Gå til innhold

Barnehage og øyekatarr

Gjest Gjest_Linda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linda_*

Hva slags praksis har barnehagene deres når det gjelder øyekatarr?

Her før helga ble jeg oppringt av en særdeles oppskjørtet styrer. Jeg måtte komme og hente sønnen min med EN GANG fordi det rant av øynene hans. Også er det å ta fri for å dra til legen - som naturligvis ikke vil skrive ut øyedråper, og på toppen av dette må barnet holdes hjemme til katarren er borte eller behandlig påbegynt.

En dag i vinter hadde sønnen min feber da jeg kom og hentet ham, og da ville de se an tilstanden før de tok kontakt med meg, men denne øyekatarren er visst så grusom atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øyekatarr er svært smittsomt så du bør ikke ta barnet i barnehagen om han/hun har det. Bare til å sterilisere vann og vaske bort det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*

Ja, jeg skjønner det, men når jeg ikke blir kontaktet når sønnen min har 39 i feber og neste ikke greier å gå stødig over gulvet, så skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig at jeg kommer umiddelbart når han har øyekatarr. (Det var snakk om to timer til jeg var ferdig på jobb)

Og hva gjør man når legen ikke vil skrive ut øyedråper, og barnehagen ikke vil la barnet komme før det er friskt/behandlet? Fjerner saltvann smitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*

I vår barnehage så ringer de ikke for noe sånt. Ja, de sier at vi må starte på kur når vi henter henne og at vi ikke kan komme tilbake før hun har startet på kur.

Dvs. så fort vi har kjøpt inn øyedråper kan hun gå igjen.

Legene burde forstå at foreldre må være hjemme fra jobb for noe sånt, og skrive ut resept.

Vår lege bare rister på hodet av barnehagene og syntes ikke at de skulle være så strenge på slikt. Burde jo fått lov å gå over av seg selv, men det er jo ikke så enkelt for oss foreldre som faktisk må være borte fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyekatarr er veldig smittsomt og det er normalt at man ringer etter foreldrene når det oppdages, og at barna skal være hjemme til behandling er påbegynt. Men det finnes to typer øyekatarr, en bakteriell og en i virusvariant. Den som er i virusvariant kan ikke behandles men er heller ikke smittsom. Hvis legen sier at det er virus, så kan man ha barnet i bhg.

Hvis den er bakteriell så må altså barnet enten være hjemme til behandling er påbegynt eller infeksjonen er borte. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*

Hva er forskjellen? Gutten min er vassen på øynene. Det ser bare ut som om han nettopp har grått. Ikke noe kløe eller noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steriliser vann og gjør det selv.

Og hva gjør man når legen ikke vil skrive ut øyedråper, og barnehagen ikke vil la barnet komme før det er friskt/behandlet? Fjerner saltvann smitten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Iss sier. Barnehagen kan ikke forlange at du har barnet hjemme med mindre det er bekreftet at det er bakteriell øyekatarr. Bakteriell øyekatarr kjennetegnes ofte av røde øyne, pussdannelse og kløe.

Hevder de noe annet, så ville jeg ha bedt dem oppdatere seg på Folkehelseinstituttet sine retningslinjer for smittevern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage har de den praksisen at vi må hente barnet hvis han har verk i øynene og det renner. Det syns jeg er ok. Da begynner vi bare behandling om ettermiddagen og han kan i barnehagen igjen dagen etter. Hvis de er så stive på det i din barnehage at de ringer og ber deg hente han hvis det bare er klar væske som renner fra øynene, og han ikke har verk eller tydelig vondt, så ville jeg bedt dem om å oppdatere seg litt på øyekatarr. Eller du kan jo SI at behandlingen er påbegynt, og levere han som vanlig. Det tror jeg faktisk jeg ville gjort, det er jo bare tull å behandle en virusinfeksjon med antibiotikasalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Fant denne tråden ved et søk.

Guttungen her våknet etter ettermiddagsluren med et sammenklistret øye. I hele kveld har han vært rød og hoven i øyet og han har gnidd seg mye, så det klør nok.

Etter hva jeg forstår, må dette være en bakteriell øyekatarr?

Jeg har forsøkt å skylle øyet hans med øyebadevann, uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig.

Bør jeg ringe legen i morgen og få øyedråper med antibiotika? Eller vil dette gå over av seg selv?

Og han bør vel ikke i barnehagen i morgen, eller ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ barnehagetante

Ringer du legevakt, så kanskje de har øysedråper. Men haster kanskje ikke så veldig?

Dessuten får jo du og barnet en "fri" dag i morgen da

Men hør uansett med lege, enten idag eller imorgen.

Symptommene han har er på bakteriell øyekatarr og krever nok behandling.

Lommelegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Legevakten gidder jeg ikke mase med, da blir jeg fort sittende der i natt. Og guttungen er jo ikke dårlig.

Får ringe legen i morgen og håååååpe vi får time på dagen. "Fri"dag, ja ... midt i eksamenstida.:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

FEIl feil feil!!!!

Barn kan gå i barnehage med moderat øyebetennelse!

Konjunktivitter og barnehage

Barn med konjunktivitt skal ikke utelukkes fra å gå i barnehagen. Da det kan være klinisk vanskelig å skille mellom viral og bakteriell konjunktivitt hos barn, vil mange barn bli behandlet med antibakterielle øyedråper ved klinisk konjunktivitt. Det er barnets lege som skal avgjøre om behandling med øyedråper skal igangsettes. Dersom legen finner at det er en viral konjunktivitt som ikke trenger behandling, kan barnet gå som vanlig i barnehage. Dersom legen finner at det er indikasjon for behandling med antibakterielle øyedråper, kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan ikke forlange at alle barn med konjunktivitt skal behandles med øyedråper/salve før de kan få gå i barnehagen.kilde:fhi(folkehelseinstituttet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er feil?

Guttungen har mest sannsynlig bakteriell øyekatarr og trenger legetime og behandling. Når behandlingen er påbegynt, kan han gå i barnehagen igjen. Akkurat slik gjest og jeg kom frem til - og akkurat slik det står i sitatet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Hva er feil?

Guttungen har mest sannsynlig bakteriell øyekatarr og trenger legetime og behandling. Når behandlingen er påbegynt, kan han gå i barnehagen igjen. Akkurat slik gjest og jeg kom frem til - og akkurat slik det står i sitatet ditt.

Ts sier jo at lege ikke ville skrive ut antibiotika.. ergo frisk nok til barnehagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Annemor, synes du skal lese hele tråden før du blir så påståelig.

Les selv! Barnehagene får følge fhi så slipper foreldre dette tullet hvor barn må hentes for de ansatte får hetta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...