Gjest Poker face Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 har ikke så store barn, men i den aldren fikk vi ikke ukepenger. ikke vennene mine heller. vi fikk penger til det vi trengte. klær og busskort. lomme penger kunne det hende vi fikk, hvis vi skulle på tur med skolen eller annet. en kamerat (han var enebarn) han fikk 1000kr i mnd. men nå var de rike også.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 26. april 2009 #3 Skrevet 26. april 2009 Har ikke tenåringer selv, men har diskutert dette siste periode. Dvs. diskuterte dette i påsken med et familiemedlem på 13. Hun får dekket mobilen, og foreldre kjøper det hun trenger. Blader, penger til kino m.m. Selv skulle hun gjerne hatt ukespenger, slik at hun kunne styre litt selv. Hun fortalte at hun får 15,- hver gang hun setter på vaskemaskin o.l. Besteforeldre setter også inn penger hver mnd, og hun har tilgang til dette bankkortet når hun skal noe spesielt. Selv fikk jeg ukespenger, samt at mine foreldre kjøpte det jeg trengte mest. Tror selv jeg ønsker å gi ukepenger, men da forlange at barnet gjør noe i huset. Alle skal bidra til husvask m.m. og dermed også få noe for dette. Ukespenger uten bidrag til "felleskapet i familien" er jeg ikke for. Betaler i dag for vaskehjelp, men håper å endre dette til en familieaktivitet som gjøres sammen og da betale barna for å hjelpe til.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Min 13-åring får 75 kr uken (300 mnd). Det skal dekke kontantkort på mobil, blader og småting utenom.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 15-åringen hos oss får 100 kr pr uke. Dette går til "tull og fjas". Vi dekker telefon, kino, bursdagsgaver til venner/familie osv. Når 15-åringen blir mer moden og klarer å håndtere penger bedre vil h*n få mer pr uke, men samtidig få mindre penger av oss til ting.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 Mine barn har fått 400 kr mnd i den alderen. Nå har minstemann blitt 16 og går opp til 800 kr mnd denne sommeren slik søskene gjorde. Til nå har hun hatt ansvaret for å støvsuge stue og kjøkken hver uke + rommet sitt. Annet ansvar de har hatt er å vaske badet hver uke.
skruf Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 Min 12åring får 50kr i uken, uansett. Men hun har mulighet til å øke beløpet til 100 hvis hun er flink til å hjelpe til hjemme, f.eks ta ut av oppvaskmaskin, bære ut boss, skrelle poteter av og til osv... Da kjøper jeg klær til henne, pluss at jeg betaler netcom youngtalk på 200 i mnd. Og lørdagsgodteri.. Vil hun kjøpe seg et blad, en lipgloss osv tar hun av pengene sine, eller hun sparer de hvis det er et plagg hun har lyst på og jeg ikke kjøper det (f.eks en t-skjorte som "alle" andre har og jeg finner unødig å kjøpe) Likedan kan hun tjene ekstra med å passe lillesøsteren sin litt
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Min 13 og 14 åring får 50 kr uken med muligheter til å tjene mer om de hjelper til hjemme. Disse pengene skal dekke kun godis de selv velger, ungdomsklubb og eventuelle blader. Jeg betaler mobil, godis i helgen, klær og annet de trenger.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #9 Skrevet 27. april 2009 Min 13 og 14 åring får 50 kr uken med muligheter til å tjene mer om de hjelper til hjemme. Disse pengene skal dekke kun godis de selv velger, ungdomsklubb og eventuelle blader. Jeg betaler mobil, godis i helgen, klær og annet de trenger. Deilig å høre om andre som heller ikke gir så mye. Vi gir 11-åringen 50 kr pr uke. De skal gå til lørdagsgodt og/eller sparing. Alt annet dekker vi, men ikke ubegrenset det heller. Han har også mulighet til å tjene mer hvis han vil, men det orker han ikke. Likevel er han ofte småsur på oss fordi han må kjøpe lørdagsgodt selv! Hjemme hos mamma må han nemlig ikke det. Der sparer han hele 50-lappen sånn at han kan kjøpe seg leker og spill. Jeg har iblant lurt på om jeg og faren hans har vært for streng, men så slår jeg det fort fra meg og tenker at gutten lærer noen viktige ting om penger.
liv Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 for 15 år siden, da jeg var tretten fikk jeg 200 kr i mnd + busskort (til kr 300). Hadde ikke mobil. Antar at utbetalingene har økt litt siden da.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 har tvillinger på 14 vi da. De får 100kr hver fredag. En gutt og en jente. Gutten bruker opp alt før helgen er omme, men jenta gjerne har noen 10 kroninger igjen til helgen etterpå. Reiser de bort til slekt, venner, skoletur o.l. så blir det jo mer. De har også muligheten til å tjene mer, husarbeid, og vask av bil og båten. Jenta gjør nok mer enn gutten. Mens gutten gjør skippertak er jenta mer stabil med husarbeid. Ellers kjøper vi alt av klær og større ting de har behov for. Barnetrygd har i alle år gått inn på konto som de får når tiden er inne, blir vel en gang de flytter ut tenker jeg. Ellers er besteforeldrene litt rause med penger, og de bor ikke langt unna, så de har mer enn de egentlig trenger. Men så lenge de er snille og oppførere seg ser jeg ingen problem med at de har litt penger å styre med selv. Ser nå at jeg skriver mer enn du spør om, men sånn er økonomien her i huset.
Gjest Gjest_Leonora_* Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Har ikke tenåringer selv, men har diskutert dette siste periode. Dvs. diskuterte dette i påsken med et familiemedlem på 13. Hun får dekket mobilen, og foreldre kjøper det hun trenger. Blader, penger til kino m.m. Selv skulle hun gjerne hatt ukespenger, slik at hun kunne styre litt selv. Hun fortalte at hun får 15,- hver gang hun setter på vaskemaskin o.l. Besteforeldre setter også inn penger hver mnd, og hun har tilgang til dette bankkortet når hun skal noe spesielt. Selv fikk jeg ukespenger, samt at mine foreldre kjøpte det jeg trengte mest. Tror selv jeg ønsker å gi ukepenger, men da forlange at barnet gjør noe i huset. Alle skal bidra til husvask m.m. og dermed også få noe for dette. Ukespenger uten bidrag til "felleskapet i familien" er jeg ikke for. Betaler i dag for vaskehjelp, men håper å endre dette til en familieaktivitet som gjøres sammen og da betale barna for å hjelpe til. Samtidig så lærer du ungene å ikke bidra hjemme uten å få betalt for det.
Matty Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 Jeg har aldri fått faste ukepenger av foreldrene mine jeg Fikk penger litt sånn når det var noe spesielt jeg skulle, om det var kino eller ferietur. Også betalte foreldrene mine mobilen. Selvfølgelig måtte jeg hjelpe til hjemme, lage litt middag, støvsuge og diverse. Fungerte helt fint, uten å få faste ukepenger!
Norbertine Skrevet 28. april 2009 #14 Skrevet 28. april 2009 Da jeg var 14-15 og bodde hos min mor fikk jeg den doble barnetrygden inn på konto hver måned. Denne var vel på den tiden rundt 15-1600 kr. Dette skulle dekke "alt", av klær, godteri, kino, byturer osv. Da jeg bodde hos min far fikk jeg aldri ukepenger, men fikk stort sett alt jeg spurte om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå