Gå til innhold

å være kaffegjest.......

Anbefalte innlegg

Skrevet
I used to have an open mind but my brains kept falling out

Ditt sinte innlegg velger jeg å ikke kommentere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tabby
Skrevet

Vel som jeg har skrevet på forumet her før så skal vi ha koldtbord eller buffet, vi bestiller til en del ekstra personer og bruker dette som nattmat også, vi kommer til å legge opp til at maten blir en koselig stund med familien og forloverne, hvor vi alle får snakket masse sammen og så blir det meste lagt til når gjestene kommer til kaffen. Jeg tviler på om våre gjester kommer til å føle at de går glipp av noe når de kommer til kaffen.

Men som du sier selv så er det kanskje vanskelig å sette seg inn i når middagen er en viktig del av selskapet deres.

Skrevet

Ditt sinte innlegg velger jeg å ikke kommentere.

Sinte innlegg er vel ikke noe verre enn latterliggjørende innlegg vel? Men du gjør som du vil :wink:

Skrevet

Jeg har sendt deg en PM for en stund siden. Du kan heller besvare den. Dine personangrep interesserer kanskje ikke så mange andre? Egentlig ikke meg heller.

Skrevet
Jeg har sendt deg en PM for en stund siden. Du kan heller besvare den. Dine personangrep interesserer kanskje ikke så mange andre? Egentlig ikke meg heller.

Beklager, jeg så ikke PMen før jeg skrev dette. Men den er herved besvart.

Jeg vil ikke påstå at jeg har kommet med personangrep her. Satt ting på spissen og provosert deg for å få fram mine poeng, ja. Men personangrep? Ikke etter min mening. I så fall må gjerne en av de andre moderatorene komme inn og slette meg.

*tusler stille ut av diskusjonen*

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi inviterer den nærmeste fmailine og vennene våre til bryllupet vårt, og ingen kaffegjester, for jeg liker ikke at en del av gjestene skal komme senere. Jeg forstår at noen vil ha det slik og rakker ikke ned på dem av den grunn. Jeg synes alle burde ha respekt for andre sine ønsker. Vil en invitere neon til kaffe så gjør en det, vil en ikke så gjør en det ikke. Liker en ikke å være kaffegjest da kan en fint takke nei uten å legge ut i det vie og det breie. Vil en være kaffegjest da kan en takke ja, vanskeligere behøver det ikke bli.

Jeg forstår også at en føler at den viktigste biten av bryllupet er over når kaffen begynner, så kanskje brudeparet kunne tenke på dette, men på den andre siden så er en kanskje ikke så gode venner med dem når en er kaffegjester at en orker å sitte å høre på alle sangene og talene. Dette kan en tenke over før en takker ja til en invitasjon, for det er lov til å takke nei

Skrevet

Sol ute

sol inne

sol i hjertet

sol i sinnet

åååååååååå som den skinner........... :D

Skrevet

Skjønner at dette er noe som virkelig engasjerer! Vel, vi skal uansett ha kaffegjester. MEN: vi har valgt å spare alle taler og lignende til festen på kvelden. Da budsjettet vår ikke tillater at vi innviterer 80 personer til middag og vi helle ikke har lyst å ekskludere noen er dette definitivt den eneste måten å gjøre det på. Skal vi ha et mindre bryllup blir det kun for familiene våre, og vennene er viktigere enn noe av familien! Vi kommer til å ha vielse åpen for alle, drikke et glass champagne på takterrassen på Grand rett etterpå med allesammen. Så reiser vi avgårde sammen med familie og forlovere til middag på restaurang. Vi vil komme med forslag til en hyggelig reestaurang eller cafè hvor byllupsgjestene våre kan være sammen frem til festen begynner sånn i 18.00 tiden.

Festen vår skal holdes i bakgården vår på Tøyen og det er først her det vil bli lagt opp til taler, sanger etc. Vi kommer til å sette opp en scene med mikrofon, bord og stoler og pynter skikkelig med lykter, blomster og annet fargerikt. Jeg skulle gjerne ha innvitert vennene våre både til middag og fri bar, men da ville vi bli nødt til å vente mange år fremover før vi får giftet oss! De jeg har snakket med syns ikke dette er noe problem i det hele tatt! Og faktisk syns jeg det er utrolig lite kult å høre kommentarer som "...jeg ville ikke gå i et bryllup kun som kaffegjest....". Hva er det som er viktigst? Gratis mat og alkohol eller det at dette er en flott dag hvos to mennesker som elsker hverandre skal gifte seg?

Skrevet

Hiver meg på denne jeg, og......

Me too!! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det å invitere folk til kaffe er smålig uansett hvordan du vrir og vender på det. Har du ikke råd til 120 mennesker til middag, vel så lag et billigere måltid da eller kutt ned antall gjester. Fatter ikke at det går ann å være så smålig å invitere folk som er tilreisende til en kopp kaffe på kvelden, har jeg aldri før hørt om og trodde jeg ikke var mulig!

Gjest Tabby
Skrevet

Jammen gjest da, det er vel ikke bare snakk om en kopp kaffe og så hjem for de som har svart at de vil ha kaffegjester i denne tråden i hvert fall .De skal legge taler og sanger, drikke og festligheter til kaffegjestene kommer. Ikke mange velger å ha 120 gjester uansett. Med kaffegjester tror ikke jeg vi kommer opp i stort mer enn 50 tilsammen, men allikevel vil vi ha det litt mer intimt til maten og dette er vårt valg.

Men du vil altså velge å ikke komme som gjest i bryllup hvis du får innbydelse som ikke gjelder mat du altså. Fy ... Skulle tro det var gjestene som skulle bestemme hvordan brudeparet vil feire sin store dag. Nei godt at våre venner ikke er sånn i hvert fall :x

Skrevet

Vi kommer til å ha kaffegjester. Og dere får si hva dere vil om det.

Jeg kommer fra en STOR familie siden mine foreldre ikke har vært gifte og har hatt sine samboere siden jeg var bittelita og derfor har alle 4 familiene i min familie... Som dere kanskje forstår blir dette fryktelig mange, ettersom 3 av familiene er store..

Vi kommer til å be forlovere, foreldre, søsken, besteforeldre, gudforeldre og noen av våres nærmeste venner (blir ganske mange, men dette er venner som vi har kjent siden vi var små) samt at de som kommer langveis fra (for eksempel England, Oslo (siden bryllupet blir holdt i Tromsø) og lignende. Så blir det ca 50 til kaffe. Dette er fordi vi betaler alt selv, og har rett og slett ikke råd til å ha over 100 stykker til middag...

Taler, sanger og lignende vil i stor del bli lagt til kaffen.

Jeg vet at mange nå vil si at: Ja, men da burde dere vente med å gifte dere, dersom dere ikke kan invitere alle til middag, eller må spare osv... Ærlig talt...

Vår bryllupsdag er satt. Den blir ikke utsatt. Dette er også en svært spesiell dag for meg fordi min mor giftet seg på samme dato, samme dag og i samme kirke...

Så da får de som absolutt skal tolke dette med kaffegjester opp og ned og i mente og tro de er "annenrangsgjester" tro det. Vi vil ha så mange som mulig til å ta del i VÅR dag. Og dersom folk tror at det er pga gaver.. så tar de grundig feil. Og skal de sutre over VÅR dag og VÅRE beslutninger.. Da får de heller holde seg hjemme! (selv om vi helst vil ha alle sammen med oss siden det er en stor dag for oss).

Gjest Anonymous
Skrevet

He, he - tror faktsik ikke kaffearrangørene synes dette egenlig er helt "suterent" heller jeg etter som de reagerer så kraftig!

Gjest Tabby
Skrevet

Siste gjest, den synes jeg var unødvendig. Når man velger å gifte seg velger man å feire den dagen slik det passer seg og sin forlovede. Om det ikke passer andre er en ting, men når man får så mye kjeft for å velge denne måten å feire på så synes jeg man skal ha all rett til å forsvare det uten slike kommentarer som du gir. Greit nok at alle har forskjellige standarer, men man MÅ ikke sørge for å omvende alle til å mene det samme.

Denne tråden ble jo egentlig ikke opprettet for kritisere de som velger å ha kaffegjester, men gi dem et godt råd med på vegen...

Skrevet

Jepp, vi skal ha kaffegjester. Ca 30 i tallet tror jeg det ble. Og 40 til middag. Faktisk var det flere middagsgjester enn "kaffegjester" som takket nei :wink:

Vi har selv vært både til middag og "bare" til kaffe i div bryllup, men jeg synes da ikke brudeparet har tapt ansikt av den grunn. Og i samtlige bryllup jeg har vært i har det vært kaffegjester. Og da skal det nevnes bryllup både i midt - Norge, på vestlandet, østlandet, sørlandet og i Sverige. Og aldri har jeg hørt et ord om at det har vært uhøflig, frekt eller at noen har følt seg dårlig behandlet.

Nei, la brudeparet gjøre som de selv vil, og se på det som en ære å bli bedt enten det er til middag eller kaffe. Går man ikke til bryllup med åpent sinn ødelegger man iallefall for seg selv. Man får det ikke mer gøy enn man lager selv tross alt.

Og hadde det vært opp til meg hadde jeg mer enn gjerne droppa middagen den 30. august, men siden jeg er brud blir vel det mindre vellykket. :-?

Moroa starter etter desserten den :wink:

Skrevet

Moroa starter etter desserten den :wink:

Det kommer vel litt an på hvordan man ser det....

For meg ville det blitt som en helt vanlig fest der noen tilfeldigvis har pyntet seg litt ekstra.

Det er i kirken og under middagen "det skjer"....

Skrevet

Det er i kirken og under middagen "det skjer"....

Og det er jo der de forskjellige graderingene av "kaffegjest" ligger... Selv er jeg vant til at så og si alle taler holdes under middagen, og at det kanskje er bildeshow og noen sanger etter + dans. Da er jo nesten hele bryllupet over når man kommer til kaffen :(

Det virker som om de fleste som har hatt/skal ha kaffegjester her på KG har lagt det opp på en annen måte slik at kaffegjestene ikke går glipp av så mye annet enn selve middagsmaten. Det er ikke det jeg vanligvis legger i kaffegjest, men virker som et mye bedre opplegg enn det som beskrives over!!!

Og alle som vil kan jo komme i kirken :D

Skrevet

Jeg kaster meg inn i debatten her :D

Jeg har vært invitert til kaffe flere ganger, og det har vært hyggelig. Har man mange venner, er det ofte måten å gjøre det på - spesielt dersom foreldrene betaler mye. Av og til har jeg opplevd at gjestene får tilbud om mat og drikke et annet sted først - altså helt enkelt - spekemat og øl for eksempel. Dette har kaffegjester vært veldig fornøyd med.

Vi løser det på en annen måte. Har familiefest med 50 gjester, inkludert forlovere m. følge og ett annet vennepar den 16.aug. Dette betaler foreldrene våre. Vi har invitert 50 venner til uformell vennefest 30.august - som vi betaler. Vennene våre synes dette er hyggelig, og jeg skal ha på meg brudekjolen begge dagene.

Skrevet

Her jeg bor er det veldig vanlig med kaffegjester. De kommer etter middagen, og får servert kaffe og kaker, og nattmat senere på natta... Synes det er en fin skikk, og skjønner ikke helt at enkelte her snakker så nedlatende om kaffegjester, at bryllup med kaffegjester, er mindre "fine" enn andre bryllup :-?

Skrevet

Puh, lang tråd dette!

Men interessant. Vi er nemlig av dem som har tenkt å ha kun nær familie til middag (15-20 stk) og så ha kaker/kaffe og fest for resten etterpå.

Vi er selvsagt klar over at mange som har lang reisevei kanskje ikke kommer da, men vi får i det minste vist at vi gjerne ønsker å feire dagen sammen med dem. Alternativet er å droppe dette helt, men det syns vi blir litt trist, spesielt med tanke på alle våre gode venner. Å ha 70-80 stk til middag er uaktuelt, vi ønsker ikke å bruke så mye penger på bryllupet, planlegger nemlig å kjøpe oss enebolig, og det syns vi er viktigere å legge penger i.

Felix foreslo å heller invitere alle på snitter, var det da snakk om snitter + kake og fest? Vi vurderte nemlig også en kort mottakelse med snitter rett etter vielsen, men fant ut at det ble ennå verre, hvem gidder å komme til 1/2 times vielse + 2 timer med snitter og tørrprating??

Selv syns jeg også at bryllupsmiddager kan bli fryktelig lange og kjedelige, selvsagt er det ok å få med brudgommens og brudens tale, og kanskje forloverenes taler/sanger, men resten har lett for å bli slitsomt. Har ikke noe i mot å bli invitert til kaffen, men innrømmer at jeg reiser ikke i flere timer for å få med kaffe/fest i et bryllup, da sender jeg heller gave og en koselig hilsen.

Men det med å spare noen taler til kaffen er ikke så dumt, det er noe vi har tenkt på. Alt. å ta opp talene og så vise dem på festen. Men det siste kan bli litt mye styr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...