Tjorven Skrevet 18. juli 2003 #41 Skrevet 18. juli 2003 Det er jo der problemet ligger hos de som blir invitert! De feiltolker jo hele invitasjonen. Man inviterer ikke noen som man ikke ønsker som gjest, og man er like ønsket selvom man ikke er invitert til middagen! Det er jo en selv som skaper denne holdningen og synet på kaffegjester, og en tror at brudeparet kun mener at en er halvønsket, mens brudeparet inviterer ingen de ikke ønsker å ha tilstede!
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 18. juli 2003 #42 Skrevet 18. juli 2003 Nå pleier ikke jeg å surre så mye rundt inne på bryllup, men denne diskusjonen må jeg si forundret meg stort. Folk blir FORNÆRMET over å "bare" bli invitert på kaffe?!? Ærlig talt, hva er dette for noe? Jeg ble så fascinert av dette fenomenet at jeg tok en uformell spørrerunde i går ettermiddag/kveld. Reaksjonen var helt samstemt: INGEN verken syntes det var rart eller fornærmende, å invitere gjester "bare" til kaffen. Flere lurte på hva slags forum dette egentlig er, med så trangsynte og storforlangende deltakere.... Skjerp dere! Hvis dere ikke en gang greier å glede dere over en bryllupsinvitasjon fordi dere ikke er invitert til middag, så fortjener dere ikke å bli bedt!!
minniepus Skrevet 18. juli 2003 #43 Skrevet 18. juli 2003 For min del ville jeg syntes det var litt rart, fordi jeg er ikke vant til at man inviterer ekstra-gjester til kaffen. Har aldri vært i et slikt bryllup, og det har aldri vært tema for oss. Må også slenge meg på dette med klokkelsett. Det å bli invitert til kaffe klokken 19 er noe annet enn å bli invitert til klokken 22. I enkelte bryllup kommer de jo ikke til den delen før etter midnatt heller... Det er vel kanskje derfor jeg ville rynket litt på nesen av å bli invitert til kaker og kaffe; det har vært en så liten del av selskapet i de bryllupene jeg har vært, både som gjest og servitør. Og til dere som har noen få fra familien til middag og mange til kaffe; det blir noe helt annet enn det jeg omtaler ovenfor, og høres ut som en helt OK måte å gjøre ting på.
Gjest Tabby Skrevet 18. juli 2003 #44 Skrevet 18. juli 2003 Tjorven sa det så bra så da trenger ikke jeg si det igjen. Men ingen av våre gjester er halvønsket til vårt bryllup i hvert fall. Men vi har tross alt 3 barn som skal ha sitt uavhengig om vi gifter oss eller ikke, så vi har ikke mulighet til å gjøre oss helt blakke pga et giftermål. I tillegg er det jo det at jeg liker ting lite og intimt, og synes det holder med familie til maten. Da kan jo ingen si at det blir gjort forskjell på gjestene heller. Alle kaffegjestene er venner og noen onkler av oss, og tror de at vi ber dem på kaffe og kake og fest for å få gave så kan de bare holde seg hjemme mener jeg.
Felix Skrevet 18. juli 2003 #45 Skrevet 18. juli 2003 Jeg har aldri påstått at kaffegjester er bare for å få gave. Men jeg syntes det er uheldig at ikke alle gjestene er invitert på like premisser. Dere deler gjestene deres inn i a og b grupper. Ditt argument er at dere har 3 barn .. og ikke kan "blakke" dere helt. Nei, det er jeg enig i! Selvsagt kommer mat i magen og varme klær på kroppen først. Men da burde dere kanskje ha lagt opp bryllupet deres litt anerledes? Bare hatt en mottakelse, med snitter. Og så kaker etterpå. Det går jo an å gjøre et bryllup veldig rimelig. I stedenfor å gjøre forskjell på de dere betrakter som deres nærmeste. Jeg skjønner at de som har invitert "kaffegjester" må forsvare dette. Ellers må man jo innrømme at man har behandlet sine gjester dårlig. Men jeg tror vi alle kan enes om at dette ikke er noen ønskesituasjon, og ikke kunne ha alle til middag?
Tjorven Skrevet 18. juli 2003 #46 Skrevet 18. juli 2003 I stedenfor å gjøre forskjell på de dere betrakter som deres nærmeste. Jeg skjønner at de som har invitert "kaffegjester" må forsvare dette. Ellers må man jo innrømme at man har behandlet sine gjester dårlig. Vel, jeg synes ikke man behandler noen gjester dårlig selvom de er bedt til kaffe. Jeg synes de blir behandlet kjempebra som i det hele tatt blir bedt til kaffe jeg, og jeg synes de bør føle seg beæret over å bli bedt. Jeg ville stusset om jeg var en kjempenær venninne av ei som skulle gifte seg og da ble bedt til kaffe, men om jeg kun er en bekjent synes jeg det ville være helt naturlig at jeg ble bedt til kaffe og ikke til middag! Jeg ville kanskje t.o.m. synes at det var en bedre løsning enn å komme til middagen! Men dette er en evig diskusjon! Jeg synes bare det er veldig rart at folk ikke synes det er hyggelig å få en invitasjon til bryllup, uansett om det er til middag eller kaffe!
Tyren Skrevet 18. juli 2003 #47 Skrevet 18. juli 2003 Vi inviterte familie og de aller nærmeste til middag. Til kaffe hadde vi invitert 30 til av de vi anser som GODE venner, men som vi nødvendigvis ikke omgås så ofte. Det var ikke for å få flere gaver, men fordi vi syntes det ville være hyggeligt om de ville være med å feire dagen sammen med oss! Taler og sanger hadde vi utover kvelden også! Vi hadde satt av god tid til middagen og var ferdig ca 30 min før kaffegjestene kom!! Synes det er viktig å ikke la kaffegjestene bli sittende å vente.... 14 dager etter vårt eget var vi selv invitert som kaffegjester til ett vennepar sitt bryllup, ingen sure miner fra oss av den grunn, synes det er koseligt å bli bedt og har full forståelse for at det gjøres på denne måten. Det som derimot var synd, var at vi kaffegjestene ble sittende å vente i 30-40 minutter..... Men selskapet var kjempekoseligt og alle hadde det veldig hyggeligt!
Felix Skrevet 18. juli 2003 #48 Skrevet 18. juli 2003 Ja, man burde nok føle seg "beæret" over å bli bedt bare til kaffe!
Gjest Tabby Skrevet 18. juli 2003 #49 Skrevet 18. juli 2003 Felix mine argumenter eller grunner for å velge å gjøre ting slik vi har valgt det er mange, bl a har jeg ingen mamma som skal komme i bryllupet, og derav ingen av småsøsknene mine på hennes side, dette er et meget sårt punkt for meg, og jeg vil gjerne unngå for mye snakk om dette på vår store dag. Vi var i et bryllup hvor den ene mammaen ikke kom og det ble en del snakk om dette utover dagen/kvelden og jeg vil ikke ha noe av det. Som jeg også sa så tar vi bare familien til maten, svigerforeldrene mine, min pappa, forlovere, søsken med partnere, og bestemødre. Alle andre, de onklene vi skal invitere (vi ber ikke tanter og onkler vi ikke har noe med å gjøre) kommer til kaffe sammen med alle vennene våre. Så vi blir rundt 20 til maten, og da blir det bare buffet eller koldtbord, og så få taler og sanger som mulig, bare en god middag med den nærmeste familien med andre ord. Så kommer det rundt 20-30 gjester da til kaffen, vi legger opp til å ta noen taler, sanger og dansen da. I tillegg skal de få de samme heftene med alle sangene når de kommer og da ser ikke jeg helt hvordan noen skal kunne kritisere meg og min kjære for at vi velger å gjøre det slik. Av personlige grunner velger vi å gjøre det slik og jeg ser ikke problemet med det. Om jeg blir bedt i et bryllup, til vielsen og så kaffen så reagerer jeg heller ikke negativt på det. Og om brudeparet sier det er rett og slett pga penger så synes jeg det er greit jeg. Ikke alle kan eller vil legge så mye penger i dette selv om de gjerne vil gifte seg og jeg synes ikke man kan kritisere noen for å velge sånn eller slik bare fordi man selv velger å gjøre det annerledes.
Tjorven Skrevet 18. juli 2003 #50 Skrevet 18. juli 2003 Ja' date=' man burde nok føle seg "beæret" over å bli bedt bare til kaffe! [/quote'] Ja, det synes jeg! Og jeg liker ikke å bruke uttrykket "bare kaffe". Dette er jo faktisk den morsomste delen av bryllupet! :D
Felix Skrevet 18. juli 2003 #51 Skrevet 18. juli 2003 Ja, da er det kanskje mer synd på de som må gå på middag i tillegg da? Snakk om å snu ting på hodet.. Tror du virkelig på dette selv?!? :o
Tjorven Skrevet 18. juli 2003 #52 Skrevet 18. juli 2003 Ja, da er det kanskje mer synd på de som må gå på middag i tillegg da? Snakk om å snu ting på hodet.. Tror du virkelig på dette selv?!? :o Det var litt ironisk ment da...satt på spissen lissom. Men ja, jeg synes man absolutt bør være like glad for å bli bedt til kaffe som til middag. Det tror jeg fullt og helt på og jeg vet med meg selv at jeg ville blitt kjempeglad om jeg fikk en kaffe-invitasjon til en av mine litt fjernere venninner som skulle gifte seg!
Gjest Tabby Skrevet 18. juli 2003 #53 Skrevet 18. juli 2003 En ting jeg ikke skjønner er hvorfor du er så negativ til at andre vil gjøre ting litt annerledes enn deg Felix. Hvorfor det?
Felix Skrevet 18. juli 2003 #54 Skrevet 18. juli 2003 I give up.. "Kaffegjester" er det ingen jeg kjenner som har hørt om. Det er for meg bare noe som eksisterer her på KG. Og vi skal selvsagt ikke ha det. Men jeg har nå iallefall sagt hva jeg mener om saken. Alle må jo få gjøre som de vil, og det de føler er rett. Jeg føler ikke at det er riktig. Ha en fin helg da, Tjorven! :D
Felix Skrevet 18. juli 2003 #55 Skrevet 18. juli 2003 En ting jeg ikke skjønner er hvorfor du er så negativ til at andre vil gjøre ting litt annerledes enn deg Felix. Hvorfor det? Er ikke negativ til at andre gjør ting forskjellig fra meg. Men er svært negativ til urettferdighet. Og jeg opplever vel dette som urettferdighet (mot deres gjester). Håper det var en god nok forklaring på ditt spørsmål. Og ja. Jeg vet bla. du (Ca) og Tjorven ikke er enig i at dette er urettferdig.
Tjorven Skrevet 18. juli 2003 #56 Skrevet 18. juli 2003 "Kaffegjester" er det ingen jeg kjenner som har hørt om. Det er for meg bare noe som eksisterer her på KG. Ha en fin helg da, Tjorven! :D Det varierer nok en del fra landsdel til landsdel også, for dette er noe jeg tror er vanlig hos oss. Vil ønske deg en riktig god helg også! :D
Gjest Poirot Skrevet 18. juli 2003 #57 Skrevet 18. juli 2003 Ja, da er det kanskje mer synd på de som må gå på middag i tillegg da? Snakk om å snu ting på hodet.. Tror du virkelig på dette selv?!? :o Kjenner faktisk en del som blir lettet over å kun kommet il kaffen, da det kan bli kjedelig jmed mye familie og 5t middag med tale fra tante og bestefar. Noen steder begynner festen ved kaffen, andre steder er brylluppet slutt ved kaffen. Det utgjør en forskjell i mine øyne. Så de finnes, Felix! (Men jeg synes middag er gøy)
Gjest Tabby Skrevet 18. juli 2003 #58 Skrevet 18. juli 2003 Du får jo synes det er urettferdig så mye du vil du, jeg kan ikke si noe for å forandre din mening så da skal jeg ikke prøve heller Jeg synes ikke det er urettferdig, hverken å be selv eller å bli bedt som kaffegjest.
Nala Skrevet 18. juli 2003 #59 Skrevet 18. juli 2003 Men jeg tror vi alle kan enes om at dette ikke er noen ønskesituasjon, og ikke kunne ha alle til middag? Nei, dette er ikke noe vi kan enes om. Er det så vanskelig å fatte og begripe - selv etter å ha lest det flere ganger i denne tråden nå - at enkelte ønsker å ha en liten intim middag med bare de nærmeste, for så å invitere slekt og venner til fest etterpå? Jeg blir så oppgitt over den type arroganse du legger for dagen her. Du har ikke hørt om kaffegjester. Neivel. Men som du skjønner (får man håpe) er dette veldig vanlig mange steder i landet. Kan ikke du bare akseptere det istedetfor å komme med latterlige beskyldninger mot de som gjør det på denne måten? Når du forteller en bruker her at hun burde legge opp bryllupet sitt helt annerledes enn hun velger, da viser du en sånn arroganse som jeg aldri hadde trodd var mulig. Kan ikke hun få gjøre som hun vil? Du foreslår snitter. Jeg har aldri vært borti et bryllup med bare mottakelse og snitter. Skulle jeg latterliggjøre de som velger dette da, hvis det er noe de ønsker og er vant med? Du sier vi som har kaffegjester MÅ forsvare oss fordi vi ellers måtte innrømme at vi behandler våre gjester dårlig. Vel, hadde ikke du følt for å forsvare deg (eller i det minste forklare deg) dersom jeg bastant sa at jeg mener alle som insisterer på å invitere ALLE gjestene til middag er stormannsgale? Noe å tenke på?
Felix Skrevet 18. juli 2003 #60 Skrevet 18. juli 2003 OK. Den vrien hadde jeg ikke tenkt på DonPedro. Når vi har kafé/avec er vi halvveis i selskapet. Og det ville selvsagt vært svært dumt hvis noen skulle komme først da. For meg er middagen viktig. Jeg har tenkt masse på bordplassering osv, for jeg tror det er avgjørende at gjestene har det hyggelig ved middagen hvis det skal bli en hyggelig fortsettelse. Det er vel derfor jeg ikke kan sette meg inn i denne greia med kaffegjester..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå