Gå til innhold

Fråtse godis eller vafler?

Anbefalte innlegg

Gjest Lite peiling
Skrevet

Jeg har lite peiling på kalorier, næringsinnhold i mat og sånn... det må jeg innrømme. Så da kommer spørsmålet: hva er "best": å lage meg gode vafler med ordentlig smør og hvitt mel og sukker, eller potetgull og smågodis? Når jeg aller først skal fråtse litt og kose meg vet jeg jo at jeg kan spise akkurat det jeg har lyst på hvis jeg spiser sunt ellers.... men jeg ser for meg at det er "sunnere" (eller mindre usunt da) med vafler i stedet for godis...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at vafler er sunnere. I tillegg til fett og karbohydrater (som finnes i alle alternativene du nevner) får du da i deg proteiner fra egg og melk.

I potetgull og smågodt er det mindre fornuftig næringsinnhold og dermed mer "tomme kalorier", i tillegg til at potetgull gjerne inneholder transfett, og smågodt diverse tilsetningsstoffer for å gi farge, smak og konsistens etc.

Skrevet
Jeg har lite peiling på kalorier, næringsinnhold i mat og sånn... det må jeg innrømme. Så da kommer spørsmålet: hva er "best": å lage meg gode vafler med ordentlig smør og hvitt mel og sukker, eller potetgull og smågodis? Når jeg aller først skal fråtse litt og kose meg vet jeg jo at jeg kan spise akkurat det jeg har lyst på hvis jeg spiser sunt ellers.... men jeg ser for meg at det er "sunnere" (eller mindre usunt da) med vafler i stedet for godis...?

Nja. Det kommer vel litt an på hva du sammenligner det med, men jeg tror ikke det er noe særlig forskjell. Mye fett og sukker i vafler, det samme med godis.

Siden det ikke er noe galt i å spise noe usunt av og til om man ellers spiser fornuftig, så Jeg ville foreslått å spise variert kosemat; godis av og til, potetgull av og til og vefler av og til ;)

Skrevet

Man kan jo ha havregryn i vafler og da. Jeg lager det til mine barn og det er veldig nammenam. Småspising er ikke bra.

Gjest Lite peiling
Skrevet

Til Aricia: Takk for svar :) Da er vi jo av samme oppfatning, bare at jeg ikke vet noe om stoffene, transfett osv :ler:

Til pingting: Hva jeg sammenligner det med...? Smågodt og potetgull vel :)

Til gjest: ja :) Men når jeg aller først skal kose meg vil jeg gjøre det ordentlig :ler: Hvitt mel og hele pakka! Og brunost på!

Gjest Lite peiling
Skrevet

Hva har mest kalorier forresten? Skulle lage vafler og så bak på smøret at det var over 700 kalorer per 100 gram!!! Det er jo helt sinnsykt. I oppskriften min skal det brukes 100 gram i vaflene... 700 kalorier bare der og da gjenstår jo alt annet....

Hvis vi sier jeg drar på seven nå og kjøper inn en pose potetgull og smågodt til 40,-... blir det mer kalorier i det enn vaflene? Potetgull har vel kanskje en del kalorier i seg.

Dumme spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg litt?

Skrevet
Til Aricia: Takk for svar :) Da er vi jo av samme oppfatning, bare at jeg ikke vet noe om stoffene, transfett osv :ler:

Til pingting: Hva jeg sammenligner det med...? Smågodt og potetgull vel :)

Til gjest: ja :) Men når jeg aller først skal kose meg vil jeg gjøre det ordentlig :ler: Hvitt mel og hele pakka! Og brunost på!

Hvis du bytter ut en del av det hvite melet med havregryn (ca1/3 del eller som jeg har pleid 50/50) så merker du knapt at det er byttet ut! Altså samme, gode smaken! Og en god del sunnere..

Skrevet
Hvis du bytter ut en del av det hvite melet med havregryn (ca1/3 del eller som jeg har pleid 50/50) så merker du knapt at det er byttet ut! Altså samme, gode smaken! Og en god del sunnere..

Jeg synes faktisk ofte at det er bedre med havregryn, det blir saann god konsistens da :)

Skrevet
Jeg synes faktisk ofte at det er bedre med havregryn, det blir saann god konsistens da :)

Det synes jeg også! :)

Jeg bruker havregryn i vafler, pannekaker, pizzabunn og mye mer! Det blir jo såå mye bedre (synes jeg) Og man blir fortere mett. ;)

Skrevet
Det synes jeg også! :)

Jeg bruker havregryn i vafler, pannekaker, pizzabunn og mye mer! Det blir jo såå mye bedre (synes jeg) Og man blir fortere mett. ;)

!!!

Maa proeves.

Skrevet

Det er mye som kan erstattes og man kan mikse og trikse seg fram til mye, det er bare til å prøve seg litt fram! Man kan snike inn sunne ting over alt! ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Det er mye som kan erstattes og man kan mikse og trikse seg fram til mye, det er bare til å prøve seg litt fram! Man kan snike inn sunne ting over alt! ;)
Det er det som er så bra med å lage ting selv. Man vet nøyaktig hva man spiser, og kan tilpasse innholdet. Og så koster det noen flere kalorier å røre sammen en vaffelrøre og stå og steke dem, enn å dra opp en potetgullpose og dumpe ned i sofaen.

Vafler ligger på rundt 200-250 kalorier per 100 gram, potetgull og sjokolade har over 500.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...