hvaler har også masse å by på på sommeren..fine strender, flotte turområder, "øyhopping" med egen båt eller fergene... I Fjellbäcka i Sverige finnes det et hotell som heter "Stora hotellet" (som er alt annet en stort!) som er veldig koselig og serverer god mat..og passer for rolige spaserturer... jaaaa!! ikke minst Hvaler!! Alle rundt omkring i landet kommer å besøker Hvaler om sommeren.. er så idyllisk der. jeg er der mye generelt hele året, siden vi har hytte der ute. det å dra ut båten, ta en tur ut på skjærhalden og se de nostalgiske butikkene, stå på fjellet og se utover havet, plaske med føttene i vannet mens solen steker.. DET er balsam for sjelen!
girlypai Skrevet 28. april 2009 #11 Skrevet 28. april 2009 Hehe, var faktisk meninga at jeg skulle på kampen igår å se laget mitt (AAFK) slå FFK igår, angrer bittert på at jeg ikke dro, imens mannen her er er Moss supporter (sesongkort og allting) Men du hadde masse andre gode tips som jeg jeg skal få med meg, jeg har bare vært i sentrum av Fredrikstad, og sykehuset da,og så har jeg kjørt gjennom gamlebyen. Men en rusletur i vakkert sommervær høres jo kos ut både i gamlebyen og brygga. Ellers har jeg fått masse gode tips her, jeg tar gjerne imot mer. hehe. såpass ja ja å rusle i gamlebyen en vakker sommerdag er helt utrolig nydelig. kan ikke sammenlignes med en kjøretur igjennom. parker bilen- sier jeg bare! så mange flotte nostalgiske butikker, vannet, broa over til glassblåse hytta, mate endene og spise ferskt bakeverk fra baker'n der på ute serveringen er helt uslåelig kost! det måå oppleves! og det er jo sååå mange flotte badestrender og badesteder i fredrikstad, så ta med badetøy
girlypai Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Høres veldig fint ut i Fredrikstad!! Sikkert dyrt å bo der? Vet ikke tilfeldigvis om det er noen ledig legejobb der? ja fredrikstad er virkelig en krem by å bo i. om det er dyrt å bo her? spørs hva du sammenligner med. i forhold til oslo ? - absolutt ikke. i forhold til moss og sarpsborg?- ja da er det litt dyrere å bo her. om du ønsker å bo i fredrikstad og ønsker jobb her, så ta en titt på nav. jeg vet de søker stadig etter sykepleiere, så du skal ikke se bort fra at det trengs leger nå også.
Kvist Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 hehe. såpass ja ja å rusle i gamlebyen en vakker sommerdag er helt utrolig nydelig. kan ikke sammenlignes med en kjøretur igjennom. parker bilen- sier jeg bare! så mange flotte nostalgiske butikker, vannet, broa over til glassblåse hytta, mate endene og spise ferskt bakeverk fra baker'n der på ute serveringen er helt uslåelig kost! det måå oppleves! og det er jo sååå mange flotte badestrender og badesteder i fredrikstad, så ta med badetøy Kanelboller og kaffe på Mormors i Gamlebyen! Er ikke mye som slår kanelbollene de har der asså. Og den håndlagde konfekten... prøv den med chilitrøffel. Helt himmelsk!
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Hvis dere kjører Oslofjordtunnellen på et tidspunkt det passer med lunch eller middag, kan dere spise på Villa Malla (ta til venstre rett etter tunnellen og kjør ca 15 min langs Oslofjorden mot Filtvet). Det er litt dyrt, men nydelig mat (buffet) og fantastisk beliggenhet.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Hvis dere kjører Oslofjordtunnellen på et tidspunkt det passer med lunch eller middag, kan dere spise på Villa Malla (ta til venstre rett etter tunnellen og kjør ca 15 min langs Oslofjorden mot Filtvet). Det er litt dyrt, men nydelig mat (buffet) og fantastisk beliggenhet. http://www.villamalla.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå