Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei, vi skal kjøpe et hus, taksten er på 1,3 mill, har fått lån til dette, kan hende vi får huset til under takst også :)

Vi har tenkt å pusse opp badet og litt diverse, har regnet ut ca 150 tusen til dette. Men lurer på hvordan dette blir i forhold til boliglånet, får vi de pengene til oppussing inkludert i boliglånet? Har ikke undersøkt om vi får ekstra penger til oppussing.

Hva med omkostningene? Må vi betale det? Går det også under boliglånet?

Hååper noen kan svare meg på dette, ganske raskt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du nesten spøre banken din om, ingen automatikk i det. og oppusingen kan fort bli dyrere en det du har regnet deg fram til. men om du skal pusseopp med bankens penger vil du typisk trenge ekstra sikkerhet. det kan også godt være at du må ha kviteringer for det du bruker. dvs at du ikke kan benytte deg av bekjennte ol. men snakk med banken du så får du nokk svar.

Skrevet
Hei, vi skal kjøpe et hus, taksten er på 1,3 mill, har fått lån til dette, kan hende vi får huset til under takst også :)

Vi har tenkt å pusse opp badet og litt diverse, har regnet ut ca 150 tusen til dette. Men lurer på hvordan dette blir i forhold til boliglånet, får vi de pengene til oppussing inkludert i boliglånet? Har ikke undersøkt om vi får ekstra penger til oppussing.

Hva med omkostningene? Må vi betale det? Går det også under boliglånet?

Hååper noen kan svare meg på dette, ganske raskt :)

Jeg går ut fra at du har fått et finansieringsbevis. Er dette til førstehjemslån? I tilfelle er det nok vanskelig å få lånt mer enn kjøpesummen da det ikke er nok sikkerhet. Du må også gjøre regning med å betale omkostningene selv. De vil normalt ikke bli dekket av boliglånet.

Hvis du skal kjøpe en bolig som trenger oppussing bør du sjekke nøye på forhånd at du faktisk har råd til dette. Har du oppsparte midler til dette er det greit, men kan bli vanskelig hvis du må låne til oppussingen. I oppgangstider var bankene mer villig til å strekke seg litt ekstra når de lånte ut til bolig. Da var det nok en del som også fikk til oppussing selv om sikkerheten ble dårlig. Prisstigningen på boligene gjorde at sikkerheten ble bedre i løpet av kort tid. Nå har dette snudd og boligprisene går nedover.

Skrevet

Jeg måtte ta opp ekstra forbrukslån for å pusse opp leiligheten. Hadde jeg visst hvor dyrt det skulle bli og at jeg ikke fikk refinansiert, så hadde jeg aldri gjort det. Men det var vel en nyttig lærepenge :)

Skrevet
Jeg måtte ta opp ekstra forbrukslån for å pusse opp leiligheten. Hadde jeg visst hvor dyrt det skulle bli og at jeg ikke fikk refinansiert, så hadde jeg aldri gjort det. Men det var vel en nyttig lærepenge :)

Det er dessverre mange som har gått i den fellen. Nå som boligprisene i tillegg går nedover, vil de heller ikke ha mulighet til å bake det inn i boliglånet i ettertid. Nå er det lav rente på boliglån, men denne vil helt sikkert gå opp igjen etter hvert. Da kan det bli kjempetøft å ha et forbrukslån å betale på i tillegg.

Skrevet
Det er dessverre mange som har gått i den fellen. Nå som boligprisene i tillegg går nedover, vil de heller ikke ha mulighet til å bake det inn i boliglånet i ettertid. Nå er det lav rente på boliglån, men denne vil helt sikkert gå opp igjen etter hvert. Da kan det bli kjempetøft å ha et forbrukslån å betale på i tillegg.

Jeg sleit som søren, så jeg anbefaler ikke å ta opp forbrukslån for å pusse opp når det dreier seg om så store summer. Og oppussing blir fort minst dobbelt så mye som man først hadde tenkt, i tillegg er renten så latterlig høy på forbrukslån at man ender med å ha brukt 50 000 mer bare i renter. Jeg er ihvertfall veldig klok av skade :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...