*marte* Skrevet 17. juli 2003 #21 Skrevet 17. juli 2003 Jeg ser at mange nevner dette med avstand her. Men hva er godkjent avstand for å invitere til kaffe da? Hvor langt unna kan man bo. Må man bo rett i nærheten eller kan man bo 1 times kjøring unna lissom? Jeg mener at hvis man må overnatte på stedet det er bryllup burde man bli invitert til middag eller ingenting. Ville ikke blitt fornærmet hvis jeg hadde blitt invitert til en venninne i området på kaffe, men hadde nok ikke dratt hvis bryllupet var i Trondheim f.eks (bor i Oslo). Høres koselig ut sånn som dere hadde det Nala. Forbinder det å være kaffegjest med å komme etter at alle taler er holdt og sanger sunget, da er det ikke så mye bryllup igjen mener nå jeg...
MarianneE Skrevet 17. juli 2003 #22 Skrevet 17. juli 2003 Stiller meg sammen med Tjorven og Frosken jeg. Synes det er en ære å bli regnet med blant de ønskede på brudeparets store dag' date=' og blir ikke fornærmet i det hele tatt over å bli invitert til vielsen og så til kaffen. [/quote'] Hiver meg på denne jeg, og......
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #24 Skrevet 17. juli 2003 Syns det å dele opp bryllupet slikt virker noe spekulativt; Hmmm, hvordan skal vi slippe å bruke så mye penger på gjestene - penger vi heller ønsker å bruke på oss selv og enda få gave? Der jeg bor er det noen brudepar som har invitert deler av selskapet til bare kaffe, og da er det også vanlig at de inviterte skjærer ned på gaven. Dessuten - har gjester valgt å tilbakelegge mange, mange mil for å være til stede under dagen skylder brudeparet dem i alle fall en middag!
Gjest Tex Skrevet 17. juli 2003 #25 Skrevet 17. juli 2003 Dessuten - har gjester valgt å tilbakelegge mange' date=' mange mil for å være til stede under dagen skylder brudeparet dem i alle fall en middag![/quote'] :enig_animasjon:
Nala Skrevet 17. juli 2003 #26 Skrevet 17. juli 2003 Kan ikke folk få gjøre som de vil da? Blir litt irritert av at noen hele tida skal fortelle andre brudepar hva som er rett :evil: For oss var det uaktuelt å ha andre enn de aller nærmeste til middag. Dette var vårt valg. Vi er begge skilsmissebarn (med steforeldre og halvsøsken i hytt og gevær), så det ble nok folk som det var. Likevel ville vi ha en stor fest også på dagen vår. Dermed ble det som det ble, noe vi er veldig fornøyd med. Hva skulle vi ha gjort istedet for? Invitert alle 120 til middag? Selv om det ikke var det vi hadde lyst til? Dette er brudeparets dag, kan ikke brudeparet få gjøre det som passer dem? Hvis dere synes det er så smålig av brudeparet å invitere dere bare på kaffe, ja så kan dere jo bare snøfte fornærmet og takke nei til invitasjonen? Så slipper de å ha sutrefanter som dere tilstede på dagen sin.
Gjest Tex Skrevet 17. juli 2003 #27 Skrevet 17. juli 2003 Hvis dere synes det er så smålig av brudeparet å invitere dere bare på kaffe, ja så kan dere jo bare snøfte fornærmet og takke nei til invitasjonen? Så slipper de å ha sutrefanter som dere tilstede på dagen sin. Oi så sinte vi ble da. Du kan jo forsøke å lese hele innlegg....
Nala Skrevet 17. juli 2003 #28 Skrevet 17. juli 2003 Oi så sinte vi ble da. Du kan jo forsøke å lese hele innlegg.... Jepp, man blir sint av å få kritikk for de valgene man tar for sitt eget bryllup vettu Men det går fort over
Gjest Tex Skrevet 17. juli 2003 #29 Skrevet 17. juli 2003 Dersom man på død og liv vil skille bør det gjøres grundig, Var det dette du mente?
Nala Skrevet 17. juli 2003 #30 Skrevet 17. juli 2003 Var det dette du mente? Tex, min kommentar var ikke myntet på deg vettu, men på de som faktisk blir fornærma av å "bare" bli invitert på kaffe. For det er tydeligvis enkelte som blir det, blant annet Gjest lenger opp som mener det er spekulativt å skille mellom middags- og kaffegjester. Misforståelse oppklart? No hard feelings?
Gjest Tabby Skrevet 17. juli 2003 #31 Skrevet 17. juli 2003 Jeg ser fortsatt ikke den store grunnen til å hisse seg opp over å bare bli bedt på kaffe jeg da. Herre min hatt så storforlangende noen er da :o Spekulativt og dårlig gjort og bortimot gjerrig, alt dette bare for at noen ikke ser at de har råd til å betale en dyr middag til deg gjest? Ingen skylder deg hverken middag eller forklaring på hvorfor du ikke får den synes jeg. Om noen spør hvorfor de bare blir bedt på kake og festen så får de svar, men ellers får de takke ja eller nei etter eget ønske. Mange har personlige grunner til å velge å ha det smått og intimt rundt maten og dette må de da få velge selv.
Gjest Tex Skrevet 17. juli 2003 #32 Skrevet 17. juli 2003 [ Misforståelse oppklart? No hard feelings? Jess..... Må bare få presisere her... Jeg er motstander av kaffegjester der seksogseksti er bedt til middag og åtte til kaffe. Helt høl i huet og bare en ren presang-gimmick, synes jeg. Jeg kan til en viss grad forstå de som har foreldre, søsken, faddere og forlovere til middag og resten til kaffe. Hvis resten da betår av langt flere en ti stykker. Kaffegjester er helt ok dersom brudeparet gifter seg kun med foreldre og forlovere og alle andre blir bedt til hva-som-helst etterpå. Men i ingen av disse settingene ville jeg ha bedt kaffegjester, for jeg ser på det som sekundagjester, og hos oss er alle gjester like viktige. Men vi er som sagt forskjellige.
Marianne Skrevet 17. juli 2003 #33 Skrevet 17. juli 2003 Jeg syns i utgangspunktet det er helt oki med kaffegjester så lenge de bor i området rundt, men å invitere tilreisende til kaffe er ikke oki. Men vi er forkjellige og heldigvis for det
Nala Skrevet 17. juli 2003 #34 Skrevet 17. juli 2003 Jeg stusser litt på dette med at det ikke er ok å invitere tilreisende til kaffe. Enn om man er sånn som meg og ikke ønsker å ha alle til middag. La oss si at et brudepar ønsker å ha bare noen til middag, og deretter 30 eller så personer ekstra til kaffe og fest. Skal man da liksom velge å invitere en fjern tante som man omtrent aldri ser ellers til middag, mens feks en skolevenninne som man har langt mer kontakt med "bare" får komme til kaffe, bare fordi venninna bor nærme mens tanta bor lenger vekk? Høres helt ulogisk ut, synes jeg. Men som dere sier, vi er alle forskjellige :D Selv er jeg invitert i to bryllup i sommer. Er invitert til kaffe i begge. Tror faktisk det er mer vanlig enn mange tror at man deler det opp på denne måten. Det ene bryllupet er i nærområdet, så dit skal vi. Det andre er en times flyreise unna. Vi velger å ikke dra dit. Ikke fordi vi "bare" er invitert til kaffe, men fordi det ikke passer å reise den helga. At vi "holdes utafor" en middag som varer noen timer, det spilte INGEN rolle i avgjørelsen. Av de jeg kjenner som har gifta seg, så er det faktisk bare ett par som har hatt alle til middag. Og i det bryllupet betalte foreldrene hennes hele potten. Brudeparet selv betalte niks nada...
