Gå til innhold

Urovekkende at det er populært å være gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå om dagen blir flere og flere unge jenter i slutten av tenårene gravide,mange av dem er for all del flinke mødre men kanskje lite gjennomtenkt.Mange vet ikke hva det vil si å få barn,det medfører et stort ansvar,man blir bindt og får ikke utfoldet seg i de årene man er i sin beste alder.

Jeg har hørt mange jenter si:"Min besteveninne er gravid,jeg misunner henne,jeg vil bli gravid jeg og".Altså det å få barn er ikke som å kjøpe seg en ny mobil eller en ny pc!Det er et stort ansvar som man forplikter seg til.Vi har mange eksempler på unge som har fått barn og holder på å slite seg ut,fordi de ikke hadde regnet med alt det et lite barn trenger av pleie.Det er jo tross alt barnet og barnet oppvekst man må tenke på!

Sannheten er den at forskningen viser at den beste alderen å få barn i er når man har fylt 40 og da helst ikke få mer enn to barn.Når man har fylt 40 så har man mest sannsynlig festet fra seg,levd livet og fått en utdannelse,en jobb og stabil nok økonomi til å forsørge et barn.Det å føde barn belaster kroppen,og hvis man går igjennom mer enn to fødsler så setter det sine spor både på og i kroppen for resten av livet.Det skal mye trening til for å komme seg i form etter to fødsler og når man da har to barn å passe på i tillegg så blir det vanskelig.

Dette burde være til ettertanke

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå om dagen blir flere og flere unge jenter i slutten av tenårene gravide,mange av dem er for all del flinke mødre men kanskje lite gjennomtenkt.Mange vet ikke hva det vil si å få barn,det medfører et stort ansvar,man blir bindt og får ikke utfoldet seg i de årene man er i sin beste alder.

Men man vet hva det vil si å få barn når man er eldre? Man vet jo absolutt ikke hva det vil si å få barn før en får det uansett, og for noen kan det være selve lykken å bli mor i ung alder. Samtidig kan en noe eldre dame mislike å bli fratatt friheten sin selv om hun har "utfoldet seg i sine beste år" allerede-

Jeg har hørt mange jenter si:"Min besteveninne er gravid,jeg misunner henne,jeg vil bli gravid jeg og".

Nå er det jo stor forskjell på å SI noe slikt, og å faktisk BLI GRAVID av en slik grunn da!

Altså det å få barn er ikke som å kjøpe seg en ny mobil eller en ny pc!Det er et stort ansvar som man forplikter seg til.

Det er det vel strengt tatt ingen som tror?

Vi har mange eksempler på unge som har fått barn og holder på å slite seg ut,fordi de ikke hadde regnet med alt det et lite barn trenger av pleie.Det er jo tross alt barnet og barnet oppvekst man må tenke på!

Og det kan damer i 40åra også oppleve.

Sannheten er den at forskningen viser at den beste alderen å få barn i er når man har fylt 40 og da helst ikke få mer enn to barn.

Link?

Jeg har en annen link her

Når man har fylt 40 så har man mest sannsynlig festet fra seg,levd livet og fått en utdannelse,en jobb og stabil nok økonomi til å forsørge et barn.Det å føde barn belaster kroppen,og hvis man går igjennom mer enn to fødsler så setter det sine spor både på og i kroppen for resten av livet.Det skal mye trening til for å komme seg i form etter to fødsler og når man da har to barn å passe på i tillegg så blir det vanskelig.

SÅ du mener det er fysisk bedre å få barn når en er over 40 enn når en er endel år yngre? Hvorfor mener du det?

Skrevet

Jeg har hørt mange jenter si:"Min besteveninne er gravid,jeg misunner henne,jeg vil bli gravid jeg og".Altså det å få barn er ikke som å kjøpe seg en ny mobil eller en ny pc!Det er et stort ansvar som man forplikter seg til.Vi har mange eksempler på unge som har fått barn og holder på å slite seg ut,fordi de ikke hadde regnet med alt det et lite barn trenger av pleie.Det er jo tross alt barnet og barnet oppvekst man må tenke på!

Sannheten er den at forskningen viser at den beste alderen å få barn i er når man har fylt 40 og da helst ikke få mer enn to barn.Når man har fylt 40 så har man mest sannsynlig festet fra seg,levd livet og fått en utdannelse,en jobb og stabil nok økonomi til å forsørge et barn.Det å føde barn belaster kroppen,og hvis man går igjennom mer enn to fødsler så setter det sine spor både på og i kroppen for resten av livet.Det skal mye trening til for å komme seg i form etter to fødsler og når man da har to barn å passe på i tillegg så blir det vanskelig.

Morsom tittel. Hva med "det er urovekkende at så mange puster, tenk på CO2-utslipp og drivhuseffekten" til neste? Bare fordi du kjenner noen jenter som sier at de er misunnelige på gravide venninner betyr det ikke at dette er den gjengse mening blant unge jenter. Tror nok de fleste unge jenter har andre mål de vil gjennomføre før de får barn, som feks å få seg en utdannelse og en jobb. Og hvilken forskning er det du snakker om? Å få barn som 40-åring gir større risiko for abort, og sykdom hos barnet. En ung kropp har nok større evne til å bære fram et barn og takle stresset det medfører.

Gjest Kråkaa
Skrevet (endret)

Jeg tror heller ikke alle som blir gravid i ung alder helt vet hva de går til (være seg om de ble gravid planlagt eller ved en "glipp")

Det ser jo selvfølgelig koslig ut å gå rundt med voksende mage. Å ha en liten bylt som ligger helt rolig og ser nyyyydelig ut.

Jeg for min del er så utrolig glad for at jeg ikke har barn enda. Jeg hadde ekstremt lyst på barn da jeg var rundt 22 for det virka sååå idyllisk og koslig og alt det der. Nå så er jeg sjelegad for at jeg ikke "gikk i fella"

Hadde jeg hadd barn nå så hadde jeg nok satt pris på situasjonen men jeg tror nok det beste er for meg å vente til jeg har utdanning klar,arbeidserfaring og en såpass god økonomi at barnet ikke trenger å savne noe.

Jeg har faktisk tenkt litt i det siste at man kanskje burde innføre et nytt fag på ungdomsskole. Et fag som går i dybden ang. hjemmet,matlaging og barnestell. Hva graviditet fører til av dagligdagse ting (når barnet er født)

Kall meg gammeldags men tror dagens ungdom kunne ha godt av å vite slike ting..

Når det kommer til alder så synes jeg personlig at 40 er for gammelt (med tanke på det fysiske) Sjansen for å i det hele tatt bli gravid ved en så høy alder er vel ganske redusert.

For min del så vil jeg nok vente til jeg er noen år over 30.

Endret av Kråkaa
Skrevet

Takket være at det er så "populært å være gravid" har vi vært her på jorda i noen millioner år. Ikke dermed sagt at jeg er for verken ureflekterte tenåringsmødre eller overkontrollerende nybakte mødre på 45. Verden er ikke svart-hvit.

Skrevet

Det er vel faktisk færre tenåringsmødre nå enn det var på f.eks 70-tallet. I 2000 var antallet tenåringsmødre og antall aborter på et rekordlavt nivå i følge Lappegård Jeg vil tro at det ikke har fått en dramatisk tilvekst de siste 9 årene. Ellers utrykker forskere, som vi blant annet ser gjennom den forrige linken som ble lagt inn, bekymring over at mødrene blir eldre og eldre, fordi dette ikke er gunstig.

Skrevet

Eg trur det er rett å få barn når det er rett for kvar enkelt. For min del er det når eg har funne far til barna mine. Er no 34, har alt på stell, oppnådd alle mål eg nokon gong har sett meg om alt: Har eit kontinent at (dit flyttar eg om 9 veker), har studert massevis (begynner på Ph.D no), økonomien er i orden osv. Men eg har ikkje møtt far til ungane mine. Skulle vel helst vore i gang med ungar snart, på den andre sida er det fordi eg ikkje har ungar at eg har fått gjort alt eg har gjort. Så for min del er det rett når eg møter han eg skal ha dei med. Om vi finn ut vi vil ha ungar når den tid kjem ;) For andre er det rett på andre tider.

Eg trur ikkje slikt verken kan eller bør puttast i bås med rett-dato-stempling. Svigerinna mi fann den rette då ho var 21 og gifta seg og fekk barn med min bror, og dei er superlukkelege. Oldemor mi satsa på utdanning og jobb før ho møtte den rette då ho var rundt 35, og fekk ikkje barn før ho var 37, då fekk ho 5 på rappen. Det eg trur kan ende opp med å vere feil, i den grad slikt er feil, er om ein får barn av feil grunn. Til dømes for å halde på ein partner, eller fordi ein treng nokon som er avhengig av ein.

Det som er rett for deg er truleg ikkje rett for meg :)

Skrevet
Sannheten er den at forskningen viser at den beste alderen å få barn i er når man har fylt 40 og da helst ikke få mer enn to barn.

Du kan ikke bare vrenge ut av deg sånne påstander uten å dokumentere dem. Hvilken forskning?

Forøvrig er sjansen for at en 38-åring skal bli gravid i løpet av ett år under 50 %. For dem som er fylt 40, er den dramatisk lavere. Kanskje var det ikke så lurt å vente likevel?

Skrevet
Du kan ikke bare vrenge ut av deg sånne påstander uten å dokumentere dem. Hvilken forskning?

Forøvrig er sjansen for at en 38-åring skal bli gravid i løpet av ett år under 50 %. For dem som er fylt 40, er den dramatisk lavere. Kanskje var det ikke så lurt å vente likevel?

O sjansen for at 40-åringen er kommet i overgangsalder og derfor ikke kan få barn, er også stor. Men det er jo sunt å ikke overbefolke verden, har jeg hørt.

Så slik sett er det sikkert bra å vente til man er 40.

Fruktbarhetsevnen beg å synke etter fyllte 25 har jeg lest (Har dessverre ikke link)

Skrevet

Jeg blei gravid med førstemann da jeg var 18. Hadde vært forlova i over ett år før vi bestemte oss for å få barn. Nr to kom da jeg var 21. Har ALDRI angra. Greit at jeg var tidlig ute osv, men jeg ville aldri venta til jeg var 4o år og risikert at jeg blei for gammal.

Over 35 år så er det mye større risiko for at ungen blir psykisk utviklingshemmet f.eks Downs syndrom o.l.

Tenk på om det er rettferdig mot ungen å bli født av en 4o-åring? Du er pensjonist når ungen er 25...

Jeg syns det er verre med ei mor som ser ut som bestemor enn om du er ung, men det er MIN mening. :)

Skrevet (endret)
Jeg syns det er verre med ei mor som ser ut som bestemor enn om du er ung, men det er MIN mening. :)

Jaja, det sier vel litt om at du er ung ja, hvis utseendet på en mor skulle hatt betydning.

Er jo lett som bare det å si at man selv aaaaldri ville ha ventet til man ble 40. Hva skulle du gjort om du faktisk ikke møtte en å få barn med, men virkelig ønsket deg barn? Eller at det var veldig vanskelig for deg å bli gravid, og du enedelig ble det i en alder av 41?

Endret av Donpedro
Skrevet

Såklart er det en del faktorerer som spiller inn for når det passer å få barn, men om man har mulighet til å planlegge og til en viss grad tilrettelegge for når man skal få barn, så er det ikke akkurat å anbefale å vente til man er 40 år.

Skrevet
så er det ikke akkurat å anbefale å vente til man er 40 år.

Men er det så veldig mange som gjør det da? Og isåfall; er ikke det deres egen sak?

Om det var så veldig synd på barna som blir født av folk over 40, så burde ikke folk over 39 få lov til å adopere heller da.

Skrevet
Men er det så veldig mange som gjør det da? Og isåfall; er ikke det deres egen sak?

Om det var så veldig synd på barna som blir født av folk over 40, så burde ikke folk over 39 få lov til å adopere heller da.

La folk få avgjøre hva som er det beste for dem. Så lenge man selv er fornøyd med det livet man lever, så bør det være totalt likegyldig hvordan andre lever sitt liv. Jeg lever etter utsagnet om at ens skjebne er et resultat av de valgene man tar i livet. Alle har vi ulike drømmer og ønsker, og så lenge man gjør det som føles best for en i livet så bryr ikke jeg meg om hva andre gjør.

Skrevet

Når det gjelder dette med 40- åringer som får barn, så mener jeg at jeg har lest et sted at disse "late bloomers" av noen mødre faktisk er de som gjør den beste jobben. De ammer lengre, og barna deres scorer høyere på iq- tester + er bedre sosialt tilpasset.

Men jeg klarer ikke å huske hvor jeg leste det, og har heller ikke tid/ork til å lete etter kilden. Kanskje noen andre vet?

Klart det er noe vanskligere å bli gravid når man har kommet såpass opp i åra, men når det gjelder Downs så får jo disse kvinnene tilbud om tester og tettere oppfølging. Tror kanskje ts er inne på noe, jeg.

Hilsen ei som ble mor første gang som 21- åring.

Skrevet

Resultatene jeg gjenga var selvfølgelig statistiske tendenser, så NEI, det trenger ikke å bety at studien er feil selv om du kjenner ei sjuske av ei nybakt mor på 40, om mange prakteksemplarer av 20 år gamle mødre.

*møkklei den type meningsløse argumenter på forum*

Skrevet

Alle syns det er best å få barn i akkurat den alderen der de selv fikk barn.

Tidene forandrer seg når det er best å få barn, da jeg ble født var det som det skulle være å få barn når man var 18 eller 19 - da var man som regel gift også. Da jeg fikk barn som 29-åring så var jeg sent ute i forhold til jentene i klassen min, og min mor hadde mast en stund. Hun var ferdig med å få barn da hun var 29. Nå er det vanlig å få barn når man er i midten av 30-årene, da var jeg ferdig med å få barn.

Hva er normalt og hva er unormalt, jeg kan ikke si at jeg sitter med fasiten på det. Jeg syntes 29 var en fin alder å få barn i, og hadde sikkert syntes det samme hvis jeg hadde funnet en mann tidligere som jeg fikk barn med eller seinere for den del.

Gjest Ludovie
Skrevet
Resultatene jeg gjenga var selvfølgelig statistiske tendenser, så NEI, det trenger ikke å bety at studien er feil selv om du kjenner ei sjuske av ei nybakt mor på 40, om mange prakteksemplarer av 20 år gamle mødre.

*møkklei den type meningsløse argumenter på forum*

:fnise:

Enig.

Gjest gabriela
Skrevet

Jeg kan ikke forstå alt det maset om hvilken alder man bør få barn i. Burde ikke det heller blitt fokusert på forholdet til den fremtidige barnefaren, økonomi, om man har "rast" fra seg osv?

Jeg er selv 20 år og har ikke planer om å få barn helt ennå, fordi at jeg skal begynne å studere nå til høsten. Jeg har venninner som allerede har både ett og to barn. Det er mulig for de fordi at de har vgsutdannelse eller fant en jobb de likte uten utdannelse. Det er ikke mer hokus pokus enn det, man må respektere at folk vil forskjellige ting her i livet uten at det skal være noe negativt i det hele tatt.

Gjest Late bloomer
Skrevet
Når det gjelder dette med 40- åringer som får barn, så mener jeg at jeg har lest et sted at disse "late bloomers" av noen mødre faktisk er de som gjør den beste jobben. De ammer lengre, og barna deres scorer høyere på iq- tester + er bedre sosialt tilpasset.

Men jeg klarer ikke å huske hvor jeg leste det, og har heller ikke tid/ork til å lete etter kilden. Kanskje noen andre vet?

Klart det er noe vanskligere å bli gravid når man har kommet såpass opp i åra, men når det gjelder Downs så får jo disse kvinnene tilbud om tester og tettere oppfølging. Tror kanskje ts er inne på noe, jeg.

Hilsen ei som ble mor første gang som 21- åring.

Det har jeg lest også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...