Marianne Skrevet 17. juli 2003 #35 Skrevet 17. juli 2003 Kommer nok kanskje litt an på når kaffegjester blir invitert og da, stor forskjell på det har jeg lest her inne. Men det bryllupet vi ble invitert til som kaffegjester som vi takket nei til pga. at det var langt vekke hjemmefra. Så langt at vi hadde måttet bo på hotell og bruke mye på fly osv. Der var vielsen klokken 15 og kaffegjestene var invitert klokken 22. Så skulle brudeparet reise senest halv to. Blir lang reise og lang dag for veldig lite det syns jeg.
Nala Skrevet 17. juli 2003 #36 Skrevet 17. juli 2003 Kommer nok kanskje litt an på når kaffegjester blir invitert og da, stor forskjell på det har jeg lest her inne. Men det bryllupet vi ble invitert til som kaffegjester som vi takket nei til pga. at det var langt vekke hjemmefra. Så langt at vi hadde måttet bo på hotell og bruke mye på fly osv. Der var vielsen klokken 15 og kaffegjestene var invitert klokken 22. Så skulle brudeparet reise senest halv to. Blir lang reise og lang dag for veldig lite det syns jeg. Det var da veldig sent å invitere til kaffe... Men det er min mening, tydeligvis ikke dette brudeparets. Skal ikke være enkelt dette
Lisemor Skrevet 18. juli 2003 #38 Skrevet 18. juli 2003 Jeg inviterer alle til hele festen,og kunne ikke tenkt meg at noen skulle bare kommet til kaffe. Lykke til alle bruder. :D med eller uten kaffejester
Tjorven Skrevet 18. juli 2003 #39 Skrevet 18. juli 2003 Syns det å dele opp bryllupet slikt virker noe spekulativt; Hmmm, hvordan skal vi slippe å bruke så mye penger på gjestene - penger vi heller ønsker å bruke på oss selv og enda få gave? Det er jo gjestene selv som skaper dette skillet når de har en sånn innstilling! Det er det jeg synes er så snålt! Man kan ikke regne med at brudeparet virkelig ønsker å skille alle gjestene sine og dele dem opp i kategorier, og så invitere folk til middag eller kaffe. Hadde man vært litt mer "åpen" i forhold til dette, tror jeg ikke det hadde vært noe problem jeg. Kan man ikke prøve å se det positive i det? Brudeparet ønsker å dele dagen sin med deg, og det bør man ta som en ære! I alle tilfeller er det ikke penger som er problemet heller, det kan like gjerne være plassen (slik at man ikke kan ha fler til middag), eller det kan være at brudeparet kun ønsker de nærmeste til middag. Og det at man tror at brudepar kun invitere til kaffe fordi de ønsker presanger, det synes jeg er veldig trangsynt. Men på seg selv kjenner man andre er det vel noe som heter? Når skal folk forstå at gavene ikke er det viktige i et bryllup? Kan ikke folk få gjøre som de vil da? Blir litt irritert av at noen hele tida skal fortelle andre brudepar hva som er rett :evil: Brudepar skal gjøre som de selv føler for, og jeg synes ikke noen har rett til å rakke ned på det. Men det jeg synes er rart er at folk som blir invitert tar seg så nær av å "bare" bli invitert til kaffe. Det er utenfor min fatteevne. Synes man bør sette pris på å bli invitert uansett jeg da. Kommer nok kanskje litt an på når kaffegjester blir invitert og da, stor forskjell på det har jeg lest her inne. Dette er jeg også enig i! Man bør ikke invitere kaffegjester langt på kveld/natt. De bør komme til en normal tid, slik at også de får litt tid i bryllupet!
Felix Skrevet 18. juli 2003 #40 Skrevet 18. juli 2003 Stiller meg sammen med Tjorven og Frosken jeg. Synes det er en ære å bli regnet med blant de ønskede på brudeparets store dag, og blir ikke fornærmet i det hele tatt over å bli invitert til vielsen og så til kaffen. Halvønsket mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